עלון שבות 109
בשוב העלון
עומדים אנו בימים אלה על סף סיום קריאת התורה: "ויעל משה..אל הר נבו..ויראהו ה' את כל הארץ". משה זוכה לחווייתה של ארץ ישראל דרך אישון בת עינו בלבד. בעיניים בוחנות ובמבטים רגישים מתמזג הוא – עם מעיינות גניו של דן, עם זיתי אשר, עם אדמת יששכר וים כנרת על כל ארץ נפתלי, עם דקליה של עיר התמרים ועם גתות יהודה וכרמי עין גדי. כך היא סוף דרכו הקשה של רואה תמונת ה', אשר לא כהתה עינו. "הראיתיך בעיניך" – אמר לו ה'.
כך באחרית דרכו, וכך בראשית נתיב נבואתו של הרועה הרואה:"אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה". עם עדריו של כהן מדין מכתת רגליו במדבר הגדול והנורא, מקום נחש שרף ועקרב, כדי לחזות בחזיון השלהבת. לא ככל האדם, לא התבוננות שטחית, אלא במבטים חודרים השואלים מדוע: "מדוע לא יבער הסנה", מדוע לא ייכוו שיכיו השנונים של הסנה במו אש ומדוע לא יאוכלו צניניו הקוצניים בלהבתה. וכנגד ראייתו זו מבשרו הקב"ה, ב"ראה ראיתי את עני עמי", וב"גם ראיתי את הלחץ".
"קורץ עין יתן עצבת"; "טוב עין הוא יבורך" (משלי י' י; כ"ב ט).
יש בה, במידתו של משה, יסוד איתן של תשובה. בחינת הסובב, התבוננות בפרטים הגשמיים והרוחניים, הסתכלות יוצרת ועירנית, אין כמותן ראויות לימים אלה של תשוקת א-ל, של כיסופי תשובה.
"יראה בעיניו ובאזניו ישמע ולבבו יבין ושב ורפא לו" (ישעיהו ו' י).
* * *
מדרש ההלכה על פרשת נדרים / שמעון גזונדהייט
מאמרו של אביעד הכהן עוסק במשנת "ואלו מפסיקין לפאה". המשנה מפרטת מה הם המפסיקים, אך ללא כללים שיטתיים. לאחר ניתוח מגדירי ההלכה, מנסה המאמר להתוות עקרונות מסווגים למפסיקים השונים.
בכוונתנו לחדש ישנות ולפרסם דברי הלכה קצרים מעל דפי העלון. מדור זה אמור לעסוק בבעיות הלכתיות העומדות על הפרק, ובפרט, אמור הוא לשרת את חברינו העומדים על משמר ארצנו.
נפנה לאוחזים בסיף, ונבקש להביא לידיעתנו שאלות הלכתיות המתעוררות אצלם, ונשתדל במתן פתרון.
דברי ההלכה הנכתבים במדור זה, עוברים את ביקורתו של הרב עמיטל.
ושננתם - הדס וערבה בשעת הצורך / צבי שלוה
בלכתך בדרך - סוכה ונוייה אסורים כל שבעה
מאמרו של בני גזונדהייט עוסק בהפטרת ראש השנה ל"א בירמיהו- עניינה הגאולה העתידה. המחבר עושה השוואה שיטתית לפרקי החורבן מגלה הפיכת כל רבדי האבל לששון. המהפך מתבטא בצורה מאלפת בהעתקת מטבעות לשון מפרקי הפורענות- אך במשמעות הפוכה.
בבית הישיבה
לצורי הר-טוב, אלי גורדין, שלמה רוזנווסר, נתן פריד, יוחנן קירשינבוים, מנחם סלע, מיכאל סיזל וצבי לוסטיג,
מזל טוב לרגל ארוסיכם!
לאודי ומירי פרומן, מתניה וביתיה בן-שחר, שלמה ושרון שחר, צבי וחנה קסטן, דניאל ושיינא ברלין ומרדכי ודבי פרידמן, ברכות לבביות לנשואיכם. היו לאלפי רבבה!
ברכות חמות – למשפחת הרב ביק להולדת בת-שבע חנה;
למשפחת הרב שלמה לוי להולדת שמואל;
למשפחת ביג'ל להולדת שמואל וידידיה;
למשפחת ברויאר להולדת שלומית;
למשפחת שי להולדת ענבל;
למשפחת סיון להולדת רעות;
למשפחת שלזינגר להולדת אלעזר ברוך;
למשפחת שטאובר להולדת הבן;
למשפחת מזרחי להולדת הבת;
למשפחת קליין להולדת הבן.
יהי רצון שתזכו לגדלם לתורה, לחופה ולמעשים טובים.
ברכות
לרב אליהו בלומנצוויג בשובו לבית הישיבה. יהי רצון שיפרצו מעיינותיך החוצה!
לרוני קליינמן להכתרתו כסגן חתן תנ"ך לצ.ה.ל. חיילך לאורייתא!
לבני שנה א' הנכנסים לבית הישיבה, לבני מחזור י"ד בשובם לישיבה משירותם בצ.ה.ל. ולבני חו"ל הבאים והשבים, ברוכים אתם בבואכם!
נחתום ברוב תודות וברכות לעורכים היוצאים יהודה בן דור ועמוס פניגשטיין. הצליחו בכל אשר תפנו!
תחל שנה וברכותיה!
יוסי אליצור ואברהם שמאע
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)