דילוג לתוכן העיקרי

חידוש מהגוש | שמות | להוציא את היד מהחיק

משה רבנו מתנהל לכל אורך הדרך, משעה שניצל מן היאור, כאקטיביסט. אך כאשר הגיעה עת השליחות משה רבנו מסרב עד אשר מגיע שלב האותות. הקב"ה מפקיד בידיו שלשוה אותות - המטה שהופך לנחש, היד שנעשית מצורעת, ומי היאור הנהפכים לדם. רש"י מחלק את האותות לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה, המטה והנחש והיד המצורעת שמבטאים ביקורת על משה שאיננו מאמין בעם ומנגד האות השלישי. האם ניתן לחלק בחלוקה אחרת? בין האות הראשון לשני האחרים? המלבי"ם מפרש את האות השני כביטוי לסבילות - מי ששם ידו בחיקו ואיננו פעיל ידו מצורעת. ידך פעילה כאשר אתה מוציאה מהחיק. הקב"ה מבקש להוציא את משה מסבילותו. הזמן דורש לפעול. אות הדם רומזת לדמם של הילדים שנשפך ביאור. הדבר בא לעורר את העם לפעול ולא להמשיך לסבול את העבדות תחת השלטון המושחת. כלומר, אות אחד מופנה למשה והשני - לעם. 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)