דילוג לתוכן העיקרי

במדבר | ואלה תולדת אהרן ומשה

פרשת במדבר    
התורה מכריזה: "ואלה תולדת אהרן ומשה ביום דבר יהוה את משה בהר סיני." (במדבר ג/א) 
מיד לאחר מכן מספרת התורה: "ואלה שמות בני אהרן הבכור נדב ואביהוא אלעזר ואיתמר." (במדבר ג/ב) 
מדוע פתחנו בשילוב של אהרון ומשה אך המשכנו רק עם אהרון? הרשב"ם בפרושו לפסוק א' קובע שאין כאן שאלה שהרי הפסוק הראשון הוא פתיח כללי ולאחר מכן באים הפרטים. פתחנו בהכרזת תולדות אהרון ומשה, המשכנו לפרט את תולדות אהרון ובהמשך מובא תולדות משה "ולקהת משפחת העמרמי..." (במדבר ג/כז) טוען הרשב"ם, היות ולעמרם שני בנים (ילדי מרים מיוחסים דרך אביהם) והיות שאת תולדות אהרון כבר הזכרנו משמעות העמרמי מכוון דווקא למשה.  
דבריו קצת קשים, אילו כך כוונת התורה, היינו מצפים שכפי שהתורה פרטה את בני אהרון תעשה זאת גם עם בני משה, הרי מדובר בתולדותיו. לכן נראה ללכת בדרך אחרת שהציע סבו של הרשב"ם, רש"י, על דרך הגמרא בסנהדרין. "ואלה תולדת אהרן ומשה. וְאֵינוֹ מַזְכִּיר אֶלָּא בְנֵי אַהֲרֹן וְנִקְרְאוּ תוֹלְדוֹת מֹשֶׁה, לְפִי שֶׁלִּמְּדָן תּוֹרָה, מְלַמֵּד שֶׁכָּל הַמְלַמֵּד אֶת בֶּן חֲבֵרוֹ תּוֹרָה מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ יְלָדוֹ (סנהדרין י"ט)" 
ונראה שניתן להרחיב את הדברים. בפסוק הראשון לא רק שמוזכרים אהרון ומשה אלא הפסוק ממשיך ואומר: "ביום דבר יהוה את משה בהר סיני." מדוע מזכיר הפסוק את אשר התרחש בהר סיני? ויתר על כן מדוע מדגיש הפסוק "ביום דבר ה'" הרי התורה שמשה לימד לבני אהרון ניתנה על פני זמן ממושך יותר? 
ונראה שהתורה באה ללמד שלא רק על ידי לימוד תורה "מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו". גם אדם המכניס את חברו או בן חברו לברית סיני, וגם מי שמביא את חברו לתודעת נוכחות שכינה בחייו, מעלים עליו כאילו ילדו.  
פעמים רבות יש מי שלוקח אדם ומקרבו לעבודת ה' ולתורה. בעקבות זאת פונה אותו אדם ללמוד תורה. מלמד אותנו הפסוק שלשני הגורמים אלו שקירבוהו לעולמו של הקב"ה ואלו שלימדוהו תורה יש זכות בעיצוב אישיותו. ובתור מעצבי אישיותו הרי הם כאילו ילדוהו והוא נחשב מתולדתם.   
שבת שלום

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)