יונה פרק ד | ארך אפים ורב חסד וניחם על הרעה
ה' חוזר בו מהרעה שהתכוון להביא על נינווה, ובכך גורם ליונה "רָעָה גְדוֹלָה". רק עכשיו הספר מסביר לנו מה הפריע ליונה בשליחות שלו ולמה הוא ניסה לברוח: "עַל־כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵ—ל־חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב־חֶסֶד וְנִחָם עַל־הָרָעָה". יונה מצטט ציטוט חלקי ממידות הרחמים של הקב"ה, אבל משנה את אחת המידות: "אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב־חֶסֶד וֶאֱמֶת".
הבעיה של יונה היא לא בעיה פילוסופית, אלא קיומית: מידת האמת חשובה לו (יונה בן אמיתי), והוא לא חושב שהקב"ה אכן מנהיג את עולמו במידת האמת, אלא במידת "ניחם על הרעה". על פי האמת, מה שאמור לקרות לאדם שחטא הוא שיענש. (עיינו בירושלמי מכות ב, ו, "שאלו לחכמה חוטא מה עונשו...")
אך הקב"ה לא מנהיג את העולם באופן הזה. בעיני הקב"ה האמת היא דווקא שיש קונספט של תשובה. כמו שראינו בספר יחזקאל: "הֲדַרְכִּי לֹא יִתָּכֵן הֲלֹא דַרְכֵיכֶם לֹא יִתָּכֵנוּ". הקב"ה מודד תמיד את המצב בו אנחנו נמצאים עכשיו.
על אף שיש מקום להסביר את ה"מחלוקת" שבין יונה לקב"ה, כמחלוקת האם יש מקום לתשובה בעולם, זהו לא הסבר מספק, כי הוויכוח בין יונה לקב"ה מתרחש במישור אחר: יונה לא מפקפק בתשובה בתור רעיון, אלא בתשובה הזו. כמו שאמר בפרק ב': "מְשַׁמְּרִים הַבְלֵי־שָׁוְא חַסְדָּם יַעֲזֹבוּ" (יונה ב, ט). לאחר החלטת ה' שלא להשמיד את נינווה יונה מתיישב מחוץ לעיר: "וַיַּעַשׂ לוֹ שָׁם סֻכָּה וַיֵּשֶׁב תַּחְתֶּיהָ בַּצֵּל עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה מַה־יִּהְיֶה בָּעִיר". הוא רוצה לראות מה יקרה בעיר. לא האם הם יושמדו, את זה הוא כבר יודע שה' החליט לא לעשות, אלא עד שיראה אם הם חוזרים לחטוא.
זה הוויכוח. יונה אומר לקב"ה שתשובה זמנית, בה האדם מיד חוזר לחטוא היא לא תשובה. אפשר לשכוח את חטאי העבר ולהתרכז במצב של האדם עכשיו, אבל לפחות שהמצב עכשיו יהיה מצב אמיתי ולא מאמץ דתי רגעי שישבר עוד מעט. הקב"ה עונה לו שהוא לא הבין: כשהוא רוצה לחוס על נינווה, האמת היא שכל תירוץ קטן מספיק בשביל לראות שהם חזרו בתשובה. אם עכשיו הם טובים, אז הם טובים. גם אם מחר יחזרו לחטוא.
אחד הקשיים שלנו עם תשובה, בייחוד באלול ולקראת הימים הנוראים, היא שאנחנו מרגישים בתוך מעגל. כל שנה מקבלים קבלות, כל שנה מבקשים סליחה ומתחרטים, והרבה פעמים על אותם דברים. ספר יונה מדגיש - גם זו תשובה אמיתית.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)