דילוג לתוכן העיקרי

שופטים יג | משנים מפני השלום

בפרק שלנו אנחנו יכולים למצוא סוג של 'שקר' של הקב"ה. בשיעור שנתן בישיבת עתניאל (מבוסס על הדוקטורט שלו), ד"ר יושי פרג'ון מצביע על השמטות מידע בתוך הסיפור, ששופכות אור על הרעיון שמאחורי התגלות המלאך לאשת מנוח. 

כל סיפור פקידה של עקרה, טומן בחובו רמז לכך שמדובר בילד שהגיע לעולם שלא כדרך הטבע. בהתנהלות הטבעית של העולם האישה לא הייתה אמורה ללדת, והילד הזה שייך לקב"ה שהפר את חוקי הטבע למענו. ממילא, בכל סיפור כזה אנחנו נחפש את היעוד של אותו ילד שראוי לגדולה.  

ובאמת, המלאך מציג את התנאים לפיהם ראוי לגדל את הילד, וגם מבטיח את יעודו: "וְעַתָּה הִשָּׁמְרִי נָא וְאַל תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל תֹּאכְלִי כָּל טָמֵא: כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבָּטֶן וְהוּא יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים: (י"ג, ד־ה) 

אך כאשר האישה מציגה את הסיפור למנוח בעלה, היא מעלימה את היעוד: "וַיֹּאמֶר לִי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְעַתָּה אַל תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל תֹּאכְלִי כָּל  טֻמְאָה כִּי נְזִיר אֱ–לֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבֶּטֶן עַד יוֹם מוֹתוֹ:". 

פרט המידע שהיא בוחרת להשמיט הוא המרכז של הסיפור, הרי הוא מה שהופך את האירוע הזה לתשובה לבעיה הלאומית ולא רק למענה לטרגדיה פרטית. היא כנראה משמיטה את החלק הזה כי מספיק קשה להאמין שאישה עקרה תלד, והיא חושבת שבעלה לא יאמין להבטחה שדווקא הבן שלהם יהיה המושיע. 

מנוח מרגיש במידע שחסר, ומתפלל לה' שישלח את איש הא–להים שיספר להם מה היעוד של הנער: " וַיֶּעְתַּר מָנוֹחַ אֶל ה' וַיֹּאמַר בִּי אֲדוֹנָי אִישׁ הָאֱ–לֹהִים אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ יָבוֹא נָא עוֹד אֵלֵינוּ וְיוֹרֵנוּ מַה נַּעֲשֶׂה לַנַּעַר הַיּוּלָּד:". 

אך כאשר הקב"ה שולח את המלאך בפעם השניה, הוא מגיע שוב לאישה כשהיא נמצאת בלי בעלה, ובכך אנחנו רואים רמז לכך שהוא מגיע בעקבות תפילתו של מנוח, אבל עבור האישה

כאשר מנוח שואל את המלאך מה הוא אמר, אפשר להניח שהאישה בהיסטריה. משום שאם הוא יגיד את האמת יתברר שהיא השמיטה פרטים. אך כאשר המלאך מדגיש שהוא צריך לעשות "ככל אשר אמרתי אל האשה", מנוח חושב שהוא אומר את המסר השלם, ובעצם המלאך מתאים את דבריו לדברי האשה: "וַיֹּאמֶר מָנוֹחַ עַתָּה יָבֹא דְבָרֶיךָ מַה יִּהְיֶה מִשְׁפַּט הַנַּעַר וּמַעֲשֵׂהוּ: וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְקֹוָק אֶל מָנוֹחַ מִכֹּל אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֶל הָאִשָּׁה תִּשָּׁמֵר: מִכֹּל אֲשֶׁר יֵצֵא מִגֶּפֶן הַיַּיִן לֹא תֹאכַל וְיַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ וְכָל טֻמְאָה אַל  תֹּאכַל כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתִיהָ תִּשְׁמֹר:"

המלאך לא התגלה כדי להשלים את הפרטים עבור מנוח, אלא כדי להעניק לאשה את האמינות לה הייתה זקוקה. ההתערבות של הקב"ה בעולם גורמת לבעיות בחיים האישיים של האישה, והקב"ה מוכן להטעות בשביל השלום.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)