דילוג לתוכן העיקרי

שמואל א | כז | דוד במחנה פלישתים

דוד כבר לא סומך על הבטחותיו של שאול שלא יפגע בו, ומנסה למצוא מפלט מפני רדיפותיו של שאול. הוא פונה אל המוצא האחרון, אותו כבר ניסה בעבר: לרדת אל הפלישתים, אל אכיש מלך גת. מה מחפש דוד אצל הפלישתים?

הדברים מתקשרים עוד לסיפור הירידה הקודם של דוד אל אכיש מלך גת (פרק כא). בסיפור שם, דוד ירד אל אכיש עם חרב גלית הפלישתי. מעשה שיש בו הצהרה של כניעה – החזרת החפץ המסמל את הניצחון על פלישתים, לידי הפלישתים. אכיש, אולי כבר אז, הבין שכוונתו של דוד לבגוד בעם ישראל ולחבור אל הפלישתים, ורק בגלל עבדיו שהתנגדו לכך, דחה אכיש את דוד ולא קיבל אותו.

בפרקנו, אכיש מממש את חיבתו אל דוד מן הסיפור ההוא ומקבל אותו בזרועות פתוחות. ייתכן שבעקבות המתח בין דוד לאנשי זיף המלשינים עליו תכופות לשאול, וכן בעקבות התארגנותו של דוד למלחמה אל מול נבל הכרמלי, יצא לדוד שם של מנהיג גדוד פראי שנמצא במלחמה עם שבט יהודה, ולכן כעת הפלישתים כבר מוכנים לקבל אותו אליהם.

דוד בפרקנו ממשיך בבניית הנרטיב על פיו הוא עבר צד; דוד כבר איננו שר צבא בכיר בשירות ממלכת שאול וממילא אויב הפלישתים; דוד הפך להיות אויב של יהודה: "וַיֹּאמֶר אָכִישׁ אַל פְּשַׁטְתֶּם הַיּוֹם וַיֹּאמֶר דָּוִד עַל נֶגֶב יְהוּדָה" (כז, י). דוד חי חיים כפולים, ומנסה להעלים ראיות שעלולות להסגיר את רמאותו: "וְאִישׁ וְאִשָּׁה לֹא יְחַיֶּה דָוִד לְהָבִיא גַת לֵאמֹר פֶּן יַגִּדוּ עָלֵינוּ לֵאמֹר כֹּה עָשָׂה דָוִד וְכֹה מִשְׁפָּטוֹ" (כז, יא).

אלא שבפרק הבא, הדברים יסתבכו. העמדת הפנים של דוד תעמוד בפני מבחן בלתי אפשרי כאשר הפלישתים יצאו למלחמה נגד ישראל. האם דוד יצטרף אליהם ויוכיח סופית את נאמנותו לפלישתים ואיבתו לישראל? בפרקים כח-כט נראה מתח גדול סביב השאלה הזו בין המשולש אכיש-שרי פלישתים-דוד; אכיש בטוח בנאמנותו של דוד אליו, אבל דוד משיב לו בלשון מעורפלת מאוד (כח, ב). בסופו של דבר דוד נשלח מן המלחמה בעקבות לחץ שרי פלישתים. אבל מה היה עושה דוד לולא היו שולחים אותו בחזרה? האם היה נלחם לצד הפלישתים? אולי תכנן להוות גיס חמישי ולבגוד בפלישתים תוך כדי המלחמה כדי לעזור לעם ישראל? הרלב"ג (שמואל א כ״ט:ב׳) הציע שאכן זו הייתה תוכניתו של דוד. אבל האברבנאל (שמואל א כ״ח:ב׳, כ"ט:ה') דחה את דבריו בטענה שלא יעלה על הדעת מבחינה מוסרית שדוד יבגוד כך באכיש שהציל אותו! מוזמנים לעיין בדבריהם על הפרקים שלנו, ולהמשיך להרהר בשאלה המוסרית שמעלה האברבנאל.

[הדברים מסוכמים בתמצית ע"פ שיעור בע"פ של מו"ר הרב מדן בספר שמואל.]

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)