מלכים א | פרק כב | היחס בין ישראל ויהודה
בתקופת אסא ממלכות יהודה וישראל היו במלחמה קשה, עד שאסא נאלץ לשתף פעולה עם ארם נגד ישראל. מאז התחלף השלטון בממלכת ישראל, ויהושפט בנו של אסא, מנהל מערכת יחסים קרובה עם אחאב מלך ישראל: הם יוצאים יחד למלחמה נגד ארם, והוא לוקח את בתו של אחאב — עתליה, להיות אישה לבנו — יהורם.
בספר מלכים מתוארת המלחמה המשותפת נגד ארם מהזווית של אחאב, והשלום מתואר בשני פסוקים בודדים בפסקת התיאור של יהושפט: "וַיַּשְׁלֵם יְהוֹשָׁפָט עִם־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל... יְהוֹשָׁפָט עָשָׂה אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ לָלֶכֶת אֹפִירָה לַזָּהָב וְלֹא הָלָךְ כִּי־נִשְׁבְּרוּ אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר׃ אָז אָמַר אֲחַזְיָהוּ בֶן־אַחְאָב אֶל־יְהוֹשָׁפָט יֵלְכוּ עֲבָדַי עִם־עֲבָדֶיךָ בָּאֳנִיּוֹת וְלֹא אָבָה יְהוֹשָׁפָט". יהושפט עשה שלום, ובסוף ימיו לא רצה לשתף פעולה עם אחזיהו מלך ישראל, אך מה היה באמצע?
בספר דברי הימים יש פירוט גדול יותר, וגם אמירה אידיאולוגית הרבה יותר חריפה. כאשר יהושפט חוזר מהמלחמה הכושלת נגד ארם פוגש בו הנביא יהוא בן חנניה ושואל: "הֲלָרָשָׁע לַעְזֹר וּלְשֹׂנְאֵי ה' תֶּאֱהָב וּבָזֹאת עָלֶיךָ קֶּצֶף מִלִּפְנֵי ה'" (דה"ב יט, ב). וגם סיפור האוניות מתואר בהרחבה. בדברי הימים מתואר שהאוניות נוצרו מלכתחילה בשיתוף פעולה עם אחזיה, ואחרי שנשברו פעם אחת יהושפט קיבל נבואת תוכחה ובאמת החליט לא לחדש את העבודות.
מצד אחד אנחנו נרגשים לשמוע על האחדות. שלום בין ישראל ליהודה היא תחילת הדרך להחזרת העם כולו לממלכה מאוחדת. מצד שני, ההתחברות של יהושפט למלכי ישראל הרשעים, יכולה להשפיע עליו לרעה.
יהושפט ניסה לפצל: בעניינים מדיניים הוא היה בברית עם ממלכת ישראל, ובעניינים דתיים הלך בדרך שלו. בכל זאת הנביא לא אוהב את זה. יש אנשים שאי אפשר להיות איתם בברית, ולברית הזו יש מחירים דתיים משמעותיים. בסוף הסיפור שבפרק שלנו, בסוף ימי יהושפט, נראה שהוא מקבל את הדין ומסרב לשתף פעולה עם האוניות של אחזיה.
אבל הסוף האמיתי של הסיפור ממשיך בימי יהורם בנו, מלך יהודה שלומד מדרכם של מלכי ישראל, ובמלכים ב' פרק י"א כשנגלה מיהי עתליה. יהורם חתן אחאב הולך בדרכי מלכי ישראל ועתליה בת אחאב כמעט והשמידה את כל שושלת בית דוד. דרכיהם הרעות של מלכי ישראל, העבודה זרה והרציחות הפוליטיות, חדרו לממלכת יהודה.
היחס הנכון בין עקשנות דתית, להט, והגבהת החומות, לבין אחדות, אהבה וקירוב לבבות הוא יחס מורכב. קשה לקבל הנחיה כללית מוחלטת וברור שכל מקרה הוא לגופו, עם רווחים ומחירים משלו. אבל בסיפור שלנו יש הנחיה כללית — בחבירה לרשע יש מחירים כבדים, וצריך לעשות אותו בזהירות רבה אם בכלל.
מצורף קישור לשיעור של הרב מדן מימי העיון בתנ"ך תשס"ז שעוסק גם הוא בסוגיית החיבור של יהושפט לממלכת אחאב.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)