תהילים קיט | אשורר שירה לכבוד התורה
בדרך כלל אנחנו שולחים את הפרקים של השבת והחג במוצאי השבת והחג, אבל הפעם נשלח כבר עכשיו את הפרקים של מחר – שבועות. פרק קי"ט, הפרק הארוך ביותר בתנ"ך, הוא פרק שכל כולו מדבר על האהבה לתורה ועל הרצון ללמוד אותה. אנחנו ממליצים לנצל זמן מהלילה וללמוד את הפרק שאין מתאים ממנו לחג מתן תורה:
מזמור קי"ט בנוי על פי סדר האל"ף בי"ת עם שמונה פסוקים עבור כל אות, מה שהופך אותו לפרק הארוך ביותר בתנ"ך – 176 פסוקים. בכל אחד מהפסוקים יש כינוי לתורה (אמירה, דרך, עדות, משפט, פיקודים, מצווה, תורה, חוק, אמונה) ותיאור שלה, ושל היחס של המשורר או אנשים אחרים כלפיה. בפסוקים הראשונים המשורר מדבר על ה' בגוף נסתר, אך מהר מאוד המזמור מקבל גוון אישי יותר והופך להיות פניה ישירה לקב"ה עד לסוף המזמור. דמותו של המשורר היא אדם שאוהב את התורה ושואף להשתעשע בה ולקיים אותה, ומבקש מהקב"ה שיתן לו את הכוח. בכך המזמור דומה ל"מזמורי תחינה" אחרים בהם המשורר מבקש מהקב"ה שיעזור לו נגד האויבים ויתן לו ישועה, אבל כאן מוקד הבקשה הוא ביכולת לשבת ללמוד תורה ולקיים את התורה.
לאורך המזמור יש פסוקי שבח שמהללים את התורה ומתארים את אהבתו של המשוררר כלפיה, פסוקי הודאה לקב"ה שנותן למשורר את הכוח להיות מלומדי התורה ומקיימיה, פסוקי בקשה בהם המשורר מבקש שהקב"ה יתן לו את הכוח להיות משומרי התורה, ופסוקי חכמה עם לקח ומוסר באשר לשמירה הרצויה של התורה. המזמור הארוך והמגוון שומר על לשון כללית ונועד לכלול בתוכו את התחושות והרעיונות של כל נאמני התורה באשר הם. מעבר ללשון היפה וההזדהות עם התפילות של המשורר, יש במזמור חידוש חשוב מבחינה מחשבתית: המזמור הוא המקור מפשוטו של מקרא לרעיון מרכזי של היהדות כפי שאנו מכירים אותה – לימוד התורה לשם לימוד התורה, לשעשוע, לאהבה ולקרבה לתורה, ולא רק כמכשיר וכלי לקיום מצוות. ישנם מספר פסוקים שמעתיקים רעיונות שנאמרים במזמורים אחרים לגבי הקב"ה, ומיישמים אותם לגבי התורה: אם במזמור ט"ז נאמר "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד" (תהילים טז, ח), כאן נאמר "מִשְׁפָּטֶיךָ שִׁוִּיתִי" (קי"ט, ל). האמירה בכך היא לא שמוותרים על הקשר עם הקב"ה חס ושלום, אלא שההתמקדות בקשר עם התורה תוביל אותנו בסוף גם לקשר איתו: "קָרוֹב אַתָּה ה' וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת" (תהילים קיט, קנא).
נקדיש את הלימוד והתפילה של פרקי התהלים להצלחת כוחותינו ושמירה על כל עם ישראל.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)