בבא בתרא | דף פח | הנוטל כלי לבקרו
סוגייתנו עוסקת בבעיה הלכתית נפוצה. מנהג העולם שהמבקש לרכוש דבר מה בחנות נוטל את החפץ לידיו ובודק אותו קודם שיקנהו. דא עקא, שלא פעם החפץ ניזוק בשעת הבדיקה, בדרך לקופה וכדומה. מי אחראי לנזק?
שמואל קובע שהקונה הפוטנציאלי חייב באחריותו של החפץ, אף שטרם קנה אותו:
"הנוטל כלי מן האומן לבקרו ונאנס בידו – חייב".
הגמרא מגבילה את דינו של שמואל בשתי הגבלות: בסוגייתנו נאמר שהלוקח מתחייב באחריות החפץ רק אם דמיו קצובים וידועים מלכתחילה, ובמסכת נדרים (לא ע"ב) נאמר שהוא חייב באחריות ב"זבינא חריפא" דווקא, דהיינו בסחורה מבוקשת, שהמוכר מסוגל למכור אותה בקלות, ולכן מדובר ב"הנאת לוקח" (לשון הגמרא בנדרים, ועיין בראשונים שם), אך לא בסחורה שהמוכר מתקשה למוכרהּ.
הראשונים בסוגייתנו (תוספות פז ע"ב ד"ה הלוקח; פירושו העיקרי של הרשב"ם פח ע"א ד"ה והנ"מ) הציעו שתי הבנות בדינו של שמואל:
א. הלוקח יקנה את החפץ רק אם יחליט שהחפץ אכן מתאים לו והוא מעוניין לשלם עבורו. עם זאת, בשעת הבדיקה הוא מוגדר שואל, וכידוע, שואל חייב באונסים.
ב. הגבהת החפץ לצורך בדיקתו נתפסת כמעשה קניין גמור, ולכן הלוקח חייב באחריותו.
ההבנה השנייה מתיישבת היטב עם לשון הסוגיה, והתוספות הוכיחו כך גם מן המעשה המובא בגמרא. אלא שהבנה זו נתקלת בקושיה חזקה, הנובעת מהנחה פשוטה שהניחו הראשונים בסוגייתנו. כך למשל כתב הר"י מיגאש (פח ע"א ד"ה כמעשה):
"אבל ודאי אי בעי הלוקח לאהדורי מצי מהדר ליה, דהא לאו בתורת קניין אגבהה הוא דשקלה, אלא לבקורי הוא דשקליה, ומצי למימר ליה שקול דידך דשפיר מהאי דבעינן למיזבין".
הר"י מיגאש מדגיש שאם לאחר בדיקת החפץ יחליט הלוקח שהוא אינו מתאים לצרכיו ושיוכל למצוא טוב הימנו, ודאי שאינו חייב לקנותו והוא רשאי להשיב את החפץ למקומו. נמצא שהגבהת החפץ לא הייתה מעשה קניין גמור, ועל כן אינה יכולה להיות עילת החיוב על נזקיו.
הלכה למעשה פסקו הרמב"ם והשולחן ערוך כפשטות הסוגיה, שאם מחיר החפץ קבוע (כגון שיש עליו תווית עם המחיר) והוא נשבר או ניזוק ביד הלוקח – הריהו חייב באחריותו.
ומעִניין לעניין באותו עניין. פעמים רבות נכנס אדם לחנות, נוטל לידיו מוצרים שונים, מטריח את המוכר ולבסוף אינו קונה דבר. חשוב לזכור שהתנהגות מעין זו עשויה להיות אונאת דברים (עיין בבא מציעא דף נח ע"ב; ובשולחן ערוך חושן משפט רכח, ד) ופגיעה בזולת ברמה המוסרית הפשוטה ביותר!
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)