יומא | דף לה | שימסרם לציבור יפה יפה
אגב העיסוק בבגדים שהכוהן הגדול משמש בהם ביום הכיפורים מביאה הגמרא בסוגייתנו ברייתא הדנה בשאלה אם הכוהן יכול להביא את בגדיו משלו, או שעליהם להיות משל ציבור בלבד:
"אחר שכלתה עבודת ציבור, כהן שעשתה לו אמו כתונת לובשה ועובד בה עבודת יחיד, ובלבד שימסרנה לציבור".
הגמרא מסבירה שהיה מקום לחשוש שמא תרומת הבגדים לציבור לא תיעשה בלב שלם, ונמצא שהכוהן אינו עובד בבגדי הציבור, ולכן נצרכה הברייתא להשמיענו שאין בכך בעיה, וודאי שהתרומה תיעשה בלב שלם.
אמנם, עדיין יש לבאר מהו ההבדל בין "עבודת יחיד", הנעשית בבגדים שנמסרו לציבור, ובין עבודת ציבור, הזקוקה לבגדים שנעשו משל ציבור מלכתחילה. כך הקשה המשנה למלך (הלכות שקלים ד, ו):
"מה שקשה על זה החילוק שחילקו בין עבודת יחיד לעבודת צבור, דלא ימנע אם עבודת יחיד הלזו צריכה בגדי כהונה וצריך שיהיו משל צבור, כי היכי דחיישינן בעבודת צבור דלמא לא ימסרם יפה ה"נ ניחוש בעבודת יחיד, ואם אינה צריכה שתהיה בבגדי כהונה למה לי שימסרם לצבור".
המשנה למלך מניח שהשאלה היחידה שיש לדון בה היא החשש שמא התורם לא ימסור את תרומתו לציבור בלב שלם, ונמצא שהעבודה נעשית בבגדי יחיד. המשנה למלך תמה על כך, שהרי לעניין חשש זה אין הבדל בין עבודת יחיד לעבודת ציבור. המשנה למלך עצמו נשאר ב'צריך עיון' בעניין זה, אך בתוך דבריו הוא מביא הסבר אפשרי:
"ושמעתי אומרים דלעולם מסירה לצבור מהני אף לעבודת צבור, והכא הוא משום דצבור אינן רוצין שיהיו בגדי כהונה משל יחיד אף שמסרם לצבור, משום דרוצים שיהיו הבגדים משקליהם כדי שיכפרו עליהם, ולא שיבאו משל יחיד אף שמסרם לצבור, אך בעבודת יחיד שאינה צריכה צבור ליכא קפידא".
על פי הסבר זה הצורך בבגדים הבאים משל הציבור אינו רק צורך הלכתי, הנובע מכך שרק בגדים הבאים משל ציבור נחשבים בגדי כהונה הראויים לעבודה. יש כאן צורך נוסף – צורך נפשי: הציבור, החרד מפני העוונות וחפץ בכפרה, רוצה לממן את עבודות הכפרה בעצמו כדי שההשקעה הכספית בעבודה תסייע לכפרה.
לחלופין, אפשר להסביר שהבעיה בעבודת ציבור בבגדים שנתרמו על ידי הכוהן אינה נובעת רק מרצונו של הציבור שהבגדים יבואו משלו, אלא גם מן הצורך להגביל את המעורבות האישית של הכוהן בתהליך הכפרה: סוף סוף, הכוהן הגדול אינו עובד ביום הכיפורים בשביל עצמו, אלא כשליח של כל עם ישראל. אם יביא את בגדיו משלו, אף אם ימסרם לציבור כראוי, מחשבותיו עלולות להתרכז בו עצמו, במקום שישמש כשליח הציבור כולו. במהלך היום, כפי שראינו ועוד נראה בהמשך המסכת, יעסוק הכוהן גם בכפרה המתמקדת בו ובקרוביו, אך עליו לעשות זאת רק כדי להזדכך ולהיטהר כדי שיוכל לבצע את עבודתו למען הציבור כולו.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)