זבחים | דף קז ע"ב | חיבורי עולין
האם איבר שאין בו כזית בשר נגדיר אותו ככזית או שאין בו שיעור כזית אבל המלח משלים לכזית?
הסוגיה עוסקת בין הקטרה בפנים להקטרה בחוץ בשני מוקדים: עצמות ומלח.
מקורות:
ק"ז: - חיבורי עולין
ק"ז: "איתמר המעלה ואין בו כזית...תיקו". מנחות כ"ג. "בעי רבא...תיקו".
מנחות נ"ח. "ת"ר שאור בל תקטירו...ואין הקטרה פחותה מכזית". תוד"ה אביי. זבחים ק"ז: תוד"ה רבי יוחנן.
פ"ה: המשנה והגמרא עליה.
ל"ה. "השוחט את הזבח לאכול כזית מן העור...פיגול ונותר וטמא". ל"ה: "מותיב רבה...תנא נמי וכולן לא מפגלין ולא מתפגלין". מקדש דוד סי' ט"ז ס"ק ו' ד"ה וראיתי להמל"מ, ולפ"ז נראה.
מקדש דוד סי' ה' ס"ק ג'. הערת הרב מ. אילן בכנסת ראשונים זבחים פ"ו. הערה נ"ט ד"ה ונראה בביאור (הדברים מופיעים ביתר אריכות בספרו תורת הקדש ח"א סי' כ"ה).
[חי' מרן רי"ז הלוי הל' מעשה הקרבנות "בזבחים דף כ"ח" ד"ה והנה.]
ויקרא ב:י"ג. סה"מ לרמב"ם שורש י"ב. מ"ע ס"ב ומל"ת צ"ט. רמב"ם הל' איסורי המזבח פ"ה הי"א-י"ב.
מנחות י"ט: "מתקיף לה רב הונא...תלמוד לומר על כל קרבנך תקריב מלח". שם, כ"א: "תנו רבנן מלח שעל גבי האור...אף כאן משל ציבור".
כנסת הראשונים מנחות כ. הערה ל"ו.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)