דילוג לתוכן העיקרי

רפורמים

 

אנו שוללים לחלוטין את דרכה של התנועה הרפורמית. מה שמקומם במיוחד הוא הסילוף שהיא סילפה את היהדות המקורית. מבחינה זו חמורה הרפורמה מן החילוניות ויש לנו טענות קשות על התרחקותם של הרפורמיים מן היסודות המרכזיים המזוהים עם היהדות ההיסטורית ועם מסורת ישראל.  יתירה מזו: "על שלושה פשעי הרפורמה ועל ארבעה לא אשיבנו" – על חיתון יהודים עם גויים על פי דת ישראל כביכול, על עריכת טקסי נישואין יחד עם איש דת נוצרי ועל עריכת טקסי נישואין לזוגות חד מיניים. גם אם תופעות אלה אינן נחלת כל רבני הרפורמה הרי אלו לא הוצאו מחוץ לתנועה. "ועל ארבעה לא אשיבנו" – על השינוי בסדר יוחסין ואימוץ העיקרון הפטר-ליניארי, שקובע את יהדותם של ילדים על פי האב. דבר זה חמור במיוחד בשל השסע שהוא יוצר בעם היהודי, שסע בלתי ניתן לאיחוי. ["נישואין אזרחיים – כן, רפורמיים – לא", מימד 10 (תשנ"ז), 6]

בבואנו להחליט בשאלות כלל לאומיות עלינו להיות מודעים לכך שלרפורמים, המהווים חלק ניכר מיהודי ארצות הברית, מהווה מדינת ישראל ותחושת השייכות אליה מוקד חשוב של זהות יהודית. משום כך יש ערך יהודי בלתי מבוטל בכך שהם יוכלו להזדהות עם המדינה. ערך זה ראוי לו שיהווה שיקול נכבד בבואנו לכלכל את צעדינו כאן. חיוני בעיני שהמוני היהודים הרפורמיים לא ירגישו דחויים על ידי מדינת ישראל ומוסדותיה. לעומת זאת בארץ המצב הנו אחר בתכלית. ההזדהות עם המדינה מובנת מאליה. ניתן היה לצפות שהתנועה הרפורמית תמצא דרכים לתרום לחברה הישראלית בתחומי התרבות והרוח היהודיים, תיאבק באתיאיזם הפשטני והחומרני, שריד ההשכלה והמרכסיזם, ותדגיש את היסודות המוסריים של היהדות. לצערי הדבר לא נעשה. עד כה הייתה הפעילות העיקרית של התנועה מופנית למאבק בממסד האורתודוקסי ובניסיון לזכות להכרה מצד רשויות המדינה. ["נישואין אזרחיים – כן, רפורמיים – לא", מימד 10 (תשנ"ז), 7]

מן הבחינה המעשית ניתן לאפשר לרפורמים ביטוי דמוקרטי ברוב התחומים. כוונתי לייצוג הרפורמים, על פי היחס האמיתי של כוחם בבתי הכנסת במקומות השונים. זאת, בניגוד לייצוג מלאכותי על ידי מפלגות חילוניות המנסות לנצלם לשם המאבק להפרדת היהדות מהמדינה. לדעתי, לא ישנה הדבר באופן דרסטי את ייצוגם וכמו כן עשויה שיטה זו להשתלב בארגון מחדש, הכל כך הכרחי, במערכת שירותי הדת במדינה בכלל, ובמועצות הדתיות בפרט. אף בתחום החינוך אני סבור שיש לאפשר להם פעילות חינוכית, בהנחה שתהיה לכך השפעה יהודית חיובית על ציבור חילוני. לעומת זאת אני מתנגד נמרצות למתן מעמד חוקי לנישואין וגירושין רפורמיים. ["נישואין אזרחיים – כן, רפורמיים – לא", מימד 10 (תשנ"ז), 7]

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)