גמרא שבועות -
שיעור 10
מושבע ועומד מהר סיני | מבוא
קובץ טקסט
מקורות:
לשיעור הבא: השיעור הבא יהיה אף הוא שיעור מבוא, לא למושג הכללי של "אין איסור חל על איסור", אלא למושג הייחודי לעולם השבועה – דיני "מושבע ועומד" ומגבלות שבועה על מצוות התורה. למדו את המקורות הבאים ונסו לשרטט תמונה באשר לדין שבועה לקיים את מצוות התורה ושבועה לבטלן, במצוות עשה ובמצוות לא תעשה, לעניין מלקות ולעניין קרבן:
[1] להרחבה מומלץ לעיין היטב בתוס' ד"ה לקיים, ד"ה מצוה, ובתוס' הרא"ש ד"ה מצוה. [2] וזה לשון הגר"א וסרמן בקובץ הערות בסי' ל"ג סק"א: "ונראה לפי דברי תוס' פ' השולח דאיסור שבועה אינו על המעשה שנשבע עליה, אלא על חילול הדיבור. ומשו"ה לא שייך בשבועה לומר אאחע"א, כגון בנשבע שלא יאכל נבילה, איסור נבילה הוא על מעשה האכילה, ואיסור שבועה לא על האכילה מצד עצמה, רק על חילול הדיבור, אלא כיון שע"י אכילתו הוא מחלל דיבורו, ממילא אסור לאכול, והוי כמו הוצאת שבת ואכילת יוהכ"פ, אף ששניהן נעשו ע"י הבליעה, מ"מ לא שייך בכה"ג אין איסור חע"א, ומשו"ה צריך לטעמא דאין שבועה חלה על שבועה, דמושבע ועומד מהר סיני". [3] בפשטות נראה שלפי הרמב"ן אין כל איסור בשבועה לקיים מצווה מצד השבועה, ודלא כקצות החושן סי' ע"ג סק"ה, שכתב: "נראה דאפילו להרמב"ן דסבירא ליה דגם ממלקות אימעט משום דאינו בלאו והן, מודה דאיסורא מיהא איכא בעובר על השבועה". [4] וראו שו"ת מהר"ם מרוטנבורג דפוס לבוב סי' ק"ד: "שכיון שנשבע לבטל את המצוה לסור מחוקי המצות ומדבר זה מושבע ועומד, הרי הוא בכלל 'ארור אשר לא יקים', ואין לך כל מצוה שבתורה שלא נכרתו עליה מ"ח בריתות, ושבועת הראשונים קדמה לשבועתו והילכך לוקה". [5] נדרים ח. ד"ה הא; חידושי הר"ן שבועות כג: ד"ה בגמ' דמוקים; שו"ת הר"ן סי' ל"ב. [6] אמנם אפשר שיש להבין אחרת בדברי הר"ן, וייתכן שניגע בכך בהמשך השיעורים. [7] בשיעור שעבר ראינו התבטאות תמוהה מעט של המנחת חינוך בהקשר זה: "לא ילפינן זה (=דין אין איסור חל על איסור) מקרא, רק סברא כמה פעמים בש"ס כיון דמושבע ועומד הוא אין חל עליו עוד איסור". אף בראשונים רואים לעתים חוסר הפרדה ברורה בין שני המונחים, כפי שראינו בשיעור זה בפירושו של בעל המאור לגמרא במכות כב., וכפי שעוד נראה בהמשך לימודנו. אך ככלל, ההנחה שמדובר בשתי הלכות נפרדות ועצמאיות נראית פשוטה. [8] ובהמשך דבריו כתב: "מיהו היינו בנשבע כשהוא בריא שהיה אז אסור בנבלות וטריפות אבל נשבע כשהוא חולה כיון שאז מותר לו לאכול אם כן חלה השבועה ויש להתיר לו מיהו י"ל דאף בכה"ג לא חיילה השבועה כיון דמותר לו לאכול משום פקוח נפש אם כן השבועה נמי לא חלה דנשבע ועומד מהר סיני על המצוה דפקוח נפש והוא נשבע לבטל מצוה זו ונראה דיש להחמיר ולהתיר לו".
- כז. במשנה ובגמ' עד "לקיים את המצוה ולא קיים שהוא פטור"; [תוס' ד"ה לקיים, מצוה; תוס' הרא"ש ד"ה מצוה].
- נדרים טז. למטה במשנה, טז: "רב כהנא מתני... שלא אהנה מן הסוכה", "ושאין נשבעין... לאו דשבועה" ור"ן; פירוש הרא"ש טז: ד"ה אמר אביי.
- [נדרים סוף ז: "ואמר רב גידל... חייל שבועה עליה"; ר"ן ח. ד"ה והלא מושבע I; הא קמ"ל; תוס' ד"ה מושבע, האומר].
- מכות כב. (בהקשר המשנה שריבתה חיובי מלקות בחרישה אחת) "וליחשוב נמי כגון דאמר... מידי דאיתיה בשאילה לא קתני" ובמפרש ד"ה מי קא חיילא; בעל המאור שבועות יב: באלפס "שאין שבועה חלה לעולם... כדאיתא התם" ובמלחמות יג: "וכל זה שפירשנו...".
[1] להרחבה מומלץ לעיין היטב בתוס' ד"ה לקיים, ד"ה מצוה, ובתוס' הרא"ש ד"ה מצוה. [2] וזה לשון הגר"א וסרמן בקובץ הערות בסי' ל"ג סק"א: "ונראה לפי דברי תוס' פ' השולח דאיסור שבועה אינו על המעשה שנשבע עליה, אלא על חילול הדיבור. ומשו"ה לא שייך בשבועה לומר אאחע"א, כגון בנשבע שלא יאכל נבילה, איסור נבילה הוא על מעשה האכילה, ואיסור שבועה לא על האכילה מצד עצמה, רק על חילול הדיבור, אלא כיון שע"י אכילתו הוא מחלל דיבורו, ממילא אסור לאכול, והוי כמו הוצאת שבת ואכילת יוהכ"פ, אף ששניהן נעשו ע"י הבליעה, מ"מ לא שייך בכה"ג אין איסור חע"א, ומשו"ה צריך לטעמא דאין שבועה חלה על שבועה, דמושבע ועומד מהר סיני". [3] בפשטות נראה שלפי הרמב"ן אין כל איסור בשבועה לקיים מצווה מצד השבועה, ודלא כקצות החושן סי' ע"ג סק"ה, שכתב: "נראה דאפילו להרמב"ן דסבירא ליה דגם ממלקות אימעט משום דאינו בלאו והן, מודה דאיסורא מיהא איכא בעובר על השבועה". [4] וראו שו"ת מהר"ם מרוטנבורג דפוס לבוב סי' ק"ד: "שכיון שנשבע לבטל את המצוה לסור מחוקי המצות ומדבר זה מושבע ועומד, הרי הוא בכלל 'ארור אשר לא יקים', ואין לך כל מצוה שבתורה שלא נכרתו עליה מ"ח בריתות, ושבועת הראשונים קדמה לשבועתו והילכך לוקה". [5] נדרים ח. ד"ה הא; חידושי הר"ן שבועות כג: ד"ה בגמ' דמוקים; שו"ת הר"ן סי' ל"ב. [6] אמנם אפשר שיש להבין אחרת בדברי הר"ן, וייתכן שניגע בכך בהמשך השיעורים. [7] בשיעור שעבר ראינו התבטאות תמוהה מעט של המנחת חינוך בהקשר זה: "לא ילפינן זה (=דין אין איסור חל על איסור) מקרא, רק סברא כמה פעמים בש"ס כיון דמושבע ועומד הוא אין חל עליו עוד איסור". אף בראשונים רואים לעתים חוסר הפרדה ברורה בין שני המונחים, כפי שראינו בשיעור זה בפירושו של בעל המאור לגמרא במכות כב., וכפי שעוד נראה בהמשך לימודנו. אך ככלל, ההנחה שמדובר בשתי הלכות נפרדות ועצמאיות נראית פשוטה. [8] ובהמשך דבריו כתב: "מיהו היינו בנשבע כשהוא בריא שהיה אז אסור בנבלות וטריפות אבל נשבע כשהוא חולה כיון שאז מותר לו לאכול אם כן חלה השבועה ויש להתיר לו מיהו י"ל דאף בכה"ג לא חיילה השבועה כיון דמותר לו לאכול משום פקוח נפש אם כן השבועה נמי לא חלה דנשבע ועומד מהר סיני על המצוה דפקוח נפש והוא נשבע לבטל מצוה זו ונראה דיש להחמיר ולהתיר לו".
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)