יום העצמאות | מציאות וחלום
קובץ טקסט
סיכום השיחה לא עבר את ביקורת הרב
במשך השנה אנו חווים במידה רבה את האופי של היום הממוצע – "ששת ימים תעבוד וביום השביעי תשבות". במשך החודשים אנו מודעים למחזוריות שבטבע ושבחברה. ומידי שנה, באמצעות ובמרוצת הלוח העשיר, וכמעט ניתן לומר המעושר מעט, אנחנו נזכרים בעבר וצופים אל עבר העתיד. במשך הימים האלו אנו משתדלים להתמודד עם האתגרים האישיים, הלאומיים והציבוריים העומדים בפנינו מידי יום, מידי שבוע ומידי חודש.
אין מנוס מבחינת לוח הזמנים שהשעון ולוח השנה מכתיבים לנו, אך יש שמתאכזבים מכך. אנו רוצים לראות משהו לא כל כך שגרתי ופרוזאי, אלא משהו חדש, מרנין, מלבב ומאתגר. התחושה הזאת, השאיפה לכיוון, להעמקה – היא מיסודה תחושה בריאה. התחושה אופיינית יותר, מן הסתם, יותר לימי הנעורים, כאשר האדם והחברה מרגישים שמשהו מתחולל, משהו משתנה. אבל, יש שגם לעת זקנתו האדם עדיין יודע לחלום חלומות, לחזות חזיונות. להביט בנוסטלגיה מסוימת על העבר, ולהיות מוכן למשימות לקראת העתיד.
בנקודה הזאת יש כמובן משמעות ואופי לאורך ההיסטוריה. ואף על פי כן יש מי שחי בתקופה חדשנית, לעיתים מהפכנית, בעידן של תזוזות חדשות לבקרים. לאלו הנמצאים בפרק זמן זה, הסתגלות להיסטוריה שגרתית ויבשה – היא קשה ובלתי רצויה. האדם והחברה מפתחים תאווה לימים יותר תוססים, יותר מחייבים, יותר מאלפים.
למרות זאת, אנו למדים להסתגל למציאות עם מודעות למגבלות. אנו מסתגלים למציאות העכשווית, של היום ועכשיו – גם אם לא זו שהינו בוחרים. לעיתים השגרה והשממה שמאפיינת תקופות ארוכות – מתבררות כמסגרת לתקופה רבת משמעות, בפרספקטיבה רחבה. רק היסטוריונים ידעו במבט לאחור לזהות מה היה כה משמעותי וחדשני. מי במאה ה-17 הבין את המשמעות של מה שקורה באירופה כפי שאנו מבינים זאת היום?!
לעיתים ההפך הוא המצוי. אדם חי בתקופה שהוא חושב שמחדשת מידי יום, וכעבור מאה-מאתים שנה נדמה – מה היה שם שונה? מה התחדש? הכול היה מקובע, מוכתב ומשעמם.
לא ניתן לאדם לקבוע את אופי התקופה בה הוא חי. ההיקף רב מידי, הקצב מהיר מידי, ולעיתים – רק במבט לאחור אדם, ואפילו בר-מקצוע, יתקשה לשים את האצבע על מה היה באמת אופי ואופן החיים במאה ה-14, ובמאה ה-19.
ואף על פי כן, גם ביודענו שרק במבט לאחור ניתן יהיה להגדיר נכון את אופי התקופה, בכל זאת – המנטאליות המודרנית מנסה, מן הסתם, לשכנע את עצמה שהיא חיה בדור תהפוכות. לא דור תהפוכות במובן השלילי המופיע בשירת האזינו, אלא במובן שהדברים נתפסים על ידי האדם האינטליגנטי שברחוב. הוא מנסה לחשוב שהוא אכן חי בדור תהפוכות.
לא כל אחד חי את התחושה הזאת. יש מעגל מדכא ומכביד, אך וודאי שחלק מן המנטאליות המודרנית בתוכה אנו חיים רואה בשביעות רצון מציאות שנדמה לה שהיא חווה אותה אובייקטיבית, ולא רק מבחינה סובייקטיבית.
ואעפ"כ, יש כמובן הבדלים משמעותיים – בין מבט לאחור של היסטוריון מקצועי, שנדמה שבאמת הייתה מהפכה ושינוי גדול – לעומת מבט מבפנים. צריך אולי במבט לאחור, לנסות לעמוד על האופי והתכונות של אותם דורות, בהם אכן נראה שבאמת הייתה מהפכה.
מה שבמידה רבה מאפיין את חיינו היום בארץ, הוא בדיוק הנקודה הזאת. אנו שואלים את עצמנו מה היה מצב עולם התורה שבעולמנו לפני מאה, מאתים וארבע מאות שנה. פחות או יותר, התחושה היא – תמידים כסדרם. היו מיני מאורעות – מהם קשים ומהם מרנינים, אך בגדול – עולם כמנהגו נוהג. ועדיין, במגזר הציבורי והלאומי שם בקושי הייתה מסגרת שניתן היה להתייחס אליה לחסד או לשבט, ונדמה לנו – אנחנו אחרת! אנחנו חיים בדור שבאמת שונה – לעומק, בהיקף ובמעוף. דור תהפוכות המה.
שתי שאלות מתעוררות לגבי האדם שחי במציאות כזו:
- להעריך מבחינה אובייקטיבית מה אופי, מה תוכן, מה כיוון משמעות של אותם דור או שניים שבתוכו האדם נשתל, שבתוכו הושם.
- אחרי שאדם קובע בכלים אובייקטיביים מקצועיים – או פשוטים יותר, עדיין מוטל עליו לקבוע מה מידת שביעות הרצון. עד כמה הדבר חיובי או שלילי, עד כמה הקצב המהיר – שלעיתים אף נדמה לנו אכזרי – של החיים המודרניים, הוא לשביעות רצוננו? עד כמה הוא לשביעות רצון הקב"ה? ועד כמה הוא נע בין שעמום מחד, לבין מרוצה מבוהלת ונטולת משמעות ויציבות מן הצד השני?
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)