דילוג לתוכן העיקרי

חג הסוכות כחג הודיה

בארצות הברית חוגגים בסוף חודש נובמבר חג לאומי הנקרא יום ההודיה. אמנם חג זה אינו בעל תכנים השייכים או מבטאים דרך עבודה של דת זו או אחרת אך ביסודו חג דתי הוא. יום ההודיה הוא יום להודות לאל על כל הברכה והטובה שברך את האדם ואת האומה בהם. הפוסקים נחלקו ביחסם לחג זה. יש שאסרו השתתפות בו, אחרים סברו שאין איסור אך אין טעם בהתייחסות אליו ויש שסברו שראוי לבטא את הצד היהודי שביום הודיה זה – הודיה על החיים הטובים שזוכים יהודים לחיות בארה"ב. 
האוסרים סברו שהיות ויסוד החג בביטוי נוצרי של הודיה על הפרנסה והברכה שזכו בה הרי שהדבר קרוב לעבודה זרה. הסוברים שיש מקום להשתתף בחגיגיות היום סברו שאין משמעות למקורות הדבר היות וכיום הוא לא מיוחס לדת זו או אחרת. מצד שני יש מקום להודות לקב"ה בהתמקדות על ממדים ייחודיים הנוגעים לחיים בארה"ב. דעת הביניים סבורה גם היא שאין חשיבות למקור הראשוני של היום ולכן אין איסור. מצד שני אין צורך ביום כזה היות ולנו היהודים יש כבר חג הודיה – חג הסוכות. 
חג הסוכות כחג הודיה מתבטא בפרשת המועדים בספר ויקרא וביתר הרחבה והדגשה בפרשת ראה. בפרשת אמור נאמר (ויקרא פרק כג פסוק לט)

אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ תָּחֹגּוּ אֶת חַג יְקֹוָק שִׁבְעַת יָמִים בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן: "באספכם את תבואת הארץ תחוגו את חג ה'". 

הביטוי "חג ה' " נאמר רק בסוכות באספכם את תבואת הארץ. סוכות הוא החג, עיקר ההודיה והשמחה לה'. 
מוטיב זה מקבל דגש חזק יותר בפרשת ראה שם מדובר על שלושת הרגלים בדגש חקלאי ועניין סוכות נאמר (דברים פרק טז פסוק יג – טו)

חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ: וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ... שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק כִּי יְבָרֶכְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ: "באספך מגרנך ומיקבך. ושמחת בחגך... תחג לה' אלקיך... כי יברכך ה' אלקיך בכל תבואתך ובכל מעשה ידיך והייתה אך שמח." 

התורה מדגישה כאן את מימד האסיף של כלל התבואות, את החגיגה ואת השמחה. חג הסוכות הוא זמן הכרת הטוב לקב"ה על הברכה שברכנו לצד תפילה וריצוי (ד' מינים ותפילת גשם) להמשך ברכה בשנה הבאה.
אך יש לעמוד על היקף ההודיה של חג הסוכות. אמנם הדגש המרכזי הוא התבואות ברכת השדה אך לא רק הברכה החקלאית. הפסוק אומר "כי יברכך... וכל מעשה ידיך". חג הסוכות עיתויו מבוסס על המעגל החקלאי אך ייעודו ברכה על כלל הטוב. בחג זה ראוי להכיר טובה, לשמוח ולהודות גם על הישגים כלכליים אחרים, על ברכה בתחומים אינטלקטואליים, ובכלל על פיתוחים חדשים וגילויים מדעיים. 
בשנה זו עומד במוקד הברכה פיתוח חיסונים נגד נגיף הקורונה אשר מצילים חיים רבים ומצמצמים צער וכאב מרבים יותר. בחוגינו את חג ההודיה היהודי ראוי לצד שאר הטובות עליהם אנו מודים להכיר טוב ולהודות על ברכה גדולה זו שברכנו ה'.
חג שמח

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)