ספר עובדיה | יחסי יהודה ואדום
ספר עובדיה הוא הספר הקצר ביותר בתנ"ך ואורכו פרק אחד בלבד. הוא כולל נבואת פורענות על אדום שמזכירה את חטאיו כנגד ישראל ומבטיחה שה' ישיב לו כגמולו. לאורך המקרא יש הרבה נבואות כנגד כל הגויים, אבל דומה שלא רק בספר עובדיה, אלא בכל התנ"ך אדום מיוחדים בכמות ובעוצמת הנבואות שיש כנגדם: נבואות בספר ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל, ספר עובדיה, מזמור תהלים קלז, פסוקים באיכה ונבואה נחרצת במלאכי. בשיעור מימי העיון בתנ"ך (שכבר צירפנו כאן בעבר), פרופ' אלי עסיס סוקר מספר כיוונים מקובלים בפרשנות ובמחקר לסיבה שבגללה אדום התייחדו בנבואות נגדם:
יש מציעים שהסיבה היא ביחסים של אדום וישראל מאז היווצרות האומות, בימי יעקב ועשיו, ובמהלך ימי בית ראשון, יש שמציעים שהבעיה היא במעשים שעשה העם האדומי במהלך החורבן של ממלכת יהודה, כמו שעובדיה כותב אצלנו: "אַל תֵּרֶא גַם אַתָּה בְּרָעָתוֹ בְּיוֹם אֵידוֹ וְאַל תִּשְׁלַחְנָה בְחֵילוֹ בְּיוֹם אֵידוֹ: וְאַל תַּעֲמֹד עַל הַפֶּרֶק לְהַכְרִית אֶת פְּלִיטָיו וְאַל תַּסְגֵּר שְׂרִידָיו בְּיוֹם צָרָה", ויש שהציעו שהסיבה היא במה שעשו האדומים לאחר החורבן, בכך שהשתלטו על שטחים מנחלת ישראל. כמו שמתואר ביחזקאל: "יעַן אֲמָרְךָ אֶת שְׁנֵי הַגּוֹיִם וְאֶת שְׁתֵּי הָאֲרָצוֹת לִי תִהְיֶינָה וִירַשְׁנוּהָ" (יחזקאל פרק לה, י). הבעיה בשלושת ההצעות היא שכל המעשים האלו משותפים לעמים נוספים ולא מיוחדים רק לאדום.
הצעה מקובלת רביעית היא לפנות מהמישור ההיסטורי למישור הרעיוני – ולהציע שאדום זה לא האומה אדום, אלא נבואה כללית כנגד הרשע. זה כיוון שמקובל מאוד בקרב פרשני ימי הביניים שפירשו את הנבואות כנגד רומי והנצרות. גם הכיוון הזה לא עומד לבדו, שהרי למה נבחרה דווקא אדום להיות הסמל לרשע?
פרופ' עסיס מציע הצעה חמישית, שתלויה במאבק הרעיוני שבין האומות. בספר בראשית יצחק חשב שעשיו יהיה הממשיך שלו יחד עם יעקב, ואין נימוק ברור למה הוא נדחה למסקנה. כאשר בני יהודה נדחו מעל אדמתם וחשבו שה' עזב אותם לנצח (כמו שראינו בספר יחזקאל) מסתבר שהחלה לנצנץ במוחם האפשרות המפחידה שהם אלו שנדחו ודווקא עשיו הוא זה שנבחר להיות הממשיך בנחלת השכינה. הנביאים חוזרים ומתעקשים – ה' ינקום באדום וישמיד אותם. בחורבן אדום תתברר בחירת ישראל. זהו לא מאבק על עוול היסטורי, ולא מאבק אידיאולוגי, אלא בעיקר שאלה של זהות.
לאור זה מובנת עוד יותר ההעתקה שעשו הפרשנים מאדום לנצרות. גם הנצרות הייתה איום מבחינת הזהות. מי הוא העם הנבחר, האם יש ברית חדשה? חלק משמעותי של האידיאולוגיה והתיאולוגיה הנוצרית מתבסס על שפלות העם היהודי שמוכיחה לשיטתם את הבחירה החדשה בנוצרים. גם כנגדם מכריז עובדיה: "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה".
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)