דילוג לתוכן העיקרי

מלכים ב | פרק י"א | מלכות ישראל ומלכות יהודה

הפרק שלנו מתאר את השלכות החיבור בין מלכות ישראל ויהודה. יהושפט התחבר לאחאב, היה איתו ביחסים טובים וגם נתן את בנו יהורם לבתו עתליה, אבל בשם האחדות יצא שזרועותיה של מלכות ישראל חדרו גם ללב ממלכת יהודה: מבחינה דתית עבודת הבעל הגיעה ליהודה, ומבחינה מדינית מנהגם הרצחני של מלכי ישראל להרוג מתחרים לכתר מאומץ על ידי עתליה שמשמידה את כל זרע המלוכה: נכדיה בני אחזיה, וגם שאר ילדי יהורם, האחים של אחזיה בנה. 

אחת השאלות הגדולות בתנ"ך היא ההבטחה של הקב"ה לשושלת עבור דוד המלך. הקב"ה מבטיח לדוד שבניו ימשיכו לשבת על כסאו כל השנים, ובמבט מודרני זה לא מובן לנו. איך ההתנהגות של דוד, קובעת מה יהיה הסיפור של ממלכת יהודה למשך שנים קדימה? מה אם הבן לא ראוי? מה אם הוא לא מתאים לתפקיד? או ממש רשע וחוטא? זו אפילו לא שאלה היפותטית, אנחנו יודעים שהיו מלכים מזרע דוד שחטאו, אנחנו יודעים שכבר רחבעם בן שלמה לקח החלטות מדיניות גרועות. 

אבל אחרי הצבת השאלה, אפשר לראות שיש ממלכה אחת שבגדול ניתן לומר עליה שהצליחה במידה מסוימת, וממלכה אחרת שנכשלה כשלון מוחלט. גם בממלכת יהודה יש מלכים שחטאו, אבל בגדול הסיפור הוא סיפור טוב (עד שנגיע להמשך ימי המלוכה וההתפרקות המוחלטת) ורוב המלכים עושים את הישר בעיני ה'. בממלכת ישראל לעומת זאת, אין אפילו מלך אחד שעושה את הישר בעיני ה'. יש כאלה שעובדים יותר עבודה זרה, ויש כאלה שפחות. יש כאלה שממש עובדים אלהים אחרים כמו הבעל, ויש כאלה שרק עובדים את ה' באמצעות העגלים, אבל כולם כולל כולם – חוטאים.

גם מבחינה מדינית ההבדלים בולטים. במהלך 200 שנות קיומה התחלפו בממלכת ישראל תשעה בתי מלוכה, כשכל בית מלוכה מקפיד להשמיד את בית המלוכה הקודם. בתי המלוכה של עמרי ושל יהוא היו יציבים יחסית ובתקופתם אנחנו יכולים לראות שגשוג, אבל המלחמות הפנימיות גרמו לחוסר יציבות בסיסי ולחולשה יחסית של הממלכה. בממלכת יהודה כמעט ואין אירועים כאלה, ודוגמא יפה לכוחה של השושלת אפשר לראות בפרק י"ב בסיפור הקשר נגד המלך יואש (וגם בפרק י"ד בקשר נגד אמציה בנו). גם כאשר עבדיו קושרים נגדו והורגים אותו – הם ממליכים את בנו. אין חוסר יציבות, אין מאבקי שלטון וברור מי המלך הבא. 

יש סיבות נוספות להבדלים. ממלכת יהודה קיבלה את המקדש למשל. אבל ייתכן שההבטחה לשושלת, גם אם נראית מוזרה במבט ראשון, היא לא רק פרס לדוד המלך, אלא גם פרס לעם ישראל שזכו שיהיה מלכם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)