גמרא שבועות -
שיעור 13
שבועה על חצי שיעור של איסור
קובץ טקסט
לשיעור הבא: בשיעור הבא נעיין בשיטת ריש לקיש שהעמיד את המשנה בשבועה על חצי שיעור. יש לבחון אם הסברו אפשרי גם לשיטת רבי יוחנן שחצי שיעור אסור מן התורה, ואם כן – מדוע. מקורות:
[1] נקודה זו כשלעצמה נאמרה רק בסוגיה ביומא, אבל הנחת הראשונים היא שהיא ודאי מוסכמת גם על סוגייתנו. [2] פירושו על הרי"ף בפרקנו, יא. באלפס ד"ה אביא; פירושו לנדרים ח. ד"ה הא קמ"ל; תשובותיו סי' ל"ב. [3] הר"ן התמודד עם הסוגיה ביומא, וכתב: "...וההיא דאמר ביומא לר"ל דכיון דאית ליה התר מן התורה מחייב עליה קרבן שבועה, דמשמע דאי לית ליה התר מן התורה לא מיחייב, לרוחא דמלתא נקט לה, משום דלר"ל אית ליה התר מן התורה, אבל אה"נ דכל דלית ביה עשה או לא תעש' מפורש אף על פי שהוא אסור מן התורה בחצי שיעור לרבי יוחנן מיחייב עליה קרבן שבועה". למעוניינים להרחיב, האבני מילואים (בתשובותיו, סי' י"ד) הציע דרך נוספת, חריפה ומפולפלת, ליישוב הסוגיה ביומא אליבא דהר"ן, ואלו דבריו: "ולענ"ד לק"מ (=הוכחת הרשב"א מהסוגיה ביומא שלריו"ח ודאי שחצי שיעור זה מושבע ועומד), דהא טעמא דתוספות דשבועה חיילא על ח"ש לר"י היינו משום שאינו מפורש בתורה, וכמ"ש הר"ן [בחי'] פ"ג דשבועות [כג, ב] גבי נשבע להרע לעצמו ע"ש, והתם ר"פ יוה"כ בהא דפריך אדר"ל דמודה דח"ש אסור מדרבנן א"ה לא ליחייב עלי' קרבן פירש"י כיון דאסור מדרבנן א"כ ה"ל בכלל לא תסור ע"ש, וא"כ לר"ל דהוי מדרבנן הוי בכלל לא תסור והרי הוא מפורש בתורה משא"כ לר"י דלא הוי בכלל לא תסור דהא אינו מדבריהם, ומדאורייתא אף על גב דאיכא איסורא כיון דאינו מפורש שפיר חיילא עלי' שבועה, ומסיק הש"ס דאפי' לר"ל אף על גב דהוי בכלל לא תסור שפיר חיילא עלי' שבועה וכמו שיתבאר לפנינו וזה נראה בהא דאמר בש"ס ר"י לא אמר כר"ל דמוקי לה כד"ה ולמה לא אמרו רב ושמואל ור"י לא אמרו כר"ל, משום דרו"ש אפשר דס"ל חצי שיעור אסור מדרבנן דהא לא שמעינן מינייהו היכי ס"ל בח"ש כמ"ש הרשב"א, ומש"ה לא אמרי כר"ל משום דס"ל כקושית הש"ס ר"פ יוה"כ כיון דאסור מדרבנן הוי בכלל לא תסור והוי מפורש בתורה כפירש"י התם ולא חיילא עלי' שבועה, אבל ר"י ס"ל ח"ש אסור מן התורה וא"כ אינו בכלל לא תסור ואינו מפורש בתורה וחיילא עלי' שבועה א"כ מ"ט לא אמר כר"ל לזה אמרו משום דמוקי לה כד"ה". [4] הרדב"ז על הלכה ח' אף הכריע להדיא שלא כר"ן (מבלי להזכירו): "מוטב שיאכל אותו ולא יעבור על שבועתו, ומיהו אם אפשר ע"י פתח וחרטה מתירין לו ופותחין לו פתח". [5] הר"ן בחידושיו (כד.) ובפירושו לרי"ף (ט:) מקבל את חילוקו של הרמב"ן בין הבבלי, שעוסק בביטול לא תעשה, לירושלמי, שעוסק בביטול עשה, אבל אינו כותב את חידושו של הרמב"ן בדבר אי-חלות השבועה והנימוק לכך. ויש להוסיף ולעיין בשיטתו. [6] "כיון דלא מיחיב עליה קרבן ומלקות הוה ליה איסור קל, ודלמא תנא דמתניתין סבירא ליה איסור חמור חל על איסור קל, וכדאיתא בפרק עשרה יוחסין". [7] למעוניינים להרחיב, ניתן לעיין בדברי המהרש"ל והמהרש"א על תוס' ד"ה דמוקי (שבו נדון בסמוך). תנו דעתכם אם יש בדברינו בכדי לסייע בהבנת דברי מהרש"ל. [8] הרדב"ז בפירושו על הל' ז' ביאר את שיטת הרמב"ם כעין דברי הר"ן (מבלי להזכיר את הר"ן). מעניין שבשלב הקושיה הוא הציג את השאלה באופן זה: "וקשיא לי, כיון שהוא אסור מן התורה הרי הוא מושבע עליו, דכתיב 'ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת'!". ניתן להבין שהפסוק המצוטט הוא המקור לדין מושבע ועומד לשיטתו (ועיין דברינו בשיעור מס' 9); אבל ניתן גם להבין שכאשר מדובר על לאו דאורייתא רגיל כגון אכילת כזית נבילה אזי המקור לדין מושבע ועומד הוא הפסוק האוסר נבילה, ורק ביחס לאיסור חצי שיעור, שכאמור אינו מבוסס על ציווי גברא מפורש, הרדב"ז נזקק לפסוק "ארור אשר לא יקים", שלהבנתו מהווה מקור למושג כללי של "מושבע ועומד" על כל מה שהתורה בפועל מצווה עליו, ובכלל זה "איסור בעלמא" כגון חצי שיעור באופן שביארנו אותו. לפי זה, הרדב"ז יוצא כנגד הסברנו ואומר שעדיין יש צורך ביסודו של הר"ן.
- חזרה על הבנת ריש לקיש במשנה: כג: בנקודתים למטה עד כד. "אלא לקרבן"; יומא עג: במשנה עד "ובשתיה" ובגמרא עד עד. "לאו בר הגדה הוא כלל" ורש"י עד. ד"ה ואליבא.
- רשב"א כג: ד"ה הא דאמרינן; רמב"ם הל' שבועות פ"ה הל' ז' ותחילת הל' ח' ורדב"ז על שתיהן; תוס' כב: ד"ה אהתירא; תוס' כג: ד"ה דמוקי – תנו דעתכם לדומה ולשונה בין התוס' לרמב"ם; ריטב"א כב: בד"ה או דילמא דעתיה "והא דמשמע דלא מיתסר... וזה עיקר"; חידושי הר"ן כג: ד"ה דמוקים.
[1] נקודה זו כשלעצמה נאמרה רק בסוגיה ביומא, אבל הנחת הראשונים היא שהיא ודאי מוסכמת גם על סוגייתנו. [2] פירושו על הרי"ף בפרקנו, יא. באלפס ד"ה אביא; פירושו לנדרים ח. ד"ה הא קמ"ל; תשובותיו סי' ל"ב. [3] הר"ן התמודד עם הסוגיה ביומא, וכתב: "...וההיא דאמר ביומא לר"ל דכיון דאית ליה התר מן התורה מחייב עליה קרבן שבועה, דמשמע דאי לית ליה התר מן התורה לא מיחייב, לרוחא דמלתא נקט לה, משום דלר"ל אית ליה התר מן התורה, אבל אה"נ דכל דלית ביה עשה או לא תעש' מפורש אף על פי שהוא אסור מן התורה בחצי שיעור לרבי יוחנן מיחייב עליה קרבן שבועה". למעוניינים להרחיב, האבני מילואים (בתשובותיו, סי' י"ד) הציע דרך נוספת, חריפה ומפולפלת, ליישוב הסוגיה ביומא אליבא דהר"ן, ואלו דבריו: "ולענ"ד לק"מ (=הוכחת הרשב"א מהסוגיה ביומא שלריו"ח ודאי שחצי שיעור זה מושבע ועומד), דהא טעמא דתוספות דשבועה חיילא על ח"ש לר"י היינו משום שאינו מפורש בתורה, וכמ"ש הר"ן [בחי'] פ"ג דשבועות [כג, ב] גבי נשבע להרע לעצמו ע"ש, והתם ר"פ יוה"כ בהא דפריך אדר"ל דמודה דח"ש אסור מדרבנן א"ה לא ליחייב עלי' קרבן פירש"י כיון דאסור מדרבנן א"כ ה"ל בכלל לא תסור ע"ש, וא"כ לר"ל דהוי מדרבנן הוי בכלל לא תסור והרי הוא מפורש בתורה משא"כ לר"י דלא הוי בכלל לא תסור דהא אינו מדבריהם, ומדאורייתא אף על גב דאיכא איסורא כיון דאינו מפורש שפיר חיילא עלי' שבועה, ומסיק הש"ס דאפי' לר"ל אף על גב דהוי בכלל לא תסור שפיר חיילא עלי' שבועה וכמו שיתבאר לפנינו וזה נראה בהא דאמר בש"ס ר"י לא אמר כר"ל דמוקי לה כד"ה ולמה לא אמרו רב ושמואל ור"י לא אמרו כר"ל, משום דרו"ש אפשר דס"ל חצי שיעור אסור מדרבנן דהא לא שמעינן מינייהו היכי ס"ל בח"ש כמ"ש הרשב"א, ומש"ה לא אמרי כר"ל משום דס"ל כקושית הש"ס ר"פ יוה"כ כיון דאסור מדרבנן הוי בכלל לא תסור והוי מפורש בתורה כפירש"י התם ולא חיילא עלי' שבועה, אבל ר"י ס"ל ח"ש אסור מן התורה וא"כ אינו בכלל לא תסור ואינו מפורש בתורה וחיילא עלי' שבועה א"כ מ"ט לא אמר כר"ל לזה אמרו משום דמוקי לה כד"ה". [4] הרדב"ז על הלכה ח' אף הכריע להדיא שלא כר"ן (מבלי להזכירו): "מוטב שיאכל אותו ולא יעבור על שבועתו, ומיהו אם אפשר ע"י פתח וחרטה מתירין לו ופותחין לו פתח". [5] הר"ן בחידושיו (כד.) ובפירושו לרי"ף (ט:) מקבל את חילוקו של הרמב"ן בין הבבלי, שעוסק בביטול לא תעשה, לירושלמי, שעוסק בביטול עשה, אבל אינו כותב את חידושו של הרמב"ן בדבר אי-חלות השבועה והנימוק לכך. ויש להוסיף ולעיין בשיטתו. [6] "כיון דלא מיחיב עליה קרבן ומלקות הוה ליה איסור קל, ודלמא תנא דמתניתין סבירא ליה איסור חמור חל על איסור קל, וכדאיתא בפרק עשרה יוחסין". [7] למעוניינים להרחיב, ניתן לעיין בדברי המהרש"ל והמהרש"א על תוס' ד"ה דמוקי (שבו נדון בסמוך). תנו דעתכם אם יש בדברינו בכדי לסייע בהבנת דברי מהרש"ל. [8] הרדב"ז בפירושו על הל' ז' ביאר את שיטת הרמב"ם כעין דברי הר"ן (מבלי להזכיר את הר"ן). מעניין שבשלב הקושיה הוא הציג את השאלה באופן זה: "וקשיא לי, כיון שהוא אסור מן התורה הרי הוא מושבע עליו, דכתיב 'ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת'!". ניתן להבין שהפסוק המצוטט הוא המקור לדין מושבע ועומד לשיטתו (ועיין דברינו בשיעור מס' 9); אבל ניתן גם להבין שכאשר מדובר על לאו דאורייתא רגיל כגון אכילת כזית נבילה אזי המקור לדין מושבע ועומד הוא הפסוק האוסר נבילה, ורק ביחס לאיסור חצי שיעור, שכאמור אינו מבוסס על ציווי גברא מפורש, הרדב"ז נזקק לפסוק "ארור אשר לא יקים", שלהבנתו מהווה מקור למושג כללי של "מושבע ועומד" על כל מה שהתורה בפועל מצווה עליו, ובכלל זה "איסור בעלמא" כגון חצי שיעור באופן שביארנו אותו. לפי זה, הרדב"ז יוצא כנגד הסברנו ואומר שעדיין יש צורך ביסודו של הר"ן.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)