גמרא שבועות -
שיעור 3
לאוין בשבועה | 1
קובץ טקסט
מקורות:
בשיעור הבא נעיין במחלוקת האמוראים לגבי הלאו שעוברים עליו בשבועה על העבר ועל העתיד. רצוי ללמוד את סוגיית הגמרא במלואה, מדף כ: "כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן" עד כא: "ממעט לשעבר". אולם, מי שלא מספיק יכול להסתפק בקטעים המרכזיים לענייננו: כ: "כי אתא רב דימי... בלא יחל דברו", כא. "מיתיבי אי זו... הידוע לאדם"; תוס' ד"ה קונמות.
שיעור 2: לאוין בשבועה (א)
כהמשך לשיעור הפתיחה מהשבוע שעבר, נלמד בשני השיעורים הקרובים סוגיה שאינה הסוגיה הראשונה בפרק, אבל היא מבררת את איסורי הלאו שעוברים עליהם בשבועה על העבר ועל העתיד, ומשכך עשויה להוות השלמה חשובה לגדר האיסורים. מכיוון שמשמע מהסוגיה ששני האמוראים החולקים, רב דימי ורבין, אומרים את שיטותיהם הן על פי רבי ישמעאל (שנקט שאין חיוב קרבן בשבועה על העבר) והן על פי רבי עקיבא (שנקט שיש חיוב שכזה), ננסה לאורך הדרך להצליב את המחלוקות ולגבש תמונה כללית לשיטות השונות בגדר חיוב הקרבן והמלקות.
א. שיטות האמוראים בחיוב שבועה על העבר
על פי שיטת רבין (כא.), אדם הנשבע לשקר על העבר לוקה משום "ולא תשבעו בשמי לשקר". פסוק זה מתמקד, בפשטות, באיסור השקר שבשבועה ובחילול שם ה' הכרוך בו, וזהו עניינה של שבועה על העבר, שאין בה כמובן כל נימה של התחייבות או יצירת חוק חדש. כפי שראינו, לשיטת רבי עקיבא יש גם חיוב קרבן על עבירה זו כאשר היא נעשתה בשוגג. לשיטת רבי ישמעאל לא על כך נאמר חיוב הקרבן, ובסוגיה ג. עלתה הווה אמינא שגם חיוב מלקות איננו. אולם, למסקנה נקבע שגם לרבי ישמעאל יש חיוב מלקות, ונמצא אפוא שיש לרבי ישמעאל חיוב מלקות על יסוד השקר, אך הקרבן – כפי שהובהר בסוגיה כו. שהזכרנו בשיעור שעבר – לא נקבע על השקר, אלא על הפרה של החוק שהאדם יצר לעצמו: "להרע או להיטיב".
עמדה זו של רבין היא העמדה המוכרת והפשוטה, המציבה חיץ ברור בין שבועת שקר לשבועת שווא. שבועת שקר מתייחסת לאמירה שאינה טריוויאלית, דהיינו שאינה מוכחת או מופרכת מיניה וביה, שנאמרה בשבועה באופן שיכול לשכנע באמיתותה ונמצאה שקרית. שבועה שכזו מחייבת מלקות משום שבועת שקר כשנאמרה בזדון, ובמצב של שוגג היא מחייבת קרבן לפי רבי עקיבא. לעומת זאת, שבועת שווא היא שבועה שבאה "לשנות את הידוע לאדם" כמבואר במשנה כט., כגון שבועה על אבן שהיא זהב – אמירה שמופרכת מעיקרה, ולפי הירושלמי שנפסק להלכה ברמב"ם היא כוללת גם שבועת אמת כאשר האמת מוכחת וניכרת לכל – נשבע על אבן שהיא אבן. בפשטות נראה שהנקודה בשבועת שווא אינה קשורה לשקר אלא לזלזול בשם ה' הכרוך בכך שמשתמשים בו למטרות הבל. העונש על שבועת שווא ניתן במזיד בלבד – מלקות משום "לא תשא את שם ה' א-להיך לשוא".
בהקשר זה מעניין לציין, שהמנחת חינוך (מצוה ל') חידש שכאשר אדם נשבע על אבן שהיא זהב הוא עובר בתרתי ומתחייב פעמיים במלקות: הן משום שבועת שקר, שכן התוכן היה שקרי, והן משום שבועת שווא, שכן הוא היה מופרך מיסודו. ברם, פשטות הדברים היא ששקר שמופרך מיסודו אינו נתפס כשקר אלא כשווא ותו לא, משום שבני האדם לא יכולים היו להשתכנע משקר זה[1].
רב דימי הציג עמדה שונה לגבי שבועת שקר על העבר:
"אכלתי ולא אכלתי – שוא, ואזהרתיה מהכא: 'לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא'" (כ:).
לפי רב דימי, הפסוק "ולא תשבעו בשמי לשקר" יפה ביחס לשבועה על העתיד (ובכך נעסוק בהמשך), אבל כאשר אדם נשבע על העבר, ומוציא מפיו מילים שהן שקריות מעצם קיומן כבר בשעה שהן נאמרות, מדובר במושג אחר – שווא. לכאורה נראה שמשמעות מושג זה לפי רב דימי היא שקר חסר סיכוי להתברר כאמת; וזאת בשונה מהמובן שאנו רגילים לייחס לשווא: דיבור מיותר וניצול מזלזל של שם ה' לתכנים שנכונותם או א-נכונותם מוכחת מיניה וביה. אמנם, יש ליישב את שיטת רב דימי עם המשנה בדף כט. שעוסקת בשבועת שווא, וזאת בשתי נקודות:
[1] ועיין עוד בדברי מהר"ל בתפארת ישראל פרק מ"ה. [2] אמנם, בהמשך הסוגיה מובאים דברי רבין, המגיב לרב דימי ומציג גישה שונה: "אכלתי ולא אכלתי - שקר, ואזהרתיה מלא תשבעו בשמי לשקר... ואי זו היא שבועת שוא? נשבע לשנות את הידוע לאדם"; וניתן להבין שצמצום שווא לנשבע לשנות את הידוע הוא שיטתו של רבין שאינה מקובלת על רב דימי; אולם מכיוון [3] אמנם, אפשר שיש לדייק אחרת בלשונו, ולהבין שהמוקד הוא אזהרה על השבועה באופן שלאחר זמן משקרים בה. יעוין גם בלשון הריטב"א: "אוכל ולא אוכל שקר. פירוש קרוי שקר שהוא משקר בשבועתו כשמבטלה. ואזהרתיה מולא תשבעו בשמי לשקר. פירוש לא תשבעו בשמי בענין שתשקרו בה". [4] להצעה ברוח זו ראו חידושי רבי שמעון שקאפ, נדרים סי' ב'. [5] אמנם, עיין בריטב"א ד"ה קונמות שהבין שאף רש"י מסכים לגישת התוספות, שודאי שאיסור לא יחל חל גם ביחס לשבועה על העתיד. והשווה לדברי המאירי שחלק, והוסיף: "שבכל התלמוד מצינו בל יחל לנדר ולא לשבועה".
- במשנה מבואר שאין קרבן בשגגת שבועת שווא; ואילו בסוגייתנו נאמר שרב דימי אומר את דבריו גם לשיטת רבי עקיבא, שיש חיוב קרבן בשבועה על העבר.
- במשנה מבואר ששבועת שווא אינה בכל שקר על העבר, כגון דברי רב דימי על "אכלתי ולא אכלתי", אלא רק בשקרים מופרכים: "איזו היא שבועת שוא? נשבע לשנות את הידוע לאדם, אמר על העמוד של אבן שהוא של זהב, ועל האיש שהוא אשה, ועל האשה שהיא איש".
[1] ועיין עוד בדברי מהר"ל בתפארת ישראל פרק מ"ה. [2] אמנם, בהמשך הסוגיה מובאים דברי רבין, המגיב לרב דימי ומציג גישה שונה: "אכלתי ולא אכלתי - שקר, ואזהרתיה מלא תשבעו בשמי לשקר... ואי זו היא שבועת שוא? נשבע לשנות את הידוע לאדם"; וניתן להבין שצמצום שווא לנשבע לשנות את הידוע הוא שיטתו של רבין שאינה מקובלת על רב דימי; אולם מכיוון [3] אמנם, אפשר שיש לדייק אחרת בלשונו, ולהבין שהמוקד הוא אזהרה על השבועה באופן שלאחר זמן משקרים בה. יעוין גם בלשון הריטב"א: "אוכל ולא אוכל שקר. פירוש קרוי שקר שהוא משקר בשבועתו כשמבטלה. ואזהרתיה מולא תשבעו בשמי לשקר. פירוש לא תשבעו בשמי בענין שתשקרו בה". [4] להצעה ברוח זו ראו חידושי רבי שמעון שקאפ, נדרים סי' ב'. [5] אמנם, עיין בריטב"א ד"ה קונמות שהבין שאף רש"י מסכים לגישת התוספות, שודאי שאיסור לא יחל חל גם ביחס לשבועה על העתיד. והשווה לדברי המאירי שחלק, והוסיף: "שבכל התלמוד מצינו בל יחל לנדר ולא לשבועה".
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)