דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף פא | איסור ייחוד בבית סגור

עיוננו יעסוק הפעם באחת ההלכות המעשיות בדין ייחוד, שמקורה בסוגייתנו.

הגמרא בסוגייתנו מביאה את דברי רב יוסף: "פתח פתוח לרשות הרבים – אין חוששין משום ייחוד". ההבנה הפשוטה בדבריו היא שלא די בכך שדלת הבית תהיה פתוחה, וצריך שיהיו במקום עוברים ושבים.

ואולם מן הירושלמי בכתובות (ז, ו) אפשר להגיע למסקנה אחרת. כך נאמר שם: "תרעה טריד – סוטה; מוגף – צריכה". וביאר בעל קרבן העדה על אתר: "כששניהם בחדר אחד והדלת סגורה במנעול נמי הוי סוטה, אבל אם הדלת סגורה אבל לא במנעול והבא מן החוץ יוכל לפותחה, מיבעיא לן אם היא סוטה או לא". אם כן, הירושלמי מסתפק ביחס למקרה שבו הדלת סגורה ואיננה נעולה.

מכוח דברי הירושלמי הללו כתב הרשב"א בתשובה (חלק א, תשובה אלף רנ"א) כי גם אם הדלת סגורה אך איננה נעולה, אין זה ייחוד: "אין זה יחוד עד שיהא בית נעול, ד'תרעא טריק' בירושלמי – שער נעול במנעול משמע".

הפוסקים התקשו מאוד לקבל את מסקנתו של הרשב"א. הגדיל לעשות רבי עקיבא איגר (בשו"ת, מהדורא קמא סימן ק'), שטען שנפלה טעות סופר בדברי הרשב"א והוכיח זאת מלשון הגמרא בסוגייתנו: "פתח פתוח לרשות הרבים" – משמע שאם הפתח סגור יש איסור ייחוד, אף אם אינו נעול!

להלכה הביא השולחן ערוך (אבן העזר כט, ט) את דברי הגמרא כפשוטם: "פתח פתוח לרשות הרבים". הפתחי תשובה שם ציטט את דברי רבי עקיבא איגר, שבא להוציא מדעת הרשב"א, אך הביא גם דעות חולקות, ואין ברור כיצד הכריע בשאלה.

הרב יעקב עטלינגר, בעל 'ערוך לנר', שחי בגרמניה במאה הי"ט למניינם כתב בשו"ת 'בנין ציון' (סימן קל"ח) שאם לא נסמוך על דברי הרשב"א "אי אפשר להינצל מאיסור ייחוד". במציאות שהייתה מוכרת למחבר זה גרה בכל בית יהודי משרתת גויה, ואי אפשר היה להשאיר את דלת הבית פתוחה תמיד. והוסיף ה'בנין ציון' עוד סברה להקל במקרה שבו הדלת סגורה אך בני הבית מצויים בסביבה, ויש סיכוי שייכנסו במפתיע.

להלכה הכריע בשו"ת ציץ אליעזר (ו, מ) שאפשר לסמוך על דברי הרשב"א רק בצירוף צדדים נוספים להקל, וגם מתלמידי חכמים נוספים שמעתי שאפשר להקל בזה רק כשברור שאין חשש לעבירה. לכן אם מגיע בעל מלאכה לבית לצורך כלשהו, ובני הבית נכנסים ויוצאים, אין איסור בכך שבעלת הבית תישאר לבד בבית כמה דקות, ואפילו הדלת סגורה. אך כאשר בני זוג צעירים נפגשים לצורך היכרות אין הם יכולים להקל בכך, ועליהם להקפיד שדלת הבית תהיה פתוחה כל הזמן. וכמובן, יש לבחון כל מקרה לגופו.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)