דילוג לתוכן העיקרי

מידות | דף לד | פתיחה למסכת מידות

 

מסכת מידות עוסקת בצורתו של בית המקדש (השני); המידות של בית המקדש הראשון מפורטות בספר מלכים. בספר יחזקאל מפורשות מידות בית המקדש העתידי. על דברי יחזקאל, כתב הרמב"ם (בית הבחירה א, ד):

"וכן בנין העתיד להבנות אף על פי שהוא כתוב ביחזקאל אינו מפורש ומבואר ואנשי בית שני כשבנו בימי עזרא בנוהו כבנין שלמה ומעין דברים המפורשים ביחזקאל".


דהיינו, בית שני לא נבנה כולו על פי הכתוב ביחזקאל וחלק ממנו נבנה על פי התבנית של הבית הראשון. רבי יום טוב ליפמן הלר (תוספות יום טוב בהקדמה לצורת הבית) כתב שהסיבה שרק מקצתו של בית שני נבנה על פי נבואת יחזקאל היא משום שדברי יחזקאל נאמרו על הבית שיבנה בעתיד לבוא בימות המשיח. אם בתחילת בית שני היו עם ישראל ראוי לכך, הייתה באה הגאולה השלמה והיה נבנה הבניין שעליו התנבא יחזקאל. אולם, היות והבניין היה ראוי להיות בית המקדש שלא יחרב (כפי שנאמר בסנהדרין דף צח עמוד ב), על אף שלא זכה אותו הדור לגאולה, מכל מקום ראו לנכון לבנות לפחות חלק מבית המקדש על פי הנבואה של יחזקאל.

הרמב"ם, בהקדמה לפירוש המשנה, כתב על מסכת מידות:

"אחר תמיד מדות, ואין ענינה אלא ספור מדת המקדש וצורתו והיאך בנינו, והתועלת בכך שכשיבנה לשמור בו אותה צורה ואותו היחס, כי אותו היחס מאת ה' כמו שאמר הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל".


מדבריו משמע שיש במידות בית המקדש השני, מלבד לימוד על עצם אותו הבניין, עניין מעשי לבניין שבעז"ה נזכה לבנות במהרה בימנו. כלומר, אומנם המידות של בית המקדש השלישי המתוארות בספר יחזקאל אינן תואמות את מידות בית המקדש השני אבל יש פרטים רבים כמו האורך והרוחב וכיוצ"ב שיהיו זהים ועל ידי ידיעת המידות והתבנית של בית המקדש השני נוכל ללמוד ולהבין יותר בקלות, לכשנזכה, את מידות בית המקדש השלישי.

"יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ וְתַן חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ. וְשָׁם נַעֲבָדְךָ בְּיִרְאָה כִּימֵי עוֹלָם וּכְשָׁנִים קַדְמוֹנִיּוֹת. וְעָרְבָה לַיְיָ מִנְחַת יְהוּדָה וִירוּשָׁלְִָם כִּימֵי עוֹלָם וּכְשָׁנִים קַדְמֹנִיּוֹת".

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)