דילוג לתוכן העיקרי

תולדות | תיתן אמת ליעקב

"כל סדר האבות היה הכנה עבור בני ישראל. ואומרים 'ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו' - זה אברהם... 'ונתן לנו תורת אמת' - הוא בחינת יעקב".

באופן פרדוקסלי, נתפס יעקב בכתבי החסידות כמייצג דווקא את מידת האמת - "תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם". מדוע דווקא יעקב, שבא במרמה לגזול את ברכת עשו, נתפס כמייצג של מידת האמת?

"כי שקר אין לו רגליים, רק בני אדם המשקרים על ידי שדבוקים בשקר נותנים כוח וקיום לשקר בעולם... אבל הצדיק, שדבוק באמת, אף שנצריך להשתמש לפעמים גם בשקר... ואינו מכוון עצמו בשקר - יוכל עוד על ידי זה לבטל השקר".

כדי להבין את מהלכו של ה"שפת אמת", עלינו לשאול: מהי האמת? אנו רגילים בשפתינו להשתמש במונחים 'אמת' ו'שקר' כדי לתאר את המציאות בצורה נאמנה או לא-נאמנה. דובר אמת הוא אדם שדבריו תואמים את המציאות, בעוד השקרן הוא מי שדבריו סוטים מן המציאות. לפי תיאור זה, המקור שאליו אנו משווים את האמת ואת השקר הוא המציאות, וביחס אליה מוגדרים האמת והשקר.

בדברי ה"שפת אמת" ניתן למצוא הגדרה שונה למושגי האמת והשקר: "עלמא דשיקרא" - כך מכונה עולמנו בלשון ה"שפת אמת", משום שהמציאות שאותה אנו רואים ושומעים היא מציאות עם כיסוי. היא אמנם מעמידה פנים כקיימת, עומדת וניצבת בפנינו, אך באמת לשקר אין רגליים! השקר אינו יכול לעמוד בזכות עצמו, וכל נגיעה מפילה אותו ארצה. האמת היא המציאות שמאחורי הקלעים; פעמים רבות היא אינה נראית ואינה מורגשת, אך בשל היותה המציאות האמיתית - יציבותה מקנה לה קיום אינסופי העתיד להתגלות. השקרן, לדברי ה"שפת אמת", הוא אינו מי שמאחז את עיני האחרים, אלא מי שנתפס להאמין לשקר ונותן לו חיות. כך ניתן להבין את המשפט שאנו רגילים לומר בכל יום: "אני ה' אלוקיכם המוציא אתכם מארץ מצרים... ה' אלוקיכם אמת" - מהו הקשר בין סוף המשפט לתחילתו? לדברי ה"שפת אמת" ניתן להסביר שעל אף שסיפור יציאת מצרים אינו חייב להתייחס לקב"ה, הרי שמאחורי הקלעים נמצאת האמת, ולכן הקב"ה הוא המוציא מארץ מצרים - ה' אמת.

לאור הסבר זה של ה"שפת אמת", ניתן להבין מדוע דווקא יעקב הוא שבחר לסמל את מידת האמת. לאורך כל הדרך המיוסרת שהוא עובר בחייו, יעקב אינו נבהל מפניה של המציאות הקופצת לנגדו. הוא אינו נבהל מעשו, אינו נבהל מרמאותו של לבן ואינו מוכן להתאבל על מותו של יוסף. לאורך כל אבני דרכו של יעקב, הוא ניצב איתן לנוכח השקר שבעולם, מכהו ארצה ומנצחו. והלא זהו סודו של ישראל - "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל"!

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)