דילוג לתוכן העיקרי

ספירת העומר לנשים

ספירת העומר לנשים

האם נשים חייבות בספירת העומר? לכאורה, מדוע שדינה של ספירת העומר יהיה שונה מדינן של מצוות אחרות שהזמן גרמן, שנשים פטורות מהן?

לדעת הרמב"ן, נשים חייבות לספור את העומר, שכן אין זו מצוַת עשה שהזמן גרמה. בשו"ת "אבני נזר" כינה שיטה זו בכינוי "עניין פלאי", ובכל זאת ניסה להסבירה. הסברו המוצע של בעל ה"אבני נזר" עומד על שני יסודות מחודשים: ספירת העומר היא חלק ממצוַת חג הפסח, ולכן נשים אינן פטורות הימנה, אלא חייבות בה כשם שהן חייבות בשאר מצוות הפסח - מצה, מרור, כורך וסיפור יציאת מצרים.

מצוַת העומר נזכרת בתורה בשני מקומות: בפרשת אמור ובפרשת ראה. בפרשת ראה נאמר כי יש לספור "שבעה שבועות מהחל חרמש בקמה", ובסיומם יש לחוג את חג השבועות. בפרשת אמור מדגישה התורה את הקשר שבין הספירה לבין חג הפסח וקרבן העומר: נאמר שם כי יש לספור חמישים יום מיום הבאת עומר התנופה, ובסיום הספירה להביא מנחה חדשה ולחוג "מקרא קודש".

נראה, אפוא, שחידושו של ה"אבני נזר" תואם את דברי התורה בפרשת אמור, הרואה בספירת העומר גורם המקשר בין הבאת העומר לבין הבאת המנחה החדשה, וכך מקשרת בין חג הפסח לבין ספירת העומר.

ועדיין יש לברר: האם קרבן העומר המובא "ממחרת השבת" הוא אכן חלק ממצוות חג הפסח? ה"אבני נזר" סבור שהדבר ייתכן לשיטת הרמב"ם, הטוען שעומר הנקצר בט"ו - כשר בדיעבד. אולם אף לחולקים על הרמב"ם, הסבורים שזמנו של העומר הוא בט"ז בניסן דווקא, ולא בט"ו בו, יש לשים לב שהכתוב אכן מקשר בין הבאת העומר לבין חג הפסח, בכך שזמן קצירת העומר נקבע ביחס לחג - "ממחרת השבת", ולא כתאריך עצמאי, בט"ז בניסן.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)