שיחות לפרשת וישלח
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב יעקב מדן פרשת וישלח - `כל האומר ראובן חטא...` השיחה מקשרת בין חטאו של ראובן לבין תפקידו במכירת יוסף, כאשר הנביא הושע משמש הקבלה לראובן 01- פרשת השבוע
הרב יהודה עמיטל קח נא את ברכתי יעקב מכנה 8 פעמים את עשו `אדוני`. חז`ל ראו מעשה זה בעין בקורתית ביותר. אם כך, מדוע עשה זאת יעקב? ברכתו של יצחק שיועדה לעשו ונתנה ליעקב לא עסקה בשאלת ארץ ישראל (שכן יעקב בורך בה לאחר מכן) אלא בשאלת השליטה. יצחק חשב כי ראוי ונכון הוא שעשו ישלוט ביעקב ובכך יחסוך ליעקב את ההתעסקות בשליטה ויוכל לעסוק בדברים חשובים יותר. יעקב, מעוניין כעת לתקן את המצב ועל כן הוא מכנה את עשו `אדוני`. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב יהודה עמיטל קח נא את ברכתי שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין יעקב וישראל מהי משמעות השמות יעקב וישראל? על השילוב שבין האיש התם יושב האוהלים לבין האיש הנלחם כאשר יש צורך. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב משה ליכטנשטיין שיחה לפרשת וישלח: קטנתי מכל החסדים שיחה לפרשת וישלח: קטנתי מכל החסדים שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב משה ליכטנשטיין הסירו את אלהי הנכר בפרשתנו אנו קוראים על בריחתו של יעקב לארץ ישראל. זוהי בריחה מלבן, שרצה לכלות את ממונו. זוהי בריחה מעשו, שרצה לכלות את גופו. ובריחה משניהם גם יחד, שרצו להשפיע על תורתו. מה מבטאים לבן ועשו? כיצד מתמודד יעקב עם תפיסותיהם כשהן מגיעות כבר אל תוך משפחתו? שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב משה ליכטנשטיין שיחה לפרשת וישלח - המפגש בין יעקב לעשו הרב משה ליכטנשטיין מנסה לבחון קווים חיוביים במפגש בין יעקב לעשו, הן מבחינת המוטיבציה למפגש והן מבחינת המפגש עצמו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין יעקב וישראל שינוי שמו של יעקב לישראל נושא בתוכו משמעות עמוקה של אופי האדם שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין מצבה ומזבח יעקב בונה בשובו לארץ מזבח, שבו הוא מביע את תחושת הרוממות שלו. לאחר מעשה דינה ומעשהו של ראובן יעקב מבין את מקומו ובונה מצבה פשוטה להקב`ה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין ביקש יעקב לישב בשלוה יעקב נכנס לארץ ישראל לאחר כ`ב שנים כמי שיש לו הכל. הוא בטוח שהוא הגיע אל המנוחה ואל הנחלה - הוא נכנס לאופוריה. דווקא במצב כזה מתחילות הצרות לקרות - מעשה שמעון ולוי, ומעשה ראובן. עלינו ללמוד, שעל אף שנדמה לפעמים שהמשימה נגמרה, בכל זאת צריך להמשיך לשמור על מתח גבוה. מצב דומה קיים גם ביחסנו אל החרדים ואל החילונים, ועלינו לוודא שלא ניכנס לשאננות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין בין תורת אבות לתורת משה מהו היחס בין המצוות שניתנו בשל אירועים היסטוריים לבין המצוות שניתנו בסיני? שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין לדמותו של יעקב לאור המפגש הקרב עם עשו, עולה מדברי רש`י כי הזמן בו שהה יעקב אצל לבן עבר עליו בניסיון 'לשרוד'. האם במשך כל שנותיו של יעקב לאחר שברח מביתו הוא לא התקדם, אלא רק שמר על הקיים? מה פשר התיאור של יעקב בתחילת הדרך כ`איש תם יושב אהלים`? מהו השינוי שעבר על יעקב בשנותיו אצל לבן? מהי המשמעות של הקריאה של יעקב `ויקרא שמו אל אלוהי ישראל` על המזבח שהוא מקים קודם כניסתו לארץ? שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב אהרן ליכטנשטיין קטנתי מכל החסדים שני מסרים חשובים יכולים אנו לשאוב מדברי יעקב בפרשתינו: הכרת הטוב על כל מה שקורה לנו, והמחויבות שהכרת הטוב הזו יוצרת. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב יהודה עמיטל מעשה אבות סימן לבנים על המשמעות של `מעשה אבות סימן לבנים`, ועל ההימנעות ממלחמה שמא יגרום החטא. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב משה ליכטנשטיין שיחה לפרשת וישלח - כוחה של שתיקה שתיקה אכן דורשת כוח רב, אך היא נצרכת. היא נצרכת בחיינו האישיים והציבוריים. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב יהודה עמיטל פרשת וישלח - עברו המפוקפק של יעקב שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ט
הרב משה ליכטנשטיין כוחה של שתיקה חז"ל השתמשו בביטוי ייחודי לגבי מיטתו של יעקב, ואמרו כי: "מטתו שלמה" (שה"ש רבה פרשה ד ד"ה "כלך יפה רעיתי"). מדוע זכה יעקב לביטוי זה? שיחת ראש הישיבה
הרב יהודה עמיטל בין מחוייבות להתחברות חלק מהנוער הדתי-לאומי אימץ לעצמו לאחרונה מגמה של 'התחברות'. מגמה זו מבטאת חיפוש אחרי עבודת השם רלוונטית, היא תגובה לעדריות, ליובש, לחוסר הרוחניות ולהתחרדות החיצונית של חלק מהציבור הציוני-דתי. מאידך, עזיבת פן המחוייבות שבעבודת השם היא סכנה חמורה ביותר. במקום ההתחברות, יש להציע את ערך הנאמנות: האמון בקב`ה והנאמנות - המחוייבות - לתורתו. על ערך הנאמנות ניתן ללמוד מסיפור חולדה ובור.