דילוג לתוכן העיקרי

נח | ההתראה על המבול

קובץ טקסט

פרק ו פס' ט ואילך:

1.       עי' בפס' ט. אין זו הפעם הראשונה שאנחנו מתוודעים לדמותו של נח. בפס' ח הסוגר את פרשת בראשית נאמר: "ונח מצא חן בעיני ה'.." מדוע יש צורך לחזר ולשנות זאת שוב?

ניתן לשים לב לכפילות חוזרת ונשנית. התיאור הראשון של הרצון למחות את העולם מופיע בפס' ה-ח. השני בפס' ט-כב. והשלישי בפרק ז פס' א-ה. מה בכל זאת ההבדל בין שלושת התיאורים? מי הם הנפגעים בכל תיאור?

2.       ניתן כאמור לשים לב להרחבת הנפגעים במבול מתיאור לתיאור: בתיאור הראשון הנפגעים הם בעיקר בני האדם:

ו וַיִּנָּחֶם יְהוָה כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל-לִבּוֹ.  ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם  כִּי נִחַמְתִּי כִּי עֲשִׂיתִם.

בתיאור השני קיימת הרחבה לכל הבשר:

יב וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה  כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ עַל-הָאָרֶץ.  {ס} יג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת-הָאָרֶץ.  ...וַאֲנִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת-הַמַּבּוּל מַיִם עַל-הָאָרֶץ לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר אֲשֶׁר-בּוֹ רוּחַ חַיִּים מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם  כֹּל אֲשֶׁר-בָּאָרֶץ יִגְוָע.

ואילו בתיאור השלישי נאמר: ד

כִּי לְיָמִים עוֹד שִׁבְעָה אָנֹכִי מַמְטִיר עַל-הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה וּמָחִיתִי אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.

 

מהו היקום אשר מוזכר בתיאור השלישי? עי' בדברים יא ו ובפירוש רש"י שם.

 

כאמור בתחילה נשחת האדם לאחריו כל הבשר ולאחריהם כל היקום כל הצומח והדומם.

 

האם תוכל לחשוב על סיבה לסדר הזה?

 

אפשרות אחת היא לומר כי העולם בחורבנו למעשה 'נסוג לאחור'. האדם שנברא אחרון הוא זה שימחה ראשון לאחר מכן הבהמות והחיות שנבראו לפניו יימחו לאחריו ובדומה הצומח והדומם שנבראו ראשונים יימחו אחרונים.

האם תוכל למצוא רמזים נוספים בחורבנו של העולם שמזכירים את בריאתו? (עי' למשל: בראשית ז ד)

 

3.       עי' בדברי רש"י בפס' ט: בדורותיו - , (סנהדרין קט) יש מרבותינו דורשים אותו לשבח כ"ש שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר ויש שדורשים אותו לגנאי לפי דורו היה צדיק ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום

נסה לחשוב מה הביא את חז"ל לדרוש את דמותו של נח לגנאי?

4.       מאורע כזה של חורבן העולם המתואר בפס' יג אינו מוכר לנו ברמות ובמימדים כאלה. אך יחד עם זאת ניתן לומר שאירוע כזה חוזר בפנים זעירות יותר. היכן? (עי' למשל בראשית יט)

5.       נסה למצוא דמיון בין חורבן העולם שבתקופתו של נח לחורבנה של סדום. השוה בין הנקודות הבאות: מי הם הנפגעים? (עי' בראשית יט כה) מי הם הניצולים? מהי דרך ההצלה. נסה לערוך גם השוואות לשוניות דוגמת המשותף לאמור בבראשית פרק ו פס' יג לבראשית פרק יט פס' יג.

6.       האם תוכל לאור הדמיון בין הצלתו של נח להצלתו של לוט לנסות להסביר מחדש את דברי רש"י בשם הדורשים לגנאי: "ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום"

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)