דילוג לתוכן העיקרי

בראשית | פתיחת תיאור הבריאה

קובץ טקסט

 

בראשית א' פס' א–ה

 

  1. עי' בדברי רש"י בד"ה ברא אלהים. הפס' שמביא רש"י לסמל את התמורה שחלה בבריאה לקוח מפרק ב. נסה להשוות בין תיאור הבריאה של פרק א לתיאור הבריאה של פרק ב ועמוד על השוה והשונה שביניהם. עי' בדבריו של הרב ברויאר בספרו פרקי בראשית בהסבר הסתירות והכפילויות ועמוד על הזיקה שבין דבריו לדברי רש"י הנ"ל.
  2. עי' בפס' ד. מהו הקושי שעולה מן הפסוק? כיצד מתמודד עמו רש"י? כיצד מתמודד עמו הרמב"ן?
  3. באופן ברור למדי נראית העדפה של האור על החושך שמתבטאת בראיה – "וירא ... את האור כי טוב"

ייתכן כי השימוש בפועל 'ראה' ביחס ליום עומד ביסוד הבנת גופי תורה נוספים, לדוגמא: שבת כז: "דתניא וראיתם... אצל אחרים" וברמב"ם הלכות ציצית פ"ג ה"ז;

השוה גם לאמור בשמות ב ב ולדברי רש"י שם.

  1. שים לב לפער בין ההמשגה של פס' ה בראשיתו למושגים המופיעים בסופו. מהי הסיבה

לפער הזה? עי' בדברי רשב"ם ורמב"ן.

  1. "ויהי ערב ויהי בקר יום אחד" עי' בדברי רש"י והרמב"ן. ככלל ניתן לשים לב למגמה שעולה גם בכתוב וגם בפרשניו שתיאור הבריאה הוא מאוד מאופק וחסר ביטחון.

ציין מספר דוגמאות שעלו תוך כדי לימוד היחידה (עי' גם בבראשית א כו וברש"י שם, ב יח, ו יז ועוד). נסה לחשוב מדוע? עי' גם בילקוט שמעוני לספר ירמיהו רמז שז ד"ה בראשית.

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)