דילוג לתוכן העיקרי

בבא קמא | דף סג | מיעוט שטרות וקרקעות מתשלומי כפל

אחד ההבדלים שמונה המשנה ריש פרק מרובה בין תשלומי כפל לתשלומי ארבעה וחמישה הוא "שֶׁמִּדַּת תשלומי כפל נוהגת בין בדבר שיש בו רוח חיים ובין בדבר שאין בו רוח חיים, ומדת תשלומי ארבעה וחמשה אינה נוהגת אלא בשור ושה בלבד".

הגמרא דנה באריכות בשאלת המקור לכך שתשלומי כפל נוהגים בכל חפץ, ובמהלך הדיון מתברר שלמרות הקביעה הגורפת שבמשנה, יש כמה דברים שאין מתחייבים עליהם בתשלומי כפל: קרקעות, עבדים, שטרות והקדש. רביעייה זו, המתמעטת כאן מתשלומי כפל, מתמעטת בסוגיות אחרות בש"ס גם מדינים אחרים: חיובי גזלה, אונאה, שומרים ועוד (עיין במשנה בבא מציעא נו ע"א).

בעיוננו נשווה בקצרה בין שטרות לקרקעות. מן הגמרא ברור שהם מתמעטים משני לימודים שונים – מיעוט אחד לשטרות ומיעוט אחר לקרקעות. גם מבחינת אופיים נראים שני הלימודים שונים בתכלית. ביחס לשטרות מציינת הגמרא הפקעה עקרונית – "אין גופן ממון" – בעוד בקרקעות (וממילא גם בעבדים) ההגבלה טכנית יותר: אומנם הם ממון, אך אינם מיטלטלין. הבדל זה בולט במיוחד בסוגיה בשבועות (לז ע"ב), שבה טוענת אחת הדעות כי לוּ יכולנו למעט מן הכתוב רק אחת מארבע הקטגוריות הללו, היינו ממעטים שטרות.

מדוע שטרות אינם מוגדרים כישות ממונית? רש"י בשבועות שם מסביר: "שאין גופן ממון, שאינן אלא לראיה שבהן" – לשטר אין שווי מצד עצמו, אלא רק מצד הטענה המשפטית הגלומה בו, והואיל וטענה משפטית היא דבר מופשט, אי אפשר לראותה כממון.

ההבדל שבין שטרות לקרקעות מתעורר בצורה ברורה בתוספות בסוגייתנו. הרמב"ם (גזלה ואבדה ט, א) פוסק כי אף שאין גזל בקרקעות, נוהגים בהן חיובי נזיקין, ואדם שנכנס לחצר חברו וחפר בה חפירות או הרס חפירות קיימות (לדוגמה סתם מעיינות) חייב לשלם. דברים אלו מתאימים למה שאמרנו לעיל: קרקע היא ישות ממונית, שהמזיק אותה חייב, אלא שהיא נתמעטה מדיני גזלה, ובסוגייתנו – מתשלומי כפל.

התוספות בסוגייתנו (סב ע"ב ד"ה יצאו שטרות) הציעו לבחון אף את דין שטרות לאור השאלה שהרמב"ם בחן ביחס לקרקעות. אלא שכאן נתקלו התוספות בבעיה: "ואם תאמר: למה לי קרא למעט מכפל? והא אפילו איבדו בידים לא משלם קרן!". בעלי התוספות קובעים שאין חיוב נזיקין בשטרות, ועל כן פשיטא שאין מקום לשלם עליהם תשלומי כפל. מסתבר שהתוספות הבינו כי העובדה שאין בשטרות חיוב נזיקין מלמדת שהם מופקעים לחלוטין מגדר 'ממון', ולכן פשיטא שאין בהם תשלומי כפל.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)