מאת
בדרך כלל, אנו מבינים שהקשר בין הקב`ה לעולם מתחיל בעולם: אין מלך בלא עם. המדרש מלמד אותנו שקשר זה, למעשה, מתחיל בקב`ה: הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו. מה משמעות אמירה זו?

מאת
מדוע אין די בהפרשת ביכורים להחיל עליהם איסור, כמו בתרומה? מה מעמדו של גר במקרא ביכורים?
מאת
מה פשרו של דין `כל הראוי לבילה`? מה עניינו אצל ביכורים? מה בין ביכורים שחייבים בקריאה לביכורים שאינם חייבים בקריאה?
מאת
סוגייתנו מבארת את מחלוקת רבי שמעון וחכמים בדין ברייה. נדון בקצרה בהלכה ייחודית זו.

מאת
בשיעור זה נדון בהצטרפותן וזיקתן של קבוצות לעם ישראל (גבעונים, כותים, נתינים)

מאת
יעקב יוצר אצלנו את הרושם של אדם בעל אמונה עמוקה, שתיקן את תפילת ערבית בלילה, ואמונתך בלילות. אולם בפרשתנו ובחז"ל אנו רואים מקרים בהם יעקב מגלה דווקא את הצד השני של המטבע וחושש מפני הבאות. הרב עמיטל זצ"ל מסביר דואליות זו בדמותו של יעקב בעזרת ההבחנה בין אמונה בה' לאמונה באדם.

מאת
בחלקה השני של נבואת ההקדשה מובאות שתי נבואות קצרות – נבואת הצופה ונבואת האלם – הנראות כסותרות זו את זו. כיצד יש להבין את היחס ביניהן? בעיוננו נציע שני כיוונים בפתרון הבעיה, שניתן לראותם כמשלימים זה את זה.

מאת
אופציית קורבן העולה הראשונה שהתורה מעלה היא בקר – ליתר דיוק 'בן בקר', פר צעיר. די בנתון שמדובר בבהמה הגדולה ביותר המוקרבת על המזבח בכדי להצדיק את פתיחת הדיון דווקא בה. בשיעור זה נתחיל לעסוק באופי הקורבן, תוך התייחסות לתפקיד בעל הקורבן והכוהן המקריב.
מאת
המבע הדתי שמלווה את קורבן העולה ושאותו מבקש מביא הקורבן לומר? המאפיין הבולט ביותר של קורבן העולה הוא שכולו מוקטר כליל על גבי המזבח והכוהנים אינם מקבלים מאומה מבשר הקורבן (למעט עור העולה). בשיעור זה נתחיל לאפיין את קורבן העולה.

עמודים