מאת
בשיעור הפתיחה לספר יחזקאל נעמוד בקצרה על אופיו הייחודי של הספר ועל מבנהו. לאחר מכן נעסוק בפסוקי הפתיחה של הספר, ובייחוד בתעלומת המילים הפותחות אותו: "וַיְהִי בִּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה" – מבלי לבאר אחר איזה אירוע נמנות שלושים שנה אלו ובאיזו כרונולוגיה מדובר.

מאת
מדוע ה' רצה לסכל את מעשי בוני מגדל בבל? מה חסרון ראה ביוזמת בני האדם לפתח את העולם? בשיעור זה נעמיק בסיבה לפעולת ה', לאור ניתוח מטרת בוני המגדל, וכהמשך לקריאת השמות של אדם הראשון.

מאת
מהו העוון שהיה לישראל בהריגת כוהני נוב?
מאת
בסוגייתנו נאמר שחזקיהו היה ראוי להיעשות משיח, אך לא נעשה משיח מפני שלא אמר שירה. נדון במשמעות ההיגד הזה ובסגולתה המיוחדת של השירה.
מאת
אחת המשימות הקשות בלימוד אגדות חז`ל היא ביאור פרטים הנראים, על פי פשוטם, כפרטים טכניים שאינם קשורים לנושא המרכזי של האגדה. דוגמה לכך אנו מוצאים בסוגייתנו.
מאת
מדוע ייחס רבי אלעזר חשיבות גדולה כל כך לדעת? ולמה הובאו דבריו בתוך הסוגיה על תחיית המתים?
מאת
מה היחס בין גוף ונפש? האם הגוף הוא רכיב מהותי באדם, או שמא רק כלי לנפש? מתוך תשובתו של רבי לאנטונינוס וממקורות מקבילים בדברי חז`ל נעמוד בקצרה על שאלות אלו ועל הקשר בינן ובין מחלוקת הרמב`ם והרמ`ה שראינו אתמול.

מאת
בניגוד למדרשים המשווים בין נח לאברהם, אשר מתמקדים בפסיביות של נח, הרב משה ליכטנשטיין בוחר לראות פן אחר בנח - לקיחת האחריות. בנק' זו נח נבדל מעשר הדורות אשר קדמו לו, ובכך הוא מציל את העולם. בדרך זו, מסביר הרב משה אף את סיפור שכרותו של נח.

מאת
מה הקשר בין החסידות לבין מידת החסידות? מדוע העולם אינו יכול להתקיים ללא דין (ולא רק ללא רחמים)? ועד כמה קיום התורה קשור לחשק שלנו?

עמודים