הרב יהודה עמיטל

מייסדה של ישיבת הר עציון – הרב יהודה עמיטל זצ"ל – שהלך לעולמו בתמוז תש"ע, הטביע חותם ייחודי בעולם הציונות הדתית, של שילוב שכל ורגש, של כנות ואמתיות בעבודת ה' ושל ציונות דתית לכתחילה. קראו עוד

 

מבחר מאמרים מרכזיים

 

עוד מתורת הרב עמיטל זצ"ל

מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב יהודה עמיטל פדיון שבויים אברהם נפגש עם מלך סדום ומתמודד מולו על אף שהוא רשע. מכך אנו למדים על חשיבותה של מצוות פדיון שבויים. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל לא אוסיף לאחר המבול חושש האדם למעמדו בעולם. הבטחת הקב`ה כי לא יחריב את העולם והתרת אכילת בשר החיות היא שמאפשרת לאדם להיות במעמד עליון בד ובבד להיות בעל בחירה חופשית. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שמים וארץ שחוברו להם יחדיו אברהם מוכיח כי ניתן לחיות חיים ארציים וגשמיים ועם זאת להיות בעולמות עליונים. על פי הרמב`ם רק בודדים יכולים לחיות חיים כאלו, אך משימתינו כאומה היא להגיע לרמות אלו כאומה- החיה בעולמנו זה, ועם זאת חיה בעולמות רוחניים עליוניים. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שיחה לוירא - אמונתו של אברהם בעזרת דברי הרמב"ם במורה נבוכים, הרב עמיטל זצ"ל בוחן מסרים משמעותיים העולים מעקידת יצחק. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל ויהיו חיי שרה הכתוב מדגיש את חביבותה של שרה. מדוע? הרי ישנם תיאורים רבים של טעויות שהיא עשתה? מסביר הרב כי שרה ידעה להיות אנושית. נשגבותה הייתה על ידי מעשיה הפשוטים. וכן הוא מוסיף כי היחודיות של שרה ואברהם הייתה ביכולת שלהם להתקדם הלאה ולמצות כל יום בחייהם- בדרך אחת, היא הדרך לבניין עמ`י. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל בין יצחק לישמעאל לדעת הרמב"ם, מטרתו של ניסיון העקידה הייתה לפרסם בקרב האומות שאמונת ה' היא אמונה אמיתית, ואברהם מוכן להקריב את בנו למענה כשם שהגויים עובדי האלילים היו מוכנים להקריב את בניהם למען אלוהיהם. גם כיום, רק הדת היהודית נותרה מזוקקת לחלוטין מגילויי גשמיות שונים. הנצרות קיבלה את אמונת השילוש, והמוסלמים מעודדים רצח בני אדם בשם התאווה לגן העדן הגשמי. הבנה זו מדגישה את ההבדל שבין מקדשי השם בכל הדורות לבין השאהידים המוסלמים של ימינו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל ויאהב יצחק את עשו מדוע אוהב יצחק את עשו? יצחק מכיר את חסרונו הגדול, שהוא פסיבי יחסית לאביו והוא יודע שעל מנת לקדם את תורת ה' בעולם, יש צורך במי שיש לו אומץ ונועזות, וזהו עשו. בניגוד אליו, רבקה אוהבת את יעקב. כי היא רואה את מוחו של יעקב שהוא צדיק. לימים תשוב נועזותו של עשו בדמותו של ר' מאיר. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל ברכות יעקב ועשו מהי משמעות גניבת הברכות של יעקב? יצחק כלל לא התכוון לתת ליעקב את `ברכת אברהם`, הברכה שאותה גנב יעקב מברכת אותו שיהיה `גביר לאחיו`. דווקא ברכה זו לא רצה יתחק לתת ליעקב על מנת שלא יגיעו בניו לשחיתות. שני הבנים מבורכים בטל השמים, מה ההבדל? עשו מבורך בכך פעם אחת לנצח, אך יעקב מבורך שיצטרך לבקש זאת שוב ושוב וכך ישמור על קרבה להקב`ה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל קח נא את ברכתי יעקב מכנה 8 פעמים את עשו `אדוני`. חז`ל ראו מעשה זה בעין בקורתית ביותר. אם כך, מדוע עשה זאת יעקב? ברכתו של יצחק שיועדה לעשו ונתנה ליעקב לא עסקה בשאלת ארץ ישראל (שכן יעקב בורך בה לאחר מכן) אלא בשאלת השליטה. יצחק חשב כי ראוי ונכון הוא שעשו ישלוט ביעקב ובכך יחסוך ליעקב את ההתעסקות בשליטה ויוכל לעסוק בדברים חשובים יותר. יעקב, מעוניין כעת לתקן את המצב ועל כן הוא מכנה את עשו `אדוני`. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל מלכות בישראל מדוע אותה שושלת שממנה הוקמה מלכות ישראל היא כה בעייתית (יהודה ותמר, רות המואבייה)? הרבי מקוצק מסביר כי מלכות שבה יהודי אחד עולה על יהודי אחר היא דבר זר לישראל, ועל כן היו צריכים לייבא מלכות זו ממקומות זרים. ועל כך גם התרעמות החאים על יוסף- הם רואים ברצונו למלוך דבר שלילי כי הם מתנגדים למלוכה באופן כללי. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל המלכות בעם ישראל יעקב תיקן את תפילת ערבית אשר כל כולה אמונה הקב`ה ללא ספקות גם בחושך מוחלט. אז מדוע יעקב מטיל ספק בהקב`ה? יעקב האמין בהקב`ה אך הכיר את טבע האדם וידע כי טבע זה יכול להביא להכשלת הקשר עם הקב`ה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל הערה על חומריות, מכובדות וסדר החיצוניות היא ביטוי נוסף להקב`ה בעולם. עלינו להשתמש בה בתבונה ובכבוד הראוי. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל וירא את העגלות? הלימוד הגדול בפרשת עגלה ערופה הוא נושא הלוויה. מדוע היא כה חשובה? חשיבותה היא בתחושה הניתנת לאדם כי הוא אינו בודד, אלא חלק מקבוצה ומקהילה. יש ללמוד מכך להקדים שלום, להתעניין ולדאוג לשלום חבר. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שיחה לפרשת ויצא - המלכות בעם ישראל יעקב יוצר אצלנו את הרושם של אדם בעל אמונה עמוקה, שתיקן את תפילת ערבית בלילה, ואמונתך בלילות. אולם בפרשתנו ובחז"ל אנו רואים מקרים בהם יעקב מגלה דווקא את הצד השני של המטבע וחושש מפני הבאות. הרב עמיטל זצ"ל מסביר דואליות זו בדמותו של יעקב בעזרת ההבחנה בין אמונה בה' לאמונה באדם. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שיחה לי' בטבת- יום הקדיש הכללי אמירת הקדיש הפרטי באותו יום מטרתה להגדיל את שמו של הקב`ה בעולם. אך מטרתו של הקדיש הציבורי הוא אחר. אין לנו דרך להבין את שקרה בשואה, ואין לנו דרך לפרש את דרכיו של הקב`ה. על כן אמירת הקדיש הציבורי היא בעצם קבלת הדין- הצור תמים פועלו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל בין בראשית לשמות הרמב`ן כותב כי ספר שמות עוסק בגלות וגאולה. כיצד ניתן לדבר על גאולה כאשר עמ`י עוד לא בארצו? התשובה לכך טמונה בכך שגם כאשר עמ`י נמצא בארצו הוא עדיין לא בגאולה. לעמים אחרים ההתישבות בארצם היא סוף התהליך ואילו לעמ`י, המנוחה והנחלה היא רק לאחר שנגיע למדרגת האבות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל למה זה שלחתני? משה עונה לה' `למה הרעותה לעם הזה?`. באמירה זאת הוא מתכוון לבקש לעמ`י גאולה מידית. הקב`ה עונה למשה כי דרכין בעולם אינן ברורות לאדם, וכי רצונו כי פרעה הוא זה שישלח את עמ`י אולי קשה היא לעמ`י, אך יש בה ביטוי לגדולת ה' בעולם שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל המצוות שניתנו במרה ישנה מחלוקת האם ניתנה במרה מצוות כיבוד הורים מצוות פרה אדומה. מצוות אלה שונות בתכליתן שכן מצוות פרה אדומה אינה ברורה לנו והיא בן אדם למקום ואילו כיבוד הורים היא מצווה שכלית ובין אדם לחבירו. לכל אחת יש משמעות על אופן ההבנה של קיום מצוות והן מוסיפות אור על חשיבותן של המצוות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שיחה לפרשת יתרו השילוב בין פרה אדומה לכיבוד הורים בא על מנת להראות את חשיבות השילוב בין סוגי המצוות השונות. משה מסביר את תפקידו ליתרו כשילוב של שופט העם יחד עם מורה הלכה. על מנת להדגיש את חשיבות מצוות בין אדם למקום בשילוב מצוות בין אדם לחבירו שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל משפטי ה' אמת צדקו יחדו? המצוות בתורה מקורם במבט רחב על העולם המשלב את כל חלקי העולם ועל כן יש בו נצח. דתות אחרות אשר ניסו לקבוע מערכת חוקים כשלו בגלל חוסר יכולתם לראות אל מעבר למה שנראה מולם ולשלב הכל יחד. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל עשיית מצוות בדרך טבעית אנו צריכים לקיים מצוות מתווך מקום טבעי והמקום הנכון לנו. אדם שמנסה לקיים מצוות כאילו היה אדם אחר אינו ממלא את המצוות מתוך שמחה ואינו יכול להתעסק באמת במצווה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל מקומו של פרשת יתרו מדוע מסופר על בואו של יתרו דווקא לפני מעמד הר סיני. עמ`י שיצא ממצרים היה כל כך מוקסם מניסי הקב`ה שברור שהוא בחר לקבל את התורה. התורה מציגה לנו בגיור של יתרו אפשרות אחרת, של קרבה לה' מתוך בחירה אמיתית של אדם חיצוני. כך גם לגבי ציווי השופטים- התורה רוצה להראות לנו שיש מצוות שאינן מתקיימות רק בגלל הציווי אלא כי הן נכונות ומוסריות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל פרשת בואו של יתרו הגעתו של יתרו פוגעת ברצף הסיפור של יציאת מצרים וקבלת התורה. התצטרפותו של יתרו לעם ישראל באה על מנת להציג התחייבות לתורה שלא על ידי הניסים אלא על ידי חיבור פנימי להקב`ה. את סיפור מינוי השוםטים הקדימה התורה מאותה גישה- להראות שיש מצוות שאנו עושים לא רק כי צווינו עליהם, אלא כי זאת התנהגות נכונה שהלב בוחר בה מרצונו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל היכן נמצא משה? משה אינו מופיע כלל בפרשה בשמו. חלוקת העבודה בין משה ואהרן משתנה מרגע הקמת המשכן. אהרן ככהן גדול הופך לפוסק ואילו משה הופך לעוסק ברוח. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל 'מחצית השקל' – על המיוחד והכללי בעם ישראל מדוע מצוות ספירת עמ`י כל כך חשובה שאי עשייתה בצורה נכונה יכול להביא לנגף? ספירה עלולה לפגוע ביחוד של כל אדם כאשר הוא הופך למספר. משה רבינו היה מסוגל להכיל בתוכו את כל עמ`י ולשמור על יחודיות של כל אחד ואחד. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח

עמודים