דילוג לתוכן העיקרי

פרק ד | 2 | תפארת ברק מול ישועת ה'

 

עיונים בספר שופטים

תפארת ברק מול ישועת ה'

לאחר צעקת ישראל לה' בשל השעבוד ליבין מלך כנען, מופיע בשופטים ד', ד מצג המתאר את דמותה של דבורה הנביאה. דבורה היא "אשה, נביאה, אשת לפידות". כקוראים, הורגלנו מסיפורי עתניאל ואהוד שלאחר הזעקה לה' מקים ה' שופט מושיע, ולפיכך הגיוני לחשוב שדבורה היא השופטת הבאה, זו שה' מקים להושיע; הפסוק, לכאורה, אף אומר זאת במפורש: "היא שֹפטה את ישראל בעת ההיא". אך מייד בפסוק הבא מתברר לקורא שלא מדובר בשפיטה שהיא הנהגה והושעה, אלא שפיטה במובן המוכר יותר – בבית דין: "ויעלו אליה בני ישראל למשפט" (ה). הפסוק הבא יעיד במפורש שלא היא השופטת שנשלחה להושיע: "וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מִקֶּדֶשׁ נַפְתָּלִי וַתֹּאמֶר אֵלָיו הֲלֹא צִוָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר..." (שופטים ד, ו)

 

דבורה משמשת כאן בתפקיד שבו הוצגה תחילה: אשה נביאה, המוסרת את דבר ה'. ובמקרה זה – היא המבשרת לברק על ציווי ה' ללכת להושיע את ישראל.

ייתכן מאוד שתגובתו של ברק צריכה להיות מובנת באופן דומה: "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק אִם תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי וְאִם לֹא תֵלְכִי עִמִּי לֹא אֵלֵךְ" (שופטים ד, ח).

 

מדוע ברק דורש את נוכחותה של דבורה בקרב? אם נכונים דברינו, הרי שדבורה, כנביאה, מייצגת את נוכחות ה'. ברק, בדומה לגדעון שאותו נפגוש בהמשך, רוצה לוודא שה' אכן יושיע, ולכן רוצה את נציגות הנביאה לצידו. תפקידה של דבורה בקרב אכן יתמצה במסירת ההודעה לברק שה' איתו: "וַתֹּאמֶר דְּבֹרָה אֶל בָּרָק, קוּם כִּי זֶה הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן ה' אֶת סִיסְרָא בְּיָדֶךָ הֲלֹא ה' יָצָא לְפָנֶיךָ!" (שופטים ד, יד).

 

יש לאור זאת, תגובתה המיידית של דבורה לדרישת ברק מפתיעה: "וַתֹּאמֶר הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ, אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ כִּי בְיַד אִשָּׁה יִמְכֹּר ה' אֶת סִיסְרָא" (שופטים ד, ט)

 

מה הבעיה בכך שברק רוצה את נוכחותה? מדבריה משמע שלברק היה מניע נוסף לניצחון: תפארת המנצחים. הוא היה 'צריך' את דבורה כדי לוודא שה' יעזור לו לנצח, אך בסופו של דבר יראה בניצחון את תהילתו שלו.

אך מה הבעיה בכך, למעשה, עלינו לזכור את הבעיה העקרונית של דור(ות) השופטים: הם "לא ידעו את ה' וגם את המעשה אשר עשה לישראל". ייתכן שבמצב רגיל אין בעיה עקרונית שברק יזכה לתפארת הניצחון, משום שהוא אכן המנצח, על אף שה' עזר לו (בדומה לניצחון דוד על גלית, ולמעשה כל ניצחון של מנהיג ישראלי בסיועו של ה'); אלא שאז ידו של ה' בישועה לא תורגש, וישראל שוב יחזרו לעבוד את הבעלים.

לפיכך עונה דבורה לברק שהיא אכן תבוא איתו, אך מטרתו לא תושג; סיסרא ייפול ביד אשה. ברק לא יזכה לתפארת, וסיסרא יפול בדרך לא רגילה; וכך תורגש יד ה' במאורעות.

נריה קליין

 

 

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)