דילוג לתוכן העיקרי

שמחה ועצבות בעבודת ד' | 4

בשיעור הקודם עסקנו בחשיבות הגדולה של היכולת לשכוח את החטאים, ובסכנה הגדולה שיש בעצבות על העבר. בשיעורים הקרובים אנו ננסה להתוות דרך כיצד בכל זאת יש לטפל בעבר, ונדון בשאלת מקומה של המרירות (שכאמור, אינה דומה לעצבות). אמנם, טרם נעסוק בכך, נזכיר שני מקרים נוספים בהם העצבות עלולה לתקוף אותנו במסווה של רגשות של קדושה, וכיצד יש להתמודד עימה.

לעיתים קורה לאדם שתוקפות אותו מחשבות לא רצויות. לעיתים מחשבות אלו הן מחשבות אסורות, אך הן יכולות להיות גם מחשבות סתמיות שטורדות את מנוחתו (כגון פחדים ודאגות). בין כך ובין כך, המכנה המשותף לכולן הוא שאין הן באות בגלל רקע ריאלי וממשי, אלא הם בגדר "מחשבות משוטטות" המפריעות לאדם. מחשבות אלו עלולות לגרום לאדם תסכול ודכדוך רב, באומרו לעצמו: "איזה מין בן אדם אני אם יש לי מחשבות כאלו?!", או "הייתי בטוח שזה כבר מאחורי, איך פתאום נפלתי לאן שנפלתי?! כנראה בכלל לא השתנתי!".

באופן כללי, חשוב לדעת שזה נורמאלי. אדרבא - הרצון שהמחשבה שלי תהיה בשליטתי נובעת מאיזה שיגעון גדלות שאדם כבר הגיע לרמה כזו שהוא שולט במחשבותיו. לכן, ברמה המעשית אדם צריך לנסות להסיח את הדעת בדרך של "ממילא". כלומר, לא לנסות להילחם בהם, אלא פשוט לחשוב על משהו אחר.

כמו כן, צריך לדעת שלא כל מחשבה שעולה לי בראש מלמדת על כך שאני כזה. שכן, הנטייה הבסיסית של הדמיון היא לצרף מחשבות זו לזו וליצור קומבינציות בלתי אפשריות, בלי שהם מלמדות בהכרח על אישיותו. חז"ל בפרק האחרון של מסכת ברכות כתבו שהבא על אווז בחולם יהיה ראש ישיבה, הם לא חשבו לרגע שאולי צריך לאשפז אותו ב"אברבנאל".

נקודה עקרונית נוספת אותה מדגיש בעל התניא היא, שעצם המאבק שאדם שרוי בו זו בדיוק המטרה. רצה הקב"ה שהאדם (לפחות ה"בינוני") יהווה זירת מאבק בין הנפש הא-לוהית לנפש הבהמית. על כן, בכל פעם שהאדם נאבק בנפש הבהמית הרי הוא עושה נחת רוח ליוצרו. כמו כן, מלבד ה"נחת רוח" שהאדם עושה ליוצרו הוא גם משנה את המקום הרוחני שבו הוא נמצא. אם עד עכשיו הוא עסק בעסקיו הפרטיים ובמובן מסוים היה מנותק מהקדושה - דווקא עכשיו הוא נכנס בגבול הקדושה, משום ש"נחתו עליו" מחשבות זרות שהוא נאלץ להתמודד עמן. במילים אחרות, לא רק שהמחשבה הזרה אינה מעידה על מצבו הרוחני הירוד, אלא להיפך - היא הזדמנות שהקב"ה הביא בפניו על מנת להתקדם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)