דילוג לתוכן העיקרי

שבת | 2 | הכנות לשבת - המשך

חסידים מספרים על חסיד אחד שהיה עני מרוד, ובפרוטות האחרונות שהיו לו קנה כרטיס להגרלה שנערכה על סכום של מיליון מטבעות. לאחר שקנה את הכרטיס, בא אל רבו ואמר לו: "רבי, לא נשארה לי אף לא פרוטה אחת! אנא בבקשה ממך ברך אותי שאזכה בהגרלה". ענה לו הרבי: "אני יכול לברך אותך, אך הברכה תתקיים אך ורק אם תאמין בלב שלם שאכן יש בכוחה של ברכתי לגרום לכך שתזכה בהגרלה". שמח אותו חסיד ואמר: "מאמין אני בלב שלם". לאחר שיצא בשמחה מבית רבו, סיפר לכל חבריו על אשר הבטיחו הרבי. לפתע קם אחד מן החסידים ואמר: "אני מוכן לקנות ממך את הכרטיס בחצי מיליון מטבעות" התלבט החסיד מעט, אך לבסוף הסכים לעסקה...

כסף הוא נקודת מבחן טובה כדי לבחון במה אנחנו באמת מאמינים. רובנו משקעים כספים רבים בחינוך ילדנו, ואין ספק שזה אומר הרבה, אבל כאשר מגיעים למעשר כספים זה קצת יותר קשה. חז"ל במסכת ביצה (דף טז עמוד א') מלמדים אותנו ש"כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים, חוץ מהוצאת שבתות והוצאת יום טוב, והוצאת בניו לתלמוד תורה. שאם פחת - פוחתין לו, ואם הוסיף - מוסיפין לו". כלומר, הוצאות שבת אינם חלק מסך ההוצאות שלנו, אנחנו קונים על חשבון הקב"ה. הפוסקים כתבו בכמה מקומות (ראה את סיכום הדברים ב"חוט השני" על הלכות שבת סימן רמ"ב) שהדברים נכונים לגבי כל הוצאות השבת כגון לבוש, כלים יפים לשבת וכדומה.

על כן, יש חשיבות לכך שהאדם יעודד את אשתו לקנות בגדים יפים לכבוד שבת, גם אם באופן פשוט הוא היה מעדיף לחסוך את ההוצאה (לגדרים המדויקים של ההיתר ללוות עבור הוצאות שבת ראה משנה ברורה סימן רמ"ב). בהתאם לכך, גם בבחירת סוג המאכלים ואיכותם בוודאי שיש במקום לנהוג ברחבות. נראה שההשקעה הכספית בקניות לשבת יכולה לפעול עלינו גם ברמה הרוחנית, שכן היא מסוגלת ליצור מודעות חזקה שחוזרת על עצמה כל שבוע לכך שאנחנו משקיעים כסף בקדושה. בכך אנו בעצם מצהירים שהקדושה תופסת מקום מרכזי בחיינו.

כמו כן, באופן מעשי כדאי ל"הטעין" את הקניות שממילא אנו עושים כל שבוע, באווירה חזקה של "לכבוד שבת קודש". למעשה, מומלץ לומר ממש בפה על כל מה שקונים לשבת "לכבוד שבת קודש". במידה והילדים מצטרפים לקניה השבועית, אפשר לשלוח כל ילד להביא ממתק לכבוד שבת וכך לשתף את כל המשפחה בהכנה לשבת.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)