דילוג לתוכן העיקרי
דף יומי תשפ"א -
שיעור 63

יומא | דף טז | רבי אליעזר בן יעקב

סוגיות רבות במסכת יומא, העוסקות בסדרי העבודה במקדש, נדרשות לברר גם את מבנהו. רבי יהודה הנשיא ייחד מסכת שלמה בסדר קודשים לבירור זה – מסכת מידות. מסכת מידות אינה עוסקת בהלכה אלא בסיפור דברים ובתיאור מבנה המקדש. משום כך, אין זה מפתיע למצוא בה משנה כגון זו המצוטטת בסוגייתנו – "אמר רבי אליעזר בן יעקב: שכחתי מה היתה משמשת". כדרכו של סיפור דברים, לעיתים פרט זה או אחר נשכח.

הגמרא בדף ט"ז ע"א שואלת שאלה מפתיעה: "אמר רב הונא: מאן תנא מדות?".

כידוע, רבנו הקדוש ערך את ששת סדרי המשנה, ונחלקו ראשונים ואחרונים אם כתב את המשנה במו ידיו או שליקט קובצי משנה שהיו קיימים לפניו. כך או כך, ביחס למסכתות אחרות לא מצאנו ששמו של אחד התנאים נקרא עליהן, והמסכת כולה היא מתורתו. נראה שהגמרא מבקשת לייחס את מסכת מידות לתנא אחד משום שכאמור, מדובר בסיפור דברים. רוב מסכתות הש"ס, העוסקות בפסקי הלכה, אינן מיוחסות לתנא אחד, ומובא בהן משא ומתן הלכתי בין חכמים שונים. לעומת זאת, ביחס למסכת מידות, המספרת על מבנה המקדש, נדרשים אנו לדעת מיהו המספר.

רב הונא קובע שמסכת מידות היא מתורתו של רבי אליעזר בן יעקב. הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשנה כותב שר' אליעזר בן יעקב חי בדור החורבן, וראה את הבית בבניינו ובחורבנו. שמו של רבי אליעזר בן יעקב מפורסם בזכות התואר המכובד שבו זכתה משנתו, כמובא בגמרא ביבמות (מט ע"ב):

"תני, שמעון בן עזאי אומר: מצאתי מגלת יוחסין בירושלים, וכתוב בה... משנת ר' אליעזר בן יעקב קב ונקי".

במסגרת ייחוס חכמי ירושלים ביקש בעל אותה מגילה לשבח את משנתו של ר' אליעזר בן יעקב, וסיפר שדברי ההלכה המובאים בשמו מועטים אך נקיים, ברורים ומקובלים להלכה. ואכן, דברי אותה מגילה התקבלו ככלל פסיקה מרכזי, הקובע שהלכה כר' אליעזר בן יעקב בכל מקום. הראשונים התלבטו אם מדובר בכלל גורף, או שמא יש גם יוצאים מן הכלל (ראה למשל תוספות בכורות כג ע"ב, רמב"ן שבועות מב ע"ב ועוד), אך ברור שמגמתם העקרונית היא לקבל את דבריו להלכה.

באופן פשוט נראה שאין קשר בין שני העניינים, דהיינו בין העובדה שר' אליעזר בן יעקב שונה את מסכת מידות ובין הקביעה שמשנתו קב ונקי. עם זאת, על דרך הדרש ניתן לחרוז את שני העניינים: בספרי החסידות כתוב פעמים רבות שהמקדש מבטא את הפנימיות: פנימיות העולם, פנימיות קדושת ישראל ופנימיות ליבו של כל אדם מישראל. הנקודה הפנימית, מעצם טבעה, קטנה ומצומצמת, ואף על פי כן היא טהורה ומזוככת. ר' אליעזר בן יעקב, שראה את המקדש בבניינו ובתפארתו, ביקש לנסח באותה דרך גם את תורתו: תורה נקודתית ומצומצמת, אך מבוררת ומזוקקת.

משנת המקדש היא אפוא לא רק המשנה הטכנית המתארת את סדריו – מסכת מידות, אלא גם המשנה הפנימית, שהיא בגדר "קב ונקי".

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)