דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף פב | קיום מצוות על ידי האבות

לכבוד סיום המסכת נדון בשורות החותמות את המשנה האחרונה של מסכתנו:

"מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה, שנאמר 'עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חוקותי ותורותי'".

[קביעה זו מופיעה גם בגמרא ביומא (כח ע"ב) בשמו של רב, וכבר העירו המהדירים בסוגייתנו שלכאורה אין זו מִשנה כי אם מימרה אמוראית, אך לא נעסוק בכך במסגרת זאת.]

הקביעה שהאבות קיימו את כל התורה נתקלת בקשיים רבים, שהידוע שבהם הוא נישואיו של יעקב אבינו עם שתי אחיות – איסור שחייבים עליו כרת!

לקושיה זו ולדומותיה הוצעו תירוצים שונים. היו שעשו כל מאמץ להתאים את מעשיהם של האבות לכל פרטי ההלכה המוכרים לנו. כך למשל בעל ה'משנה למלך' בספרו 'פרשת דרכים' שיעקב גייר את לאה ורחל (וכן כתבו אחרונים נוספים), ומאחר ש"גר שנתגייר כקטן שנולד דמי" (יבמות מח ע"ב), שוב לא היה לו איסור לשאת את שתיהן.

בגישה שונה נקט הרמ"א בתשובותיו (סימן י'). לדעתו, דברי המשנה שלפנינו מתייחסים דווקא לאברהם אבינו, ולא לאבות האחרים. תשובה זו מובאת כבר בפירוש הרמב"ן לתורה (בראשית כו, ה), אלא שהוא דחה אותה ממקרא מפורש: בפרשת וירא מעיד הקב"ה על אברהם ש"יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה'" (בראשית יח, יט), לאמור: אברהם אבינו הנחיל לצאצאיו את עולם עבודת ה', ואם הוא קיים את התורה – מסתבר שגם הם קיימוה.

הרמב"ן עצמו הציע תשובה אחרת, הנובעת מתפיסתו הייחודית בסוגיית קיום המצוות:

"והנראה אלי מדעת רבותינו שלמד אברהם אבינו התורה כֻּלה ברוח הקדש ועסק בה ובטעמי מצותיה וסודותיה, ושמר אותה כולה כמי שאינו מצווה ועושה, ושמירתו אותה היה בארץ בלבד, ויעקב בחוצה לארץ נשא האחיות".

הרמב"ן מסביר שיש הבדל מהותי בין קיום המצוות בארץ לקיומן בחו"ל, ואף שממתן תורה ואילך יש חיוב מצוות גם בחו"ל, האבות קיימו את המצוות רק בצורתן השלמה, דהיינו אך ורק בתחומי ארץ ישראל.

רבים דנו בדברי הרמב"ן הללו, וכאן ברצוננו להדגיש נקודה משמעותית אחת. למעלה מאלפיים שנה שרוי עם ישראל בגלות, שתסתיים רק בביאת גואל צדק במהרה בימינו. אפשר היה לחשוב שאם עם ישראל שרוי בגלות מאבדת ארץ ישראל את חשיבותה, אך דברי הרמב"ן מציגים תפיסה הפוכה בתכלית: ארץ ישראל שומרת לעולם על מעמדה הייחודי והמקודש, וכל השואף להגיע לקיום מלא של מצוות התורה ושל רצון ה' חייב להתאמץ ולהשתדל לגור בה.

ויהי רצון שנזכה לדבוק בהקב"ה ובמצוותיו, ומתוך כך להיגאל בגאולה שלמה בקרוב ממש!

הדרן עלך מסכת קידושין

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)