דילוג לתוכן העיקרי

שמות | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. ספורנו עם פירוש הרב י. קופרמן.

פרק א' פסוקים יד', טו':

 

שאלות

 

1.   מה הוא הקושי או הקשיים אותם מוצא פרשננו בפסוקינו עליהם הוא מנסה להשיב?

2.   פרשננו קובע כי שינוי בעמדתם של המרצים כלפי ישראל בא עקב חטאי ישראל בעבודה זרה והתבוללות, מנין לו זאת?

3.   מהו הרעיון בהסבר זה והיש לכך השלכות מעבר לנעשה במצרים?

4.   מה כשבו - לפי זה - בני ישראל ובמה טעו?

5.   מה קרה אחרי מות יוסף ולמה דוקא אז?

6.   מהו הקושי לדעתו בפסוק טו' עליו הוא מנסה להשיב?

7.   איך ומתי בגדו המיילדות?

8.   מה בדיוק היתה תגובת המלך?

 

ב. אור החיים.

פרק א' פסוק טו':

 

שאלות

 

1.   על איזה דיוק בפסוק בונה פרשננו את דבריו?

2.   מה בדיוק היתה סיבת הסודיות?

3.   בהמשך מוצא פרשננו קשיים נוספים בסגנון הכתוב, מה בדיוק קשה לו ומהי תשובתו?

4.   איך לפי זה מתבאר כל הענין?

5.   מהו פירושו לענין "ויעש להם בתים" והאם זה בכלל נוגע לכאן?

 

ג. האברבנאל.

פרק א' פסוקים יז'-כ':

 

שאלות

 

1.   פרשננו סותר שתי אפשריות פירוש כאן, מה הן ואיך ולמה הוא אינו מקבלן?

2.   מהי תשובתו שלו?

3.   למה הוא בוחר לפרש כי מדובר במצריות דוקא?

4.   איך זה מסתדר לו בהמשך פירושו?

5.   מהו פירושו ל"ותחיינה" והאם תוכל להוכיח זאת גם מדוגמא במקום אחר?

6.   מהו פירושו ל:חיות"?

7.   איך היטב הקב"ה למילדות לדעתו?

8.   יש לו גם פירוש אחר על אופן השימוש כי ההטבה היתה מצד: "אלוקים" מהו פירושו?

9.   לבסוף הוא מביא ציטוט מן ההגדה על פסוק מן התורה, מה הקושי האפשרי ואיך הוא מפרש?

10 מה הרעיון בשני פירושים אלה?

 

ד.   תורת משה - האלשיך הקדוש.

פרק א' פסוק כא':

 

שאלות

 

1.   פרשננו מפרש את הפסוקים בחלוקתו את התנהגות המיילדות לשני שלבים, מה מביאו לכך?

2.   איך מגדיר פרשננו את התנהגות המיילדות לפי יראה ולפי אהבה, ממי יראו ואת מי ובאיזה אופן אהבו?

3.   איך הפכה מידת הדיון למידת הרחמים כאן?

4.   מה ענין הבתים לפי פירושו?

 

ה.   מדרשי תורה להקדוש ר' אנשלמה האשתורקי הי"ד.

פרק ב' פסוקים ב', ז':

 

שאלות.

 

1.   מהו הקושי האפשרי בקטע הראשון?

2.   פרשננו מעלה מספר אפשריות כתשובה, התוכל להסביר?

3.   מהו הקושי הניצב בקטע השני?

4.   איך פרשננו מבארו?

 

ו.   מי השילוח - האדמו"ר מאיזביצא.

פרק א' פסוק כא':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי ההגיוני שפרשננו מוצא בפסוקנו, עליו הוא בונה את פירושו?

2.   התוכל להגדיר את המושג "יראה" לדעתו ואת ההבל בין יראת ה' לבין יראת אדם?

3.   מה ואיך מסמל "בית" התוכל להסביר ולנמק ולהביא הוכחות?

4.   איך התבטאה ישוב הדעת של המיילדות ביחסן אל פרעה ומהו חידושו בכך?

5.   איך הוא מפרש את ברכב יעקב לזבולון בהתאם לנאמר כאן?

6.   מה הרעיון בכל זה?

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)