דילוג לתוכן העיקרי

ויקרא | תשס''ג

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. הכתב והקבלה.

פרק א' פסוק א':

 

שאלות

1.   מהו הקושי בקטע הראשון?

2.   פרשננו מביא שתי דעות בפירוש קושי זה, מה הן?

3.   היש הבדל עקרוני ביניהן ומהו?

4.   בקטע השני מעלה פרשננו קושי אחר, מהו?

5.   קרא את רש"י לקטע שלנו, איך ניתן להבינו?

6.   לפרשננו יש מענה אחר, התוכל להסבירו?

7.   מהי ראייתו מן הפסוק המצוטט?

 

ב. אור החיים.

פרק ב' פסוקים א', ד':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי האפשרי ומהו כאן "מיעוט וריבוי"?

2.   איך יתכן שבמלה אחת יהיה מוזכר גם מיעות וגם ריבוי?

3.   במי ובמה עוסק עניננו, ובמה זה עונה על השאלה?

4.   מהו "הדין החדש היוצא לנו"?

5.   מהו הקושי האפשרי בפסוק ד' ומה תשובת פרשננו?

 

ג.   הר-צבי - הרב צבי פסח פרנק.

פרק א' פסוק יא':

 

שאלות

 

1.   האם יש בכלל קושי בפסוק עליו יש לענות?

2.   פרשננו מנסה לחפש בפשט הכתוב תשובה למדרש ולרעיון המובע בו, איך הוא עושה זאת?

3.   מה בדיוק קרה אצל אברהם?

4.   היש משמעות להקרבת האיל דוקא בצד צפון?

5.   מהו הרעיון בכל זה?

 

ד. רבינו בחיי.

פרק ד' פסוק יז':

 

שאלות

1.   התוכל להסביר בדיוק מה ההבדל בין הנאמר כאן לבין הנאמר בכהן משיח?

2.   פרשננו מביא משל, התוכל להסבירו ולנמקו?

3.   איך לפי זה הענין שייך לכאן ומה הרעיון בכך?

 

ה. המשתדל.

פרק ד' פסוק כג':

 

שאלות

 

1.   מה קושי מצא פרשננו כאן?

2.   מה היתה הסכנה שמא נחשוב כאן בטעות?

3.   למה אין זה מוזכר גם אצל כהן גדול?

4.   למה בקהל לא השתמש במושג: "או הודע"?

5.   מה כן אמר ולמה?

 

ו.   רבינו בחיי.

פרק ה' פסוק כא':

 

שאלות

1.   פרשננו מסביר כאן את הצורך בשני ביטויים, היש לך תשובה אחרת?

2.   מהי הגדרתו למושגים גזל ועושק?

3.   מה לדעתך חמור יותר?

 

ז. מדרשי תורה להקדוש ר' אנשלמה האשתורקי הי"ד.

פרק ה' פסוק א':

 

שאלות

1.   על מה בדיוק "יש לעיין" לדעתו?

2.   מהי תשובתו הראשונה לקושי שהעלה?

3.   פרשננו אינו מסתפק בתשובה זו ומוסיף להביא דעה נוספת: "או אולי בעבור..." מהי בדיוק תשובתו השניה?

4.   במה היא שונה עקרונית ומעשית מן הראשונה?

5.   מהו הקושי בקטע השני ומהי תשובת רש"י לכך?

6.   איך פרשננו מרחיב זאת?

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)