דילוג לתוכן העיקרי

במדבר | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. אור החיים.

פרק א' פסוקים ב':

 

שאלות

 

1.   מהי השאלה ומהי תשובת רש"י?

2.   למה פרשננו אינו מקבל תשובה זו ומה טענותיו כנגדה?

3.   הוא מוסיף, על כך את הקושי העולה מדברי הפסיקתא, במה קושי זה חמור יותר?

4.   בקטע הבא בדבריו נותן פרשננו תשובה מפתיעה, מה היא ואיך זה מסתדר?

5.   בקטע האחרון מתרץ פרשננו גם את דברי הפסיקתא המצוטטים, מהי תשובתו?

6.   איך על פי כל זה מסתדר הדבר גם עם פירוש רש"י.

 

ב.   תופסת ברכה.

פרק א' פסוק ב':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי שפרשננו מעלה כאן?

2.   מהי תשובתו ואיזה מן תשובה זו?

3.   לפי תירוץ זה מסתדר גם ענין אחר, מהו ואיך זה מסתדר?

4.   איך כל זה שייך לויכוח על מועד הקמת המשכן וכתיבתו בתורה?

 

 

ג.   רש"ר הירש.

פרק א' פסוק ב':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי האפשרי עליו בונה פרשננו את פירושו?

2.   התוכל "לצייר" את הפירמידה של מבנה העם לפי פירוש פרשננו?

3.   מה הקשר או המחויבות בין היחידות הקטנות אל הכלל הגדול ואיך זה פועל?

4.   פרשננו מדבר על תפקיד אחד ועל גורל אחד אל מה הוא מתכוון?

5.   איך תבוטא הרב גווניות של סגולות ותכונות אופי?

6.   איך לפי זה מתבאר המושג של: "משפחותם לבית אבותם"?

 

ד.   רמב"ן.

פרק א' פסוק ג':

 

שאלות

 

1.   מהו המובן של "פקודה" האמורה כאן?

2.   מדוע לא נאמר: "תספרו אותם"?

3.   איך נכנס לענין זה כופר נפש?

4.   מה היה חטאו של דוד?

5.   האם פרשננו מצדיק או מחייב את דוד?

6.   במה דוד טעה ומה בדיוק עשה או לא עשה יואב?

7.  מה פירוש כאן "לצורך"?

 

ה. ספורנו עם פירוש הרב י. קופרמן.

פרק ד' פסוקים יח'-כ':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי האפשרי בקטע הראשון ואיך פרשננו מבארו?

2.   פרשננו מסביר כי כללים והוראות בביצוע העבודה באו כאן למנוע ולהועיל גם יחד, איך?

3.   התוכל להסביר את דבריו המצוטטים של ר' ישראל סלנטר?

4.   מה קרה   בתרומת הדשן ואיך ניתן להסביר זאת?

5.   מה נעשה למניעת והשנות הנ"ל?

6.   פרשננו בביאורו לפסוק יט' קובע שני כללים, מה הם ובמה הם סייעו לעניננו?

7.   איך ניתן להסביר ולנמק את הכלל: "גדול המצווה יעושה..."?

8.   מהו "הטעם השלישי" ואיך בדיוק זה עבד?

9.   איך פתרו את הכלל: "כל הקודם זוכה"?

10. מה היתה המטרה הכללית של כל ההוראות?

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)