דילוג לתוכן העיקרי

בהעלותך | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. הכתב והקבלה.

פרק יב' ספוק א':

שאלות

1.  מהו תרגומו של אונקלוס כאן ואיך פרשננו מתייחס לו?

2.  מהי דעת האבן-עזרא?

3.  בהמשך מעלה פרשננו שהיפוך ענין כאן היתה לה סיבה, איך ומה?

4.  פרשננו קובע שרוב המפרשים אינם מקבלים את דעת רש"י, אבן-עזרא ואברבנאל, למה ומהי דעתם?

5.  למה פרשננו אינו מקבל גם דעתם?

6.  מהו הקושי לדעתו בשימוש במלת: אודות?

7.  איך הוא מסביר את המלה הזו ומהי לכן מסקנתו כאן לעניננו?

8.  מה ענין "מלוכתו" של משה במדין?

9.  איך לפי כל זה ניתן להבין את פסוקנו?

 

ב.  חזקוני.

פרק יב'  פסוקים א'-ח':

שאלות

1.  מהו הקושי בקטע הראשון בפסוק א'?

2.  מהי התשובה לכך?

3.  מהי בעית פרשננו בקטע השני ואיך הוא מנסה לתרץ זאת?

4.  בפירושו: "דבר אחר" הוא הולך הכיוון שונה - מהו?

5.  מה הקושי בפסוק ב' ומה הסברו?

6.  מה חידש פרשננו בדבריו בפסוקים ד', ה', ו'?

7.  שני פירושים שונים נותן פרשננו בבואו, לפרש את המושג "נאמן" מה הם ומה ההבדל העקרוני ביניהם?

8.  מאיזו טעות הוא רוצה להצילנו בדבריו בפסוק ח'?

 

ג.  מדרשי תורה.

פרק יב' פסוק יד':

שאלות

1.  מהו הקושי בתחילת דבריו?

2.  מהי תשובתו הראשונה לכך?

3.  מהי תשובתו השניה?

4.  במה הוא מרחיב בתשובתו השלישית: ועוד כי זה...

5.  ראיה נוספת לומד פרשננו כאן מהתנהגותו של אהרון, מהי?

7.  התוכל להסביר את שלושת הנימוקים כאן ואת ההבדל ביניהם?

 

ד.  רבינו בחיי.

פרק יב' פסוק ד':

שאלות

1.  לכאורה מה הקושי המצריך ביאור?

2.  מה פירושו של רש"י כאן ועל איזה שאלה נוספת הוא עונה בכך?

3.  ענין מניעת תשובה הוא דבר חמור, איך ניתן להסבירו, ולהבינו כאן?

 

ה. רש"ר הירש.

פרק יב' פסוקים ו', ז':

שאלות

1.  איך הוא מסביר "נביאכם" ולמה כך?

2.  איך הוא מסביר כאן את "במראה"?

3.  שתי סיבות להבדל בין משה לשאר הנביאים, מה הם?

4.  איזה תוצאה מעשית יש להבדלים אלה?

5.  איך פרשננו מסביר את השימוש ב:- "עבדי משה"?

6.  פרשננו מסביר ומרחיב את המושג: "נאמן" כאן התוכל להסבירו?

7.  יש לו גישה אל הכל, הוא יודע הכל, וראה הכל, אל מה יכוון פרשננו בדבריו אלה?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)