דילוג לתוכן העיקרי

פלטה שכבתה ונדלקה שוב

שבת של חורף. הסערה שהתחוללה בליל שבת גרמה לקריסת מערכת החשמל. הפלטה שעליה מונח החמין של שחרית פסקה מלעבוד. אל דאגה, לאחר כמה זמן מערכת החשמל חזרה לעבוד בשנית, אלא שעכשיו עומדת בפנינו בעיה חדשה: האם ניתן להשאיר את סיר הצ'ולנט על הפלטה? לכאורה, בשעה שהפלטה הפסיקה לעבוד - הצ'ולנט בעצם 'הוסר מן האש', ועכשיו - לאחר שהפלטה שבה לחמם - אולי הדבר נחשב לנתינת החמין על הפלטה בשבת?!

בשאלה זו נסתפקו הפוסקים, וחידש בה החזון-איש (סי' ל"ח) חידוש גדול. לדעתו, מותר לשים בערב-שבת תבשיל מבושל כל צורכו על גבי כירה חשמלית העתידה להידלק בשבת, למרות שהתבשיל יתקרר במהלך השבת, וכשהכירה תידלק - הוא כבר יהיה קר. טעם הדבר הוא שמאחר שהסיר לא הוסר מן הכירה בשבת - לא נעשה בו שום מעשה אסור. מכאן לענייננו: כיוון שסיר הצ'ולנט לא הוסר מן הפלטה מעולם - לא נעשה בו מעשה האסור בשבת, ולכן אין בעיה בכך שהפלטה חזרה ונדלקה.

מכאן, לבעיה נוספת הכרוכה בשאלה שעוררנו: לכאורה, הפסקת החשמל הסתיימה רק כאשר פועלים יהודים תיקנו את תחנת הכוח והחזירו את זרם החשמל לתקנו. ובכן, האם מותר ליהנות מהחשמל המתחדש, למרות שייצורו היה כרוך בחילול שבת של יהודים?

הגרש"ז אוירבך הקל בענייני שימוש בחשמל המופק בתחנות הכוח בשבת מהטעם של פיקוח נפש. לדעתו, כיוון שהרבה אנשים (כגון חולי דיאליזה) זקוקים לזרם חשמל רציף לביתם בשל פיקוח נפש, ניתן להתיר להשתמש בזרם החשמל אף על פי שהפקתו כרוכה לעיתים בחילול שבת של יהודים.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)