שיחות לספר שמות
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב יהודה עמיטל בין בראשית לשמות הרמב`ן כותב כי ספר שמות עוסק בגלות וגאולה. כיצד ניתן לדבר על גאולה כאשר עמ`י עוד לא בארצו? התשובה לכך טמונה בכך שגם כאשר עמ`י נמצא בארצו הוא עדיין לא בגאולה. לעמים אחרים ההתישבות בארצם היא סוף התהליך ואילו לעמ`י, המנוחה והנחלה היא רק לאחר שנגיע למדרגת האבות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל למה זה שלחתני? משה עונה לה' `למה הרעותה לעם הזה?`. באמירה זאת הוא מתכוון לבקש לעמ`י גאולה מידית. הקב`ה עונה למשה כי דרכין בעולם אינן ברורות לאדם, וכי רצונו כי פרעה הוא זה שישלח את עמ`י אולי קשה היא לעמ`י, אך יש בה ביטוי לגדולת ה' בעולם שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין היראה ומקומה במפגש עם האלוקי משה מסתיר את פניו בעת הגלות ה' אליו, בדומה נוהגים בני ישראל בעת מתן תורה. ניתן לשפוט מעשה זה כדבר שלילי אך גם כדבר חיובי. אם נדע לראות במעשה זה את השילוב הנכון שבין יראת ה' לבין אהבת ה' נוכל ללמוד מהי הדרך הנכונה לעבודת ה'. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל המצוות שניתנו במרה ישנה מחלוקת האם ניתנה במרה מצוות כיבוד הורים מצוות פרה אדומה. מצוות אלה שונות בתכליתן שכן מצוות פרה אדומה אינה ברורה לנו והיא בן אדם למקום ואילו כיבוד הורים היא מצווה שכלית ובין אדם לחבירו. לכל אחת יש משמעות על אופן ההבנה של קיום מצוות והן מוסיפות אור על חשיבותן של המצוות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין כי ירא מהביט אל הא-להים בני ישראל קבלו בפרשה הקודמת הבטחה לגאולה. אך הגאולה טרם הגיעה. בני ישראל, וגם משה לומדים את תהליך הגאולה- הוא אינו חייב להיות הדרגתי או מיידי אלא בא בדרכיו המיוחדות של הקב`ה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין הרהורו של משה רבנו משה בא בטענה להקב`ה על סבלו של עמ`י. הדבר נובע מחוסר יכלתו של משה לראות סבל של אחר. הוא מבקש מהקב`ה לגלות את כוחו בעולם במהרה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין חטאו של משה ויחסנו לחטאי גדולי ישראל משה מהרהר אחר דרכו של הקב`ה ושואל מדוע אינו גואל את ישראל. לכאורה מדובר בחטא! אך משה, שאינו מסוגל לראות אדם אחר סובל, לא יכול לשתוק לנוכח הסבל של עמ`י. הקב`ה מלמד את משה כי אין להרהר על דרכיו, כי כל מעשיו טובים הם. חשוב שנלמד להבין כיצד יש ללמוד על חטאי גדולי ישראל. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין שלושה סימנים באומה זו בני ישראל הפכו ממשפחה לעם. הם עוברים גם תהליך התעצמות בבחינה הרוחנית, בכוח הסבל ובאיחודם כעם. שלושת אלו הן עוצמות שבהם העם תלוי בעת משברים. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין ארבע פרשיות התפילין רשי ור`ת נחלקו בדבר סדר הפרשיות בתפילין. הבדלי גישתם היא בשאלת העברת האמונה הלאה לאורך הדורות, ומהו הדגש החשוב ביותר בתהליך זה שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין על היחס שבין שמרנות דור ההורים לשינוי בדור הבנים שאלות הבנים על קורבן פסח דורשת מחד לשמור על המסורת הקיימת ולהעביר אותה הלאה, ומאידך לדעת ליצור את השינוים בהתאם לנסיבות שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל שיחה לפרשת יתרו השילוב בין פרה אדומה לכיבוד הורים בא על מנת להראות את חשיבות השילוב בין סוגי המצוות השונות. משה מסביר את תפקידו ליתרו כשילוב של שופט העם יחד עם מורה הלכה. על מנת להדגיש את חשיבות מצוות בין אדם למקום בשילוב מצוות בין אדם לחבירו שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין שבו איש תחתיו בשבת אדם מצווה להשאר במקומו ולא לנדוד. בתקופה שבה הנדידה היא חלק מהתרבות החברתית, דווקא החיפוש של המקום הן הפיזי והן הרוחני נדרשים לאדם. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין מקומה של עבודת ד' בחיינו עבודת ה' זקוקה הן לכוחות לעבודה, אך גם הכוונה של הכוחות למיצוי עבודת ה'. שילוב של כוונה, כוחות ועשייה הם שמקרבים לעבודת ה', ועל זאת נדרשת התמדה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל משפטי ה' אמת צדקו יחדו? המצוות בתורה מקורם במבט רחב על העולם המשלב את כל חלקי העולם ועל כן יש בו נצח. דתות אחרות אשר ניסו לקבוע מערכת חוקים כשלו בגלל חוסר יכולתם לראות אל מעבר למה שנראה מולם ולשלב הכל יחד. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל עשיית מצוות בדרך טבעית אנו צריכים לקיים מצוות מתווך מקום טבעי והמקום הנכון לנו. אדם שמנסה לקיים מצוות כאילו היה אדם אחר אינו ממלא את המצוות מתוך שמחה ואינו יכול להתעסק באמת במצווה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל מקומו של פרשת יתרו מדוע מסופר על בואו של יתרו דווקא לפני מעמד הר סיני. עמ`י שיצא ממצרים היה כל כך מוקסם מניסי הקב`ה שברור שהוא בחר לקבל את התורה. התורה מציגה לנו בגיור של יתרו אפשרות אחרת, של קרבה לה' מתוך בחירה אמיתית של אדם חיצוני. כך גם לגבי ציווי השופטים- התורה רוצה להראות לנו שיש מצוות שאינן מתקיימות רק בגלל הציווי אלא כי הן נכונות ומוסריות. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל פרשת בואו של יתרו הגעתו של יתרו פוגעת ברצף הסיפור של יציאת מצרים וקבלת התורה. התצטרפותו של יתרו לעם ישראל באה על מנת להציג התחייבות לתורה שלא על ידי הניסים אלא על ידי חיבור פנימי להקב`ה. את סיפור מינוי השוםטים הקדימה התורה מאותה גישה- להראות שיש מצוות שאנו עושים לא רק כי צווינו עליהם, אלא כי זאת התנהגות נכונה שהלב בוחר בה מרצונו. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין מהות איסור עבודה זרה שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין מקומה של פרשת משפטים המשפטים והדינים שנתנים בפרשה זו, ניתנו לאומות העולם על מנת שיוכלו לעשות סדר בחברתם. אך לעמ`י נתנו מצוות אלו על מנת שיתקרבו להקב`ה. על מנת שיבנו עולם רוחני. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין המחויבות לתורה שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל היכן נמצא משה? משה אינו מופיע כלל בפרשה בשמו. חלוקת העבודה בין משה ואהרן משתנה מרגע הקמת המשכן. אהרן ככהן גדול הופך לפוסק ואילו משה הופך לעוסק ברוח. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב יהודה עמיטל 'מחצית השקל' – על המיוחד והכללי בעם ישראל מדוע מצוות ספירת עמ`י כל כך חשובה שאי עשייתה בצורה נכונה יכול להביא לנגף? ספירה עלולה לפגוע ביחוד של כל אדם כאשר הוא הופך למספר. משה רבינו היה מסוגל להכיל בתוכו את כל עמ`י ולשמור על יחודיות של כל אחד ואחד. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב אהרן ליכטנשטיין כתר תורה הארון מייצג את לימוד התורה. בניגוד לדתות אחרות בהם לימוד קדושים הוא רק לקבוצה קטנה, ביהדות לימוד התורה נועד לכולם- שיבואו ויטלו כמה שהם יכולים לקבל, על כן ציווי בניית הארון הוא ברבים- מצווה לכל עמ`י. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב ברוך גיגי המשכן – לכתחילה או בדיעבד? אם קוראים את הפרשות על פי סדרן הקמת המשכן היא המשך בלתי נפרד של קבלת המצוות, והיא המהווה מקום אינטימי לבניית הקשר עם הקב`ה. רש`י קורא את הפרשות שלא ע`פ סדרן ורואה בהקמת המשכן תגובה לחטא העגל. על פי רש`י, המצב האידיאלי היה של במות אישיות, אך לאחר חטא העגל הייתה הבנה כי עבודה אישית מסוכנת לעמ`י. היום התפילה שאנו אומרים היא כללית ונכתבה לפני שנים רבות. בתוך תפילה כללית זו יש למצוא את המילים האישיות ולהוסיף את מה שעל ליבנו כחלק מהתפילה. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח
הרב משה ליכטנשטיין מקור קדושתו של מקדש התורה מזהירה מפני עבודה זרה. הדגש כאן הוא דווקא על עבודה שנעשית לה', אך נעשית כדרך הגויים. הדבר מדגיש לנו כי ישנה דרך נכונה לעבודת ה'. נסיון למצוא דרכים נוספות, על אף הכוונות הטובות יכול להוביל לחטא. שיחות ראשי הישיבה לפרשת השבוע תשע"ח

עמודים