פסח
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב שמעון קליין פסח: 'שאלות' בליל הסדר בעיון זה יובאו מקורות מן המשנה, התלמוד וההגדה, בהם ניתן לזהות יחס מיוחד שהיה לחכמים אל - שאילת שאלות. ננסה להבין, מהו מקומן בלילה זה? מהו מקומן בתהליכי למידה - בכלל? נבקש להן פשר ומשמעות. 01- פרשת השבוע
הרב יואל בן נון פסח - הסבה דרך חירות ושינוי בצורת הסדר כיצד מקיימים את מצוַת ההסבה? היכן ראוי לערוך כיום את הסדר? כיצד אפשר להפוך את סדר ליל הפסח למאורע חשוב ומשמעותי בחיי בני הבית בכלל, ובחיי הילדים בפרט? 01- פרשת השבוע
הרב משה ליכטנשטיין להודות ולהלל אחד מרגעי השיא של החגים הוא רגע אמירת ההלל בקהל עם. הגדה של פסח
הרב נחמיה רענן והמחמיר תבוא עליו ברכה? חסידות לפרשת שבוע
הרב יואל בן נון פסח - מהלכות פסח - התורה והחיים נפסק להלכה שיש לבדוק חמץ לאור הנר, שהרי `אור הנר יפה לבדיקה` (פסחים ח ע`א). אין לבדוק חמץ באבוקה שכן אי-אפשר להכניסה לחורים ולסדקים, וכן האדם `מתיירא שלא יבעיר את הבית ואין לבו על הבדיקה` (רש`י). יוםיום - דברי תורה קצרים
הרב אהרן ליכטנשטיין לא יראה ולא ימצא השיעור דן ביחס בין שני האיסורים 'לא יראה' ו'לא ימצא'. מאמרים הלכתיים של הרב אהרן ליכטנשטיין ז"ל
הרב אהרן ליכטנשטיין חמץ של הקדש השיעור מעלה שני צדדים של קולא בחמץ של הקדש - בגגברא, החמץ אינו שייך ליהודי; ובחפצא, ייתכן כי הקדושה הופכת את החמץ לשונה מהותית מחמץ שבידי ישראל. מאמרים הלכתיים של הרב אהרן ליכטנשטיין ז"ל
הרב אהרן ליכטנשטיין בעניין שימור מצה השיעור דן בכמה פנים של דין שימור – האם השימור הוא מצווה או צורך בחפצא של המצה, האם הוא נצרך רק לכתחילה או גם בדיעבד ועוד. מאמרים הלכתיים של הרב אהרן ליכטנשטיין ז"ל
הרב אהרן ליכטנשטיין מצה של איסור המשנה אומרת שלא יוצאים ידי חובה במצה של איסור, אך הגמרא אומרת שזה רק לשיטת ר' שמעון שנדחתה מההלכה. אמנם יש לדון גם מצד 'מצווה הבאה בעברה', ומדוע הגמרא לא הזכירה אותו. מאמרים הלכתיים של הרב אהרן ליכטנשטיין ז"ל
הרב ברוך גיגי 12: דיני הגעלה במכשירים חשמליים בני זמננו בעניין דרך ההגעלה היעוצה במיקרוגל ובמדיח כלים, ואף שמקצת דינים אלו כבר עלו על שולחן מלכים, נשתדל להציג בקצרה את יסודות הבעיות, ואת פתרונן. נושאים בהלכה (חזרה)
הרב משה ליכטנשטיין שבת חול המועד פסח - שיר השירים במגילת שיר השירים הרעיה מנסה להגיע אל הדוד בטרם עת והיא איננה יודעת להבחין בין עת דודים להכנות לקראתו. שיעור זה מדגים ענין זה כפי שהוא בא לידי ביטוי בשני אלמנטים במגילה והם תפקיד הזמן והדימוי הספרותי כפי שהם מבוטאים על ידי הדוד והרעיה. במהלך המגילה הרעיה עוברת מהלך נפשי מרגש בלבד ודימויי טבע לשילוב בין הלב והשכל ובדימויים בין הטבע והאומנות. לאחר ההחמצה הדוד והרעיה שבים למקום בו היו לפני כן, הדוד אינו משנה את יחסו לרעיה ומשם הם ממשיכים עד לאיחוד ביניהם. עיון בהפטרות
הרב יהודה שביב יו`ט הראשון של פסח - הפטרת יום ראשון של פסח העיסוק בקרבן הפסח של הבית השלישי לפני חג הפסח מלמד שמטרת פרשת החודש היא הכנה מחשבתית לחג הגאולה. המסר העיקרי הוא לא להתייאש גם אם המצב קשה, וגם אם נראה שהגאולה איטית ביותר. שיעורים על ההפטרות
הרב יהודה שביב שביעי של פסח - תשועת עולם ותשועת שעה העיסוק בקרבן הפסח של הבית השלישי לפני חג הפסח מלמד שמטרת פרשת החודש היא הכנה מחשבתית לחג הגאולה. המסר העיקרי הוא לא להתייאש גם אם המצב קשה, וגם אם נראה שהגאולה איטית ביותר. שיעורים על ההפטרות
הרב יעקב מדן בנה ביתך מדוע כוללת המזוזה רק את המחצית האחרונה של התפילין, פרשיות התכלית? מדוע אין בה הזכרת יציאת מצרים? מה טיבה של שמירת הדלתות של המזוזה? המשלימה של מצוות המזוזה לדורות, היא מצוות המזוזה של מצרים - דם הפסח. היא עוסקת ביציאת מצרים, בדיוק כמו שהחצי הראשון של פרשיות התפילין, עוסקות ביציאת מצרים. כמו שדם הפסח שמר על ישראל מכניסת מלאך המוות להכות בהם במכת בכורות, כך המזוזה שומרת על בתי ישראל כיום מכניסת טומאות שסותרות את הטהרה השוכנת בהם. מקבילתו של דם הפסח היא ברית המילה - שתיהן מדמדות כאות המונע יציאה החוצה כאשר לא צריך. במה באה לידי ביטוי החירות של האדם? איך כל זה קשור לאברהם אבינו?
הרב יעקב מדן בזכות נשים צדקניות
הרב נחמיה רענן "מרור זה שאנו אוכלין, על שום מה?" על מרור ומרירות בסיפורי חסידים
הרב יעקב מדן ארבעת הבנים מדוע חילקו חז`ל את ארבע הפרשיות הדנות במצוות `והגדת לבנך` לארבעה בנים שונים? ומדוע שינתה ההגדה את התשובה שנותנת התורה לבנים החכם והרשע? נראה, שארבעת הבנים מחולקים לשתי קבוצות: החכם והתם מחד, והרשע ושאינו יודע לשאול מאידך. החכם והתם שואלים על יסוד המצוות, ונענים בהסבר המצווה היסודית של `אנוכי ה' אלוקיך` ובאזהרה מפני העונש המגיע לעוברים על המצוות. הרשע מורד בברית שבין עם ישראל לבין הקב`ה, ושאינו יודע לשאול - נכנס אליה בבחינת `נעשה ונשמע`.
הרב יואל בן נון חמץ ומצה בתורה המצה מבטאת את הגאולה המגיעה בשלבים הדורשים אורך רוח וכוח סבל רב. עיקר עניינו של חג המצות הוא, האזהרה החמורה מפני האשליה של גאולה שלמה בבת אחת, מפני הציפייה שהחמץ של חג השבועות הוא מיד אחרי הפסח. יום הביכורים מבטא את סיום התהליך והגעה לתכלית: מתן תורה והישיבה בארץ ישראל. ביום זה המצווה היא הקרבת שתי הלחם העשויות חמץ כדי לבטא את השלמת תכלית יציאת מצרים. גם הבאת הביכורים של היחיד ומקרא ביכורים מסמל תהליך זה.
הרב אהרן ליכטנשטיין 10: בעניין שימור מצה קיימות שתי הלכות בדין שימור: בכל שבעת ימי הפסח - אליהם התייחס הרמב"ם בפרק ה' - קיימת חובה של שימור "שלילי", של מניעת חימוץ. לא כן בלילה הראשון, עליו מדבר הרמב"ם בפרק ו, בו יש צורך בשימור "חיובי", לשם מצת מצווה.
הרב יעקב פרנצוס 05: הלל בליל פסח להלל הנאמר במהלך ליל פסח ישנם שני מאפיינים ייחודיים: האחד, אמירתו בלילה, למרות שהמשנה במגילה (כ, ע"ב) מונה אותו כאחד מהדברים הנאמרים ביום. השני, פיצולו לשניים, כשאת החלק הראשון אנו אומרים לפני הכוס השניה ואילו חלקו השני נאמר לאחר הארוחה, לפני שתיית הכוס הרביעית.
הרב ברוך גיגי על אמירת ההלל הכפולה בלילי פסחים לאורך כל השנה אנו נוהגים לומר הלל רק ביום. גדולה התמיהה כיצד דווקא בלילה הזה אנו אומרים פעמיים הלל: בבית הכנסת ובבית על סדר ההגדה.
יהודה עציון 11: כזה ראה וחדש
הרב אברהם וולפיש 13: מבנה וסדר במשניות מסכת פסחים
הרב רמי ינאי 14: מה נשתנה
הרב יעקב מדן 15: מתחיל בגנות ומסיים בשבח

עמודים