דילוג לתוכן העיקרי

מעמדה של שאילת הגשמים | 1

בז' בחשוון אנו מתחילים לשאול גשמים בברכת השנים. ההלכה היא ששאלה זו מעכבת בדיעבד, דהיינו שאם אדם שכח לומר "ותן טל ומטר לברכה" וסיים את תפילתו עליו לחזור ולהתפלל שנית. כמובן, אם הוא נזכר רק לאחר שעבר זמן אותה תפילה, עליו להתפלל את התפילה שלאחריה פעם נוספת, כתפילת תשלומין.

תוספת אחרת בתפילה שמעכבת בדיעבד היא אמירת "יעלה ויבוא" בראש חודש, ולגבי דין זה יש מחלוקת יסודית בראשונים. המקרה שבו הם עוסקים הוא של אדם ששכח לומר "יעלה ויבוא" במנחה של ראש חודש ונזכר רק בזמן ערבית של ליל ב' בחודש, כך שאם הוא יתפלל ערבית פעם שנייה - הוא לא יוכל לומר בתפילה זו "יעלה ויבוא... ביום ראש החודש הזה", שכן מדובר כבר ביום חול.

לדעת התוספות (ברכות כו: ד"ה טעה) במצב שכזה אין טעם לחזור ולהתפלל, שכן את התוספת המבוקשת הוא לא יוכל לומר בתפילה זו. כלומר, התוספות הבינו שכל מטרתה של התפילה החוזרת היא השלמת האזכרה החשובה, ואם הדבר לא ניתן לביצוע - אין טעם לחזור ולהתפלל. חכמי פרובינצ"א (הובאו בתלמידי רבנו יונה, יח. באלפס ד"ה טעה) חולקים, וסוברים שעליו לחזור משום שבראש חודש לא יוצאים ידי חובת תפילת מנחה ללא "יעלה ויבוא", ולכן עליו להשלים את תפילת מנחה שהחסיר: "כמי שלא התפלל כלל דיינינן ליה". להלכה נפסק לחזור ולהתפלל במצב שכזה, ולהתנות שאם הלכה כתוספות - הרי שהתפילה היא בגדר תפילת נדבה. לכן בשבת, שבה לא מתפללים תפילות נדבה, אין לחזור ולהתפלל (משנ"ב ק"ח, לו).

כעת נחזור לענייני שאלת גשמים. מה יהיה דינו של אדם ששכח לומר "ותן טל ומטר" במנחה של יום שישי, ונזכר בכך בתפילת ליל שבת, שבה לא אומרים ברכת השנים, ועל כן לא ניתן להשלים את הבקשה שנשמטה? לכאורה, יש מקום לומר שדבר זה יהיה תלוי במחלוקתם של התוספות וחכמי פרובינצ"א, האם חוזרים על מנת להשלים את התוספת שלא נאמרה או כדי להשלים את עצם התפילה, שלא יצאו בה ידי חובה.

אולם, הגר"ח מבריסק (בחידושיו על הש"ס, סי' א') סבר אחרת. במקרה זה, גם התוספות יודו שצריך להתפלל תפילת שבת פעמיים. התוספות עסקו באדם ששכח לומר "יעלה ויבוא". במקרה זה - אכן ניתן לומר שהוא התפלל תפילת עמידה שלמה, אלא שחסרה לו האזכרה וצריך להשלים אותה במסגרת תפילה נוספת. אך אמירת "ותן טל ומטר לברכה" אינה תוספת חיצונית לתפילה; מדובר בחלק מעיקר הנוסח של ברכת השנים, ברכה שיש שני אופנים לאומרה: עם בקשת גשמים ובלעדיה. מי שלא ביקש גשמים - לא יצא ידי חובת תפילת עמידה, שכן הוא אמר את אחת הברכות בנוסח שגוי, ועל כן עליו להשלים את התפילה שהחסיר, ולא רק את האזכרה.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)