דילוג לתוכן העיקרי

מלכים ב, א-ב | פרידה מאליהו

ספר מלכים ב' פותח בשני סיפורים על אליהו: פרק א' מספר על אליהו ואחזיה בן אחאב, ופרק ב' מספר על עלייתו של אליהו השמיימה.

בפרק א' מסופר על מחלתו של המלך אחזיה ועל נסיונו לשלוח שליחים לבעל זבוב אלהי עקרון, שיבררו האם הוא עתיד לקום מחולי זה. שליחיו יצאו לדרך, ובמקביל מלאך ה' התגלה אל אליהו וציווה עליו לפגוש אותם בדרך, להוכיח אותם על הבגידה בה' ולבשר לאחזיה על מותו בעקבות מעשה זה. אליהו מבצע פעולה זו, והמלאכים חוזרים ומספרים לאחזיה את דבר אליהו. למעשה, משליחים לדבר עברה הופכים הם לשליחי ה'.

בתגובה, שולח אחזיה שר צבא עם גדוד חיילים לתפוס את אליהו, אולם אליהו גוזר על אש לרדת מהשמיים ולשורפם. לאחר שהדבר נשנה פעם נוספת, מתחנן השר השלישי ששלח אחזיה על חייו בפני אליהו. מלאך ה' נגלה אל אליהו ואומר לו לרדת אליו וללכת עמו אל אחזיה, שם מבשר לו אליהו פנים אל פנים על מותו הקרב.

ניתן לשים לב למבנה המעניין שבמעשי אליהו: המלאך מנחה אותו בתחילת הסיפור ובסופו, אך באמצע אליהו פועל על דעת עצמו. נראה שבכל הקשור לפעילות מדינית, אליהו, לאחר מעשה חורב, פועל אך ורק לפי צו ה', אולם בכל הקשור לניסיון לפגוע בו אישית - עדיין יש לו יד חופשית, אותה הוא מנצל על מנת להרוג את מבקשי נפשו.

פרק ב' מתאר את עלייתו של אליהו לשמיים. בצעד יוצא דופן, הפרק מגלה לנו כבר בתחילתו כי אליהו עתיד לעלות השמיימה. למעשה, נראה שמידע זה לא הגיע רק לידינו, אלא אף לידיהם של בני הנביאים, ואף אלישע ידע שרבו עתיד לעלות השמיימה. בראשית הפרק מתואר מסע של אליהו מבית אל ליריחו ולירדן, ובכל מקום באים בני הנביאים לאלישע ומספרים לו על עלייתו הצפויה של אליהו.

מבחינה גיאוגרפית, מסעו של אליהו הפוך ממסע בני ישראל לארץ ישראל. נראה שהדבר מלמד שוב על הנתק המסוים הקיים בין אליהו לבין העם היושב בארץ.

עלייתו של אליהו השמיימה איננה מוות. מטרתה היא לאפשר לאליהו לחזור אל העולם הזה בלבוש חדש ולאפשר תיקון לדמותו - תיקון בצורה של מידת הרחמים. ואכן, הנביא מלאכי מזכיר דווקא את אליהו כזה שישיב לב בנים אל אבותם, ומקורות רבים בחז"ל מזכירים דווקא את אליהו כמי שמלמד זכות על בני ישראל.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)