דילוג לתוכן העיקרי

ויקהל-פקודי | מלאכות שבת ומלאכות המשכן

קובץ טקסט

א. אבות מלאכות – "כנגד עבודות המשכן"

ב. עשיית המשכן – "בחול ולא בשבת"

ג. הסברו של רש"י לדברי רבי חנינא

ד. סדר המלאכות במשנה ומשמעותו

ה. הטעם המשותף למלאכות האסורות בשבת ולציווי עשיית  

    המשכן

 

א. אבות מלאכות – "כנגד עבודות המשכן"

שלושה אמוראים ישבו ודנו בהלכות שבת, ונשאלה להם השאלה (שבת מט ע"ב):

זה ששנינו 'אבות מלאכות ארבעים חסר אחת' (שבת פ"ז מ"ב) – כנגד מי?

אמנם איסור עשיית מלאכה נזכר בתורה פעמים רבות, אך רק מלאכות מעטות נזכרו בפירוש, כגון הנאמר בראש פרשתנו (ל"ה, ג) "לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת", או בפרשת כי תשא (ל"ד, כא) "... וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת, בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר תִּשְׁבֹּת".[1] ובכן, כיצד הגיעה המשנה לכך ששלושים ותשע המלאכות המפורטות בה, הן הכלולות באיסור מלאכה בשבת?

אחד משלושת האמוראים הללו – רבי חנינא בר חמא – ענה לחבריו:[2] "כנגד עבודות המשכן", וכוונתו לעבודות שהיו בעשיית המשכן.

בהמשך הסוגיה הביאה הגמרא ברייתא המסייעתו:

תניא: אין חייבין אלא על מלאכה שכיוצא בה הייתה במשכן: הם זרעו – ואתם לא זרעו; הם קצרו – ואתם לא תקצרו.[3]

הם העלו את הקרשים מקרקע (- רשות הרבים) לעגלה (- רשות היחיד) – ואתם לא תכניסו מרשות הרבים לרשות היחיד; הם הורידו את הקרשים מעגלה לקרקע – ואתם לא תוציאו מרשות היחיד לרשות הרבים...".[4]

קשר זה בין מלאכות המשכן לבין המלאכות האסורות בשבת נזכר פעמים אחדות במסכת שבת כדבר ברור. ישנן מלאכות שנזכרו במשנה, והגמרא שואלת ביחס אליהן: 'מלאכה פלונית במשכן היכן הייתה?'.[5]

אף ההבחנה בין אבות לתולדות נתלית במלאכות המשכן,[6] ואף החלוקה הפנימית שבין אבות דומים נתלית בכך.[7]

מהו פשר הקשר הזה בין מלאכות שבת למלאכות המשכן? מניין ברור לתַּנאים ולאמוראים במסכת שבת, כי המקור למלאכות שבת הוא במלאכות שנעשו לשם הקמת המשכן?

ב. עשיית המשכן – "בחול ולא בשבת"

בשני מקומות בפרשות המשכן מופיעה מצוַת שבת. המקום הראשון הוא בסיום הציווי הגדול על עשיית המשכן. ציווי זה נמשך על פני פרשות תרומה, תצוה וראשיתה של פרשת כי תשא, וסיומו במצוַת שבת (ל"א, יב-יז): "אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ... מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת, כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ". לציווי הזה על השבת הקדשנו את עיוננו לפרשת כי תשא בסדרה הראשונה 'השבת והמשכן'.[8] בחלקו הראשון של אותו עיון הארכנו להוכיח, כי מטרת הציווי על השבת במקום זה היא לאסור את עשיית המשכן בשבת. אף שדבר זה לא נאמר שם בפסוקים במפורש, וגם חז"ל במדרשיהם לא העירו על כך[9], כתבו כך הפרשנים, ראשונים כאחרונים, והביאו לכך ראיות, הן מלשונו של הציווי הן מן ההקשר שבו הוא מופיע. אנו הבאנו את דבריהם וגם הוספנו עליהם, והחפץ בכך ימצא כל זאת בסעיף הראשון של אותו עיון.

 

המקום השני שבו מופיעה מצוות שבת הוא בראש פרשת ויקהל:

ל"ה, א   וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם:

אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם.

         ב     שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה

וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'

כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת.

         ג     לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.

         ד     וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר:

זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר.

         ה    קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה'...

בפסוק א מופיעה פתיחה לציווי שמצַוה משה את בני ישראל על עשיית המשכן – "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם". בפסוק ב נפתחים בדבריו של משה מעין סוגריים דמיוניים, ובהם הוא מורה לבני ישראל את מצוַת שבת, ומִצוה זו נמשכת בדבריו עד סוף פסוק ג, שם נסגרים אותם סוגריים.

כניסתה של מצוַת שבת במאמר המוסגר שבפסוקים ב-ג גרמה לכך שבפסוק ד מתחיל הציווי של משה על עשיית המשכן מחדש "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר" ומעתה הוא נמשך למישרין – "קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה...".

מדוע הכניס משה את מצוַת שבת אל פתיחת הציווי שלו לבני ישראל על עשיית המשכן, בדרך כה מיוחדת של מאמר מוסגר? כך פירש זאת רמב"ן:

אמר "אלה הדברים אשר צוה ה' לעשֹׂת" – על מלאכת המשכן ועל כליו וכל עבודתו, והקדים השבת (- לפירוטו של הציווי הזה על עשיית המשכן) לאמר כי "ששת ימים תעשה" מלאכת "אלה הדברים", ולא ביום השביעי שהוא קודש לה'. ומכאן שאין מלאכת המשכן דוחה שבת.

קשר זה בין מצוַת שבת לבין הציווי על מלאכת המשכן, המתפרש כהגבלה של זמן עשייתו של המשכן, כמעט מפורש כאן בכתוב, מפני הדרך שבה משתלבת מצוַת השבת בתוך פתיחת הציווי על עשיית המשכן. מסיבה זו, עמדו חז"ל במכילתא דר' ישמעאל על קשר זה דווקא בראש פרשת ויקהל, מה שלא עשו במצות שבת שבפרשת כי תשא. וכך שנינו במכילתא:

"ויקהל משה" וגו' – למה נאמרה פרשה זו? לפי שהוא אומר (כ"ה, ח) "ועשו לי מקדש", שומע אני בין בחול בין בשבת, ומה אני מקיים "מחלליה מות יומת" (ל"א, יד – פסוק מהציווי על שבת בפרשת כי תשא) בשאר כל מלאכות, חוץ ממלאכת המשכן...תלמוד לומר "ויקהל משה..."- בחול ולא בשבת.

לפרשנות זו שותפים כל מפרשי הפשט, ראשונים ואחרונים.

פרשנות זו למצוַת שבת בפרשת ויקהל מוכיחה למפרע כי גם הציווי על השבת בפרשת כי תשא נאמר באותו הקשר ולשם אותה מטרה.[10] בבוא משה לצוות את בני ישראל על עשיית המשכן, הוא פתח את דבריו במה שסיים הציווי שהוא עצמו קיבל מאת ה'. מדוע עשה כן? זאת עשה, מפני האופי התכליתי-מעשי של דבריו לישראל: איסור המלאכה בשבת הנוגע לעשיית המשכן, הוא דבר שנחוץ לדעתו עוד בטרם ניגשים אל המלאכה. בציווי ה', לעומת זאת, מצוַת שבת נמצאת בסיום הציווי, משום שהקשר שלה לעשיית המשכן הוא רק על דרך הניגוד: אין השבת נדחית מפני עשיית המשכן.[11]

ג. הסברו של רש"י לדברי רבי חנינא

רש"י, בפירושו לתלמוד באותה סוגיה שהבאנו בסעיף א (מט ע"ב ד"ה כנגד עבודות המשכן) ביאר את דברי רבי חנינא בר חמא שאמר, כי מלאכות שבת נלמדות מן המלאכות שהיו במשכן על סמך הקשר הזה בכתובים בין מצוַת שבת לבין הציווי על עשיית המשכן:

פרשת שבת נסמכה לפרשת מלאכות המשכן – ללמוד הימנה.

וכוונתו: סמיכות כפולה זו של פרשת שבת לפרשת מלאכת המשכן נועדה ללמוד מפרשת מלאכת המשכן למלאכות האסורות בשבת.

בדברי רש"י הללו קיים קושי מסוים: הרי פרשת שבת נסמכה לפרשת מלאכת המשכן, לא לשם לימוד הלכות שבת, אלא לשם הגבלת זמן עשיית המשכן "בחול ולא בשבת".

אמנם נכון כי מהגבלת זמן עשיית המשכן בשבת ניתן ללמוד שכל המלאכות הנחוצות לעשיית המשכן אסורות בשבת, שלולי כן, ניתן היה להמשיך בעשיית המשכן באותן פעולות שאינן אסורות בשבת. אולם בדברי רבי חנינא בר חמא נאמר ההפך: שכל מה שנאסר בשבת הוא רק אותן פעולות שהיו במלאכת המשכן. והרי דבר זה אינו נובע מכוונת סמיכות הפרשיות של שבת ועשיית המשכן, כפי שפירשוה חז"ל והמפרשים.

מניין לנו אפוא, שהמלאכות האסורות בשבת אינן כוללות מלאכות נוספות על אלו שהיו במשכן?[12]

שוב ניצבת לפנינו השאלה: מהו הקשר המהותי בין מלאכות שבת למלאכות המשכן, עד שברור בדברי רבותינו ז"ל שיש ביניהן חפיפה גמורה?

ד. סדר המלאכות במשנה ומשמעותו

ההתבוננות בדברי המשנה המונה את מלאכות השבת "ארבעים חסר אחת" (פרק ז משנה ב), יש בה כדי ללמד מהו המקור לרשימת מלאכות אלו, ולהקשות עוד יותר את השאלה שבה נחתם הסעיף הקודם.

רשימת המלאכות במשנה נחלקת לחמש קבוצות:

א. מלאכות הפת – 11 מלאכות המלוות את תהליך עשיית הלחם כסדרו, החל מזורע וחורש ועד לש ואופה.[13]

ב. מלאכות הבגד – 13 מלאכות המלוות את תהליך עשיית הבגד כסדרו, החל מגזיזת הצמר ועד תפירת היריעות.[14]

ג.  מלאכות הספר – 9 מלאכות המלוות את תהליך עשיית הספר (הכתוב על קלף) כסדרו, החל בצידת הצבי וכלה בכתיבה על עורו המעובד[15] (השווה לאגדה על רבי חייא, כיצד עשה שלא תשתכח תורה מישראל – בבא מציעא פ"ה ע"ב).

ד. מלאכות בניין הבית – והן שתי מלאכות בלבד "הבונה והסותר".

ה. ארבע מלאכות כלליות – הנוגעות לכמה מן המלאכות בתחומים הקודמים: "המכבה, והמבעיר; המכה בפטיש; המוציא מרשות לרשות".

מהו המכנה המשותף של כל הפעולות הללו שהוגדרו כמלאכות האסורות בשבת?

פעולות אלו הן הפעולות העיקריות הנצרכות לאדם בן-התרבות כדי למלא את צרכיו היסודיים: "לחם לאכול ובגד ללבוש"[16], ספר (-התורה) לקרוא בו ובית לדור בתוכו. במילים אחרות: המאמץ האנושי הציביליזטורי המאפשר את קיומו המכובד של האדם (ו'ספר', אף הוא מצרכי הקיום של האדם) הוא המהווה מלאכה שנאסרה בשבת.[17]

בקבוצה החמישית נמנות, כאמור, מלאכות כלליות: הבערת אש וכיבויה הן תשתית נחוצה לפעולות טכניות רבות של האדם; הכאה בפטיש היא פעולת הגימור של התוצר שיצר האדם בפעולות קודמות שנמנו;[18] הוצאה מרשות לרשות היא הבסיס לחיים הכלכליים של בני האדם – לקיומו של שוק, שאליו מוציא האדם את תוצרתו לרשות הרבים, כדי למכרה, ובו הוא קונה את הנחוץ למחייתו.

כדי להרכיב רשימה זו של מלאכות, לא היה צריך, אלא להתבונן בנסיבות החיים של האדם – כל אדם (למעט זה המודרני) – ולסווג את כלל המאמצים שהוא מקדיש לשם קיומו לכמה תחומים בסיסיים שמהם מורכב קיום זה.[19]

ובכן, מה לרשימת המלאכות המנויות במשנתנו על פי הסבר זה, ולמלאכות המשכן?[20]

ה. הטעם המשותף למלאכות האסורות בשבת ולציווי עשיית המשכן

בסוף ה'ביאור' שלו לספר שמות כתב משה מנדלסון מסה קצרה ומקורית על טעמו של הציווי הגדול והמפורט על עשיית המשכן. נחמה ליבוביץ ע"ה הביאה את רוב דבריו במסה זו בעיונה לפרשות ויקהל-פקודי "על החזרות" ('עיונים חדשים בספר שמות', עמ' 461-458). להלן נביא מקצת דבריו:

והנה נשלם ספר גאולת מצרים ומתן תורה ומעשה המשכן וכליו ובגדי הכהונה. וקדמונינו ז"ל העירו במקומות מפוזרים מהתלמוד והמדרשים על תכלית המעשים והמלאכות הנצטוות במשכן, מהו הנרצה והנרמז בהם... ובדרך הזה הלכו גדולי האחרונים[21]... כולם העמיקו סוד לדבֵּר על כוונת הבניין ההוא ומעשיו, כל אחד לפי דרכו... ואם נפשך חשקה בעיונים ההם, תדרשם מעל ספרי גדולי המחברים שהזכרנו, ותמצא מרגוע.

אולם אחרי אשר הורשינו להתבונן בתכלית המעשים הנבחרים הללו, ולהוסיף עליהן כל אחד לפי כוחו, אף אנו... נוסיף על דברי הגדולים הנזכרים בחינה אחת בתכלית מעשה המשכן והמלאכות שנצטוו בו, ואפשר שלא זכרוה אחד מהמחברים ההם לרוב פשטותה והיותה גלויה וידועה במעט הסתכלות. והיא, שכאשר בחר ה' בעם קרובו להיות לו סגולה מכל העמים, ראתה החכמה העליונה שבהיותם מקובצים על אדמתם בקיבוץ מדיני      (- לאחר שייכנסו לארץ) יבקשו חשבונות רבות ואמנויות שונות בכל מלאכת חרש וחושב, כידוע שבלעדם לא יתקיים האושר הכללי ולא יתוקן עניינו כראוי, אף אם אמת הדבר שהעודף בהם אך למחסור.

כי אם תתבונן בכל מלאכת עבודה וחרש וחושב למיניהם, תמצא שייפרדו למינים הללו:

(א) קצתן הכרחיות, אי אפשר שיהיה האדם לנפש חיה מאושרת זולתן, כגון אותן שהן לצורך המזון והכסות והמדור ודומיהן, ואלו נקראות 'מלאכות הצורך'.

(ב) וקצתן מביאות עזר ותועלת, אם למדינה בכללה ותיקון הקיבוץ, או לפרטיה, כגון תיקון הדרכים והגשרים, מלאכת המתכות והכלים הנעשים מהם, מלאכת הכתיבה וכיוצא בהן, ונקראו 'מלאכות התועלת'.

(ג) ויש מהן מביאות עונג ועדן לחיי האדם, אין בהן תועלת אחר, כגון מלאכת הצביעה ומעשה הרוקם והחושב והציור והמסתת וציפוי הזהב ומה שידמה להם, ונקראו 'מלאכות ההדר'...

והנה כל המלאכות הללו משובחות ומועילות להצלחת האומה, כל עוד שלא תצא בהן מן גבול השינוי והממוצע ותהרוס אל המותרות...

מעתה ייתכן לומר, שכאשר ציווה השם ברוך הוא את עמו שיקדישו את ראשית פרי בטנם ואדמתם ובהמתם לשמו הגדול, ואמרו חז"ל: אין לך דבר שאין ראשיתו מקודש לשמים[22], כן רצה שירימו בני ישראל את ראשית פרי מחשבותיהם ועשתונותיהם וכל כשרון מעשיהם בדברים הנוגעים לתיקון המדינה והקיבוץ, ויקדישום לעבודתו, יעשו מהם דבר לעבודת ה' במשכן וכליו ובגדי משרתיו, ועל ידי זה יהיו כל עובדיהם (- מעשיהם) מקודשים לשמים, כי יזכרו את ה' בכל מעשיהם, ולא יתורו לבקש המותר ולילך אחרי ההבל, כי מלאכה שלא הייתה במשכן אינה חשובה מלאכה[23], ואין ראוי לאדם מישראל עובד את ה' שיעסוק בה ויטריד את מחשבתו בהבליה...

ולזה... ציווה שייחדו את כל מעשיהם ומחשבות לבם לגבוה, ויקדישו את ראשיתם לעבודתו. ברוך הוא וברוך שמו הגדול, אשר הבדילנו מן העמים ונתן לנו תורת אמת וחוקים טובים ומשפטים ישרים למען תהיה אהבתו ויראתו על פנינו כל הימים, אמן סלה.

נחמה ע"ה מסכמת את דבריו, וראויים דברי הסיכום שלה לחזור עליהם:

הצו לעשות משכן וכלים, לבנות, לטוות, לארוג, לצרף, לרקע, לחבר, לדבר, להקיש, לנסר, לעשות באבן, בעץ, במטווה, הוא כאחת המצוות מסוג הביכורים, החלה, הקדשת הבכור, מסוג כל אותן המצוות המקדישות לה' את הראשית, למען דעת האדם... שכל הונו אינו אלא פיקדון הניתן לו מאת בוראו. אלא שכאן, לא רק היבול, המקנה, הפירות הם המקודשים, כי אם נכס יקר מכל הנכסים האלה – חכמתו וכח עשייתו של האדם, הם הם המוקדשים. עוד לפני הגיע העם למנוחה ולנחלה ולעשייה בביתו ובשדהו, בכרמו ובגינתו, בעריו ובכפריו – עוד לפני אשר יעשה האדם לביתו, יקדיש כאן מחכמתו ומיכולת עשייתו לגבוה, למען תהיה ראשית עבודתו לשם שמים.[24]

הבה נקבל את תורף הסברו של בעל ה'ביאור' לעשיית המשכן, אך נסב אותו לכיוון שונה: צודק הסברו כי בעשיית המשכן מגולמת כל העשייה האנושית הציביליזטורית של ישראל והיא מופנית לשמיים, אך נראה שטעם הדבר שונה.

בעיוננו לפרשת תרומה בסדרה הראשונה (בסעיף א ובסעיף ה של אותו עיון) עמדנו על כך שהמשכן מבטא את הברית בין ה' לישראל, הברית שנכרתה בהר סיני, והוא גם מהווה מכשיר להמשכה ולהשלמתה של אותה ברית, בהתוועדות ה' עם משה לשם השלמת נתינת התורה לישראל.

'ברית' היא התקשרות הדדית בין שני צדדים, ומטבעה יש בה פעילות של שני הצדדים כורתי הברית. כך הדבר גם בברית בין ה' לאדם. ובכן, כיצד מתבטאת במשכן פעילותם של שני הצדדים כורתי הברית, של ישראל ושל ה'?

הצד האנושי בברית זו, במה שנוגע למשכן כמייצג הברית, הוא במאמץ האנושי שיש בעצם עשיית המשכן. ישראל, המתגייסים בכל יכולתם לשם עשיית המשכן, והמקדישים לכך את כל תבונת העשייה וכישרון היצירה האנושי שיש בקרבם, מבטאים בכך את חפצם להשכין את שכינת ה' ביניהם "שיהיה לו בית בתוכם מקודש לשמו, שם ידבר עם משה ויצווה את בני ישראל" (רמב"ן, ראש פרשת תרומה). ואילו ההבטחה הא-לוהית "ושכנתי בתוכם", "ונועדתי לך שם ודברתי אתך" בהתממשה, היא משלימה את המעשה האנושי בקיום מטרתו – בנוכחות ה' בקרבם, בהשראת שכינה במעשה ידיהם.

 

נשוב עתה אל שאלת מקור דבריהם של רבותינו בדבר החפיפה הקיימת בין מלאכות המשכן למלאכות האסורות בשבת. על פי הטעם שניתן בסעיף זה לציווי על עשיית המשכן, יש לומר כי חפיפה זו נובעת מטעם משותף לשתיהן: הן בעשיית המשכן והן בשביתה ממלאכה בשבת אנו דנים על עשייתו היצרנית-תרבותית של האדם: מה שנאסר עליו בשבת מחמת היותו 'מלאכת מחשבת' לצרכי קיומו – הוא שנתחייב האדם לעשות לגבוה בבניית המשכן. ואם כן, ניתן היה להפוך את היוצרות ממה שנאמר בגמרא, ולומר כי מלאכות המשכן הן שנלמדות מאיסורי המלאכה בשבת. אלא שמפני שמלאכות המשכן מתוארות ברובן בתורה, הן בציווי על עשיית המשכן והן בתיאור קיומו של ציווי זה, ואילו מלאכות שבת לא נתפרטו ברובן, והרי הן "כהררים התלויים בשערה" (חגיגה פ"א מ"ח), מקיימים רבותינו את הכלל כי יבוא הסתום ויילמד מן המפורש, שהרי טעם אחד לשניהם.

 

מדוע אפוא אין עשיית המשכן דוחה שבת? נראה שסיבת הדבר היא מטעם זה גופו – משום שבעשיית המשכן כלולה כל עשייתו האנושית של האדם, שאותה הוא מקדיש לגבוה, ואילו בשבת נצטווינו על שביתה מאותה עשייה אנושית.

אמנם בעשיית המשכן מוקדשת הפעילות האנושית הזאת לה', ולא לצרכי האדם, אך סוף סוף זוהי פעילות של ששת ימי המעשה שאותה מקדיש האדם לה', ואילו קדושת השבת קבועה וקיימת, והיא קודמת בזמן ובמעלה לכל קדושה שהיא פרי המעשה האנושי. השבת אפוא אינה זמנה של אותה עשייה אנושית, לא בחייו הפרטיים של האדם, וממילא גם לא בהעלותו את אותה עשייה של ימי החול – קודש לה'.27

 


[1] אף פעולתו של מקושש העצים היא מלאכה אסורה בשבת, וביחס אליה נאמר בתורה עונשו של חילול שבת בעשיית מלאכה (במדבר ט"ו, לב-לו).

בפרשת המן, בשמות ט"ז, כג, אומר משה לישראל: "... שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶשׁ לַה' מָחָר, אֵת אֲשֶׁר תֹּאפוּ – אֵפוּ, וְאֵת אֲשֶׁר תְּבַשְּׁלוּ – בַּשֵּׁלוּ, וְאֵת כָּל הָעֹדֵף הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד הַבֹּקֶר". אונקלוס תרגם: "ית אתון עתידין למיפא איפו, וית אתון עתידים לבשלא בשילו" – 'את שאתם עתידים לאפות – אפו, ואת שאתם עתידים לבשל – בשלו', ובהתאמה לכך פירש רש"י: "מה שאתם רוצים לאפות בתנור – אפו היום הכול לשני ימים, ומה שאתם צריכים לבשל ממנו במים – בשלו היום". בהתאם לכך פירש רשב"ם את פסוק ה שלפני כן: "וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי, וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ" – "'והכינו' – 'את אשר תאפו אפו ואת אשר תבשלו בשלו'". מכל זאת משתמע איסור מלאכה נוסף בשבת, והוא איסור אפייה ובישול.

אמנם ראב"ע בפירושו הארוך לְ-ט"ז, כג כתב:"'את אשר תאפו' – כמנהגכם, 'אפו '– שתאכלו היום... והנה מהעומר האחת עשו כל זה, ובשלו הכול כרצונכם, ואכלו מה שיספיק לכם. 'ואת כל העודף' – הניחוהו עד הבוקר שאומר לכם מה תעשו". ומסיק רמב"ן מדבריו: "ואם כן יאכלוהו בשבת חי, מבלי שיאפו או יבשלו בפרור ועשו ממנו עוגות כמנהגם". על פי פירוש זה, אין להסיק מפסוקים אלו על איסור אפייה ובישול בשבת, שכן מדובר בפסוק כג על אפיית המן של יום ששי ובישולו, כפי שהם רגילים לעשות דבר יום ביומו, ואילו על דרך אכילת המן בשבת לא דובר כלל בפסוק זה (ומה שכתב רמב"ן ש'אם כן יאכלוהו בשבת חי' – לא מן הנאמר בפסוקים כתב זאת, אלא מידיעתו שאפייה ובישול אסורים בשבת). רמב"ן מסיים את פירושו לפסוק כג במילים: "והראשון (- פירוש רש"י) יותר נכון, וכן דעת אונקלוס".

[2] שני חבריו הם רבי יונתן בן עכינאי ורבי יונתן בן אלעזר (מט ע"א למטה). דיון דומה לזה מובא בירושלמי על המשנה המונה את ל"ט המלאכות (פרק ז הלכה ב, ט ע"ג), אלא ששם לא מובאת דעה כמו זו של רבי חנינא בר חמא.

[3] רש"י: "הם זרעו וקצרו סימנין לצבוע תכלת ועורות אילים, וטחנו ולשו נמי סימנין לצבוע. ואופה שנאמר במשנה באבות מלאכות הוא בישול סימנין" (ה'סימנים' הם צמחים שמהם הפיקו צבעים). וראה את האמור בהערה הבאה.

[4] מן הברייתא משמע שאף פירוק המשכן והרכבתו הם בכלל עשיית המשכן. אם נכלול במלאכת המשכן אף את הקרבנות שהוקרבו בו, אין צורך להידחק כפי שנדחק רש"י בדבריו שהובאו בהערה הקודמת: זריעה וקצירה ואפייה היו בהכנת לחם הפנים ובמנחות השונות. אמנם מקור דבריו של רש"י הוא בגמרא עד ע"ב.

[5] בדף עד ע"ב שואלת הגמרא על מלאכות הקושר והמתיר "קשירה במשכן היכא הואי" ובהמשך היא שואלת כך גם על המתיר. בהמשך היא שואלת על מלאכת הקורע על מנת לתפור: "קריעה במשכן מי הווה?!".

באמת כבר המשנה לומדת מלאכות בשבת ממלאכת המשכן – המשנה הראשונה בפרק הזורק (פרק יא) לומדת את דין המושיט והזורק מגזוזטרא אחת לחברתה, ושתיהן ברשות הרבים, מעבודת הלויים: "שכן הייתה עבודת הלויים: שתי עגלות זו אחר זו ברשות הרבים, מושיטין הקרשים מזו לזו, אבל לא זורקין".

[6] דף צו ע"ב: "ולרבי אליעזר... אמאי קרו לה אב ואמאי קרו לה תולדה?...". וראה בתוספות שם ד"ה ולרבי אליעזר גרסאות שונות בתשובת הגמרא ופירוש שונה לכל גרסה.

[7] בדף עג ע"ב שואלת הגמרא: "היינו זורה היינו בורר, היינו מרקד (רש"י: כולן מלאכה אחת הן – דמפריש אוכל מן הפסולת)? אביי ורבא דאמרי תרווייהו: כל מילתא דהויא במשכן, אף על גב דאיכא דדמיה לה, חשיב לה".

[8] עיון זה אמנם מופיע בספרי ה'עיונים בפרשות השבוע' בסדרה הראשונה, אולם בבית המדרש הווירטואלי הוא הופיע בסדרה השנייה בשנת תשס"ב.

[9] ראה הערה 2 באותו עיון.

[10] להוכחה רחבה של דבר זה הקדשנו את סעיף א3 של עיוננו לפרשת כי תשא בסדרה הראשונה.

[11] בעיוננו לפרשת אמור בסדרה השנייה, שעסק במבנה פרשת המועדות בויקרא כ"ג, עמדנו בסעיף ד בעקבות רמב"ן שם, על הדמיון הרב בין פתיחת הציווי של משה על עשיית המשכן במצוַת שבת לבין פתיחת פרשת המועדות במצוַת שבת: בשני המקומות באה אחר מצוַת שבת פתיחה שנייה של הציווי, דבר המעיד על הכללתה של מצוַת שבת במעין סוגריים, ולפי פירושו של רמב"ן שם, אף לשם מטרה דומה. ראה עמ' 112-109 באותו עיון.

[12] א. אפשר אמנם שלדעת רש"י סמיכות הפרשות בין מצות שבת לציווי עשיית המשכן נדרשה על ידי רבי חנינא בר חמא בדרך מקורית, שאינה מבוססת על דברי המכילתא והפרשנים שהבאנו בסעיף ב. אלא שאז נשאלת השאלה, מהו המקור, לדעת רבי חנינא, לכך שזמן עשיית המשכן הוא "בחול ולא בשבת"?

     ב. אפשר גם שרבי חנינא למד את סמיכות הפרשות בדרך המכילתא, אך כיוון שאין אנו יודעים מה מוגדר כמלאכה אסורה בשבת, אנו מעמידים מלאכות אלו רק על הוודאי: ודאי זה הוא רק אותן פעולות שהיו בעשיית המשכן ואשר אותן אסרה התורה בשבת.

[13] וזהו פירוטן במשנה: "הזורע, והחורש, והקוצר, והמעמר; הדש והזורה; הבורר, הטוחן, והמרקיד והלש והאופה".

[14] וזהו פירוטן במשנה: "הגוזז את הצמר, המלבנו, והמנפצו, והצובעו, והטווה, והמסך, והעושה שני בתי נירין, והאורג שני חוטין, והפוצע שני חוטין; הקושר, והמתיר, והתופר שתי תפירות; הקורע על מנת לתפור שתי תפירות".

[15] וזהו פירוטן: "הצד צבי, השוחטו, והמפשיטו, המולחו, והמעבד את עורו, והמוחקו, והמחתכו; הכותב שתי אותיות, והמוחק על מנת לכתוב שתי אותיות".

[16] אלו הם שני הצרכים היסודיים שהזכיר יעקב בנדרו (בראשית כ"ח, כ): "אִם יִהְיֶה אֱ-לֹהִים עִמָּדִי... וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ".

[17] כמובן ישנם תנאים נוספים להגדרת מלאכה שחייבים על עשייתה בשבת, כגון שתהא זו "מלאכת מחשבת". אולם בדברים שלמעלה ניסינו לעמוד על ההקשר התרבותי שממנו צמחה רשימת המלאכות.

[18] ושמא מהוות שלוש מלאכות אחרונות אלו – המכבה והמבעיר והמכה בפטיש – קבוצה בפני עצמה – שלוש מלאכות האופייניות לאומני המתכות, החרש והצורף.

[19] במאמר שכתב הרב ד"ר יחיאל מיכל גוטמן ב'הצופה לחכמת ישראל', תרפ"א, "העבודה בשבת לפי ההלכה" (דברים מתוכו הובאו בספרו של הרב י' יעקבסון 'בינה במקרא' לפרשת ויקהל), ממיין המחבר את המלאכות בדרך שונה במקצת מזו שעשינו אנו אך מגיע למסקנה דומה: על מלאכות 'עבודת האדמה' (והן שבע המלאכות הראשונות במשנה) הוא כותב: "ברור הדבר שמניין המלאכות האלה לא נקבע בבית המדרש, שהרי כל איכר מצוי אצלן ובקי בהן, ואין שום ספק שחכמי התלמוד בעצמם ידעו את המלאכות האלו מניסיונם, ולא הוזקקו לשום דרשה". על מלאכות 'תיקון צרכי אוכל נפש' (והן ארבע המלאכות הבאות) הוא כותב: "גם המלאכות של תיקון האכילה לקוחות ממעשים שבכל יום, ולא היה צורך לשום דרשה. טחינה, הרקדה, לישה ואפייה היה אפשר לראות בכל בית". ולאחר שסיים את סקירת כל המלאכות הוא כותב: "היוצא מכל האמור, כי ל"ט המלאכות אינן תוצאות הפלפול, רק מלאכות ממש, מוגבלות על פי מצב האומנות וחרושת המעשה שבימים ההם".

[20] במסכת שבת עד ע"ב מעמידנו רב פפא על כך שסידור משנתנו, משנת אבות מלאכות, אינו על פי מלאכות המשכן, אלא על פי העיקרון שהצגנו בסעיף זה. דבריו נסובים על מלאכת 'האופה' המנויה במשנתנו:

אמר רב פפא: שבק תנא דידן (- עזב התנא שלנו) בישול סממנין דהוה במשכן ונקט אופה?!

אפייה ובישול הם אותה מלאכה באובייקטים שונים, ורב פפא תמה על כך שהתנא מגדיר את המלאכה כ'אופה' פת, בעוד שבמשכן היה דווקא 'מבשל' סממנים. והנה תשובתו:

תנא דידן – סידורא דפת נקט!

כלומר, התנא של המשנה פירט את 11 מלאכות הפת, והאופה פת היא האחרונה בסדרת מלאכות אלו.

[21] "גדולי האחרונים" על פי הטרמינולוגיה של בעל הביאור הם הפרשנים והוגי הדעות שעמדו בישראל אחרי חתימת התלמוד (ובהקשר שלנו הוא מזכיר את ראב"ע, רלב"ג, ר"י אברבנאל ורמ"א). אנו רגילים לכנות את המוקדמים שבהם 'ראשונים' ואת אלה הקרובים יותר לדורנו 'אחרונים'.

[22] לא מצאתי מקור דבר זה.

23 על פי דברי הגמרא שבת צו ע"ב בשינוי משמעות.

24בהמשך דבריה היא כותבת: "מתוך דברי הרמבמ"ן (- ר' משה בן מנחם מנדלסון) הללו נראה שהתורה מעריכה כל עשייה אנושית, ואינה שוללת כל עבודה ציביליזטורית". באמת, נושא זה הוא הנושא העיקרי במסה הקצרה של מנדלסון (ואנו השמטנו את רוב דבריו בעניין זה), אך הוא אמביוולנטי ביחס אליו, בייחוד במה שנוגע ל'מלאכות ההדר'.

25 בהמשך דבריה היא כותבת: "מתוך דברי הרמבמ"ן (- ר' משה בן מנחם מנדלסון) הללו נראה שהתורה מעריכה כל עשייה אנושית, ואינה שוללת כל עבודה ציביליזטורית". באמת, נושא זה הוא הנושא העיקרי במסה הקצרה של מנדלסון (ואנו השמטנו את רוב דבריו בעניין זה), אך הוא אמביוולנטי ביחס אליו, בייחוד במה שנוגע ל'מלאכות ההדר'.

26 בהמשך דבריה היא כותבת: "מתוך דברי הרמבמ"ן (- ר' משה בן מנחם מנדלסון) הללו נראה שהתורה מעריכה כל עשייה אנושית, ואינה שוללת כל עבודה ציביליזטורית". באמת, נושא זה הוא הנושא העיקרי במסה הקצרה של מנדלסון (ואנו השמטנו את רוב דבריו בעניין זה), אך הוא אמביוולנטי ביחס אליו, בייחוד במה שנוגע ל'מלאכות ההדר'.

27 דברים דומים כתבנו בסוף העיון לפרשת כי תשא בסדרה הראשונה, אלא שניסוחם שם נעשה בהתאמה לנידון באותו עיון.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)