דילוג לתוכן העיקרי

כתובות | דף ה | בין דם לדם

הגמרא בסוגייתנו דנה בשאלה אם מותר לבעול בתולה בשבת: לפי הלשון הראשונה בגמרא, הדבר תלוי באיסור עשיית פתח, אך אין בכך בעיה של עשיית חבורה, כיוון שהדם אגור בגוף האישה ועומד לצאת, ואילו לפי הלשון השנייה הדם מחובר לגוף האישה, ולכן יש להתמודד עם איסור עשיית חבורה בגופה.

מדברי רש"י נראה שהדיון קשור לשאלה אם יש הבדל ממשי בין דם בתולים לדם של חבלות אחרות. אולם החתם סופר בחידושיו כתב שאין כאן ספק במציאות ספק הלכתי, ונראה שלדעתו חז"ל הבינו שהדם יוצא כתוצאה מקריעת קרום הבתולים, ולא שמדובר בעשיית פתח בכלי, שכן גם אצל בתולה הפתח אינו אטום. עניין זה נדון גם במסכת שבת (קלג ע"ב), שם עוסקת הגמרא באופן דומה בדין מילה בשבת.

אפשר שההבדל בין שני הנושאים הנדונים בגמרא ובין חבלות אחרות הוא שבדרך כלל דם החבל אינו צריך לצאת מגוף האדם (אף שדבר זה קורה לעיתים קרובות), ואילו דם בתולים ודם מילה 'מוכנים' לצאת מגוף האדם, כלומר ידוע שדם זה יצא לבסוף.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)