דילוג לתוכן העיקרי

ירושלים | המקום אשר יבחר ה'

על אף ששמה של ירושלים שגור בפי כל, וכל ילדי ישראל ידעו להשיב כי ירושלים נבחרה על ידי הקב"ה למקום הקרבת הקרבנות, אם נחפש את ירושלים במקרא [בחמשת חומשי תורה] - לא נמצא.

השם ירושלים מופיע לראשונה במקרא בראשית ספר יהושע, כשם של אחד מהמלכים החשובים שחששו מכיבוש יהושע:

"וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנִי צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם כִּי לָכַד יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעַי וַיַּחֲרִימָהּ... וַיֵּאָסְפוּ וַיַּעֲלוּ חֲמֵשֶׁת מַלְכֵי הָאֱמֹרִי, מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם מֶלֶךְ חֶבְרוֹן מֶלֶךְ יַרְמוּת מֶלֶךְ לָכִישׁ מֶלֶךְ עֶגְלוֹן, הֵם וְכָל מַחֲנֵיהֶם וַיַּחֲנוּ עַל גִּבְעוֹן וַיִּלָּחֲמוּ עָלֶיהָ".

בכמה מקומות במקרא מכונה ירושלים בשמות אחרים: בשופטים פרק יט מכונה העיר יבוס על שם העם היושב בה - "וְלֹא אָבָה הָאִישׁ לָלוּן וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ וַיָּבֹא עַד נֹכַח יְבוּס הִיא יְרוּשָׁלִָם"; ובמקום אחר משתמע שהעיר כונתה גם "ארוונה", על שם שליטה הנכרי ארוונה היבוסי. סביר להניח שהעיר שלם המוזכרת בספר בראשית (מלכיצדק מלך שלם) היא ירושלים, ואם כך הרי זו עדות לכך שמקור השם היה 'שלם', על שם אל שנעבד בעיר זו, ובמשך הזמן הוספה לו קידומת 'ירו' שמשמעותה לייסד ולכונן - כלומר, שלם הוא מייסד העיר. ניתן 'לגייר' מקורות אלה ולדרוש שהשם ירושלים הוא על שמו של הקב"ה - "שלום".

הפיכתה של ירושלים לעיר הבירה נעשתה על ידי דוד, בכיבוש העיר מאת היבוסים כפי שמתואר בספר שמואל ב:

"וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם אֶל הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ, וַיֹּאמֶר לְדָוִד לֵאמֹר - לֹא תָבוֹא הֵנָּה כִּי אִם הֱסִירְךָ הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים לֵאמֹר לֹא יָבוֹא דָוִד הֵנָּה. וַיִּלְכֹּד דָּוִד אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן הִיא עִיר דָּוִד, וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא - כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר וְאֶת הַפִּסְחִים וְאֶת הַעִוְרִים שְׂנֻאֵי נֶפֶשׁ דָּוִד, עַל כֵּן יֹאמְרוּ עִוֵּר וּפִסֵּחַ לֹא יָבוֹא אֶל הַבָּיִת. וַיֵּשֶׁב דָּוִד בַּמְּצֻדָה וַיִּקְרָא לָהּ עִיר דָּוִד, וַיִּבֶן דָּוִד סָבִיב מִן הַמִּלּוֹא וָבָיְתָה".

על שם כיבוש זה מכונה העיר גם 'עיר דוד'. הפסוקים מתארים שדוד בחר בירושלים לעיר מושבו ובנה אותה: "ויבן דוד סביב מן המילוא ביתה".

בתקופת שלמה התבצרה ירושלים:

"ויִתְחַתֵּן שְׁלֹמֹה אֶת פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַיִּקַּח אֶת בַּת פַּרְעֹה וַיְבִיאֶהָ אֶל עִיר דָּוִד עַד כַּלֹּתוֹ לִבְנוֹת אֶת בֵּיתוֹ וְאֶת בֵּית ה' וְאֶת חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב... וַיִּשְׁלַח חִירָם לַמֶּלֶךְ מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב. וְזֶה דְבַר הַמַּס אֲשֶׁר הֶעֱלָה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת בֵּית ה' וְאֶת בֵּיתוֹ וְאֶת הַמִּלּוֹא וְאֵת חוֹמַת יְרוּשָׁלִָם וְאֶת חָצֹר וְאֶת מְגִדּוֹ וְאֶת גָּזֶר".

לאחר כיבוש דוד ובניית העיר ובתוכה המקדש על ידי שלמה, מוזכר בפסוקים כי הקב"ה מודה לבחירת דוד וקורא לעיר "המקום אשר בחרתי":

"רַק אֶת כָּל הַמַּמְלָכָה לֹא אֶקְרָע, שֵׁבֶט אֶחָד אֶתֵּן לִבְנֶךָ לְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי".

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)