וְהֵנִיחַ לָכֶם מִכָּל אֹיְבֵיכֶם מִסָּבִיב וִישַׁבְתֶּם בֶּטַח

  • הרב אמנון בזק
מתי ייבנה בית המקדש שבו יבחר ה' לשכן את שמו? בפרשתנו יש תנאי ברור שצריך להתקיים: "וְהֵנִיחַ לָכֶם מִכָּל אֹיְבֵיכֶם מִסָּבִיב וִישַׁבְתֶּם בֶּטַח". האם אכן מדובר בתנאי אחד, או שמא יש כאן שניים? שאלה זו נוגעת להסבר הבסיסי מדוע לא זכה דוד המלך לבנות את בית המקדש. מסתבר, שדוד המלך אכן חשב שמדובר בתנאי אחד, שכן פנייתו לנתן הנביא והבעת רצונו לבנות בית לה' נעשתה, כמפורש באותו פרק, "כִּי יָשַׁב הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ וַה' הֵנִיחַ לוֹ מִסָּבִיב מִכָּל אֹיְבָיו" – לשון הלקוחה מפרשתנו. ברם, נתן הנביא הבהיר לו שזהו רק תנאי אחד, אך התנאי השני – ישיבה לבטח – טרם התקיים, ועתיד להתקיים רק בימי בנו: "וְשַׂמְתִּי מָקוֹם לְעַמִּי לְיִשְׂרָאֵל וּנְטַעְתִּיו וְשָׁכַן תַּחְתָּיו וְלֹא יִרְגַּז עוֹד וְלֹא יֹסִיפוּ בְנֵי עַוְלָה לְעַנּוֹתוֹ". גם כאשר מנצחים את האויבים מסביב, עדיין ישנם גורמים שיכולים להציק ולהטריד, ולגרום לכך שעם ישראל עדיין לא ישב לבטח בארצו.

ואכן, רק בימי שלמה נאמר – "וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח", ורק אז יכול היה שלמה לומר: "וְעַתָּה הֵנִיחַ ה' אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב אֵין שָׂטָן וְאֵין פֶּגַע רָע. וְהִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה'...". רק כאשר באמת יש שקט ושלווה, ניתן להפנות את כל הכוחות למשימה ולאתגר של חיים סביב השראת השכינה בבית המקדש.

שבת שלום ומבורך.